Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lager DU sånne potetbåter i ovnen, med olje og krydder? Og med eller uten skall?

Bruker du det som snacks eller som tilbehør til annen mat? I så fall, hva passer det til?

Synes det ser så godt ut, og har lyst til å prøve det, men har ikke så stor peiling da... :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker ovnsstekte potetbåter både som snacks (dyppe i salsa, rømmedressing e.l.) og som tilbehør til middag. Passer til det meste, jeg synes det er ekstra godt til grillet/stekt kjøtt, kylllingvinger o.l. Har de tynt skall som nypoteter beholder jeg skallet på, hvis ikke tar jeg det av. Jeg skjærer potetene båter og har i en bolle sammen med en god klunk med olivenolje, salt, pepper, cayennepepper, paprikapulver, oregano, hvitløkspulver, løkpulver, worcestershiresaus, tabasco og chilipulver. Bland godt sammen. Dekk en langpanne med aluminiumsfolie og pensle med olje. Fordel potetene utover og stek ved 225 grader i 30-35 minutter.

Gjest gjest1
Skrevet

Lagde sånne senest i går. Det er kjempeenkelt.

Sett ovnen på 220 grader C.

Vask så mange poteter som du trenger og kutt dem i båter.

Vend dem i langpanna i litt olje og ønsket krydder.

Selv liker jeg å blande oljen med saften av en sitron og litt salt.

Steker potetene til de er møre og blir litt oppblåste i ca 25 -30 min. kommer litt an på størrelsen på båtene.'

Vi bruker sånne sprengte poteter til alt mulig fra kjøtt til fisk eller bare som kveldskos med dip.

Skrevet

Jeg pleier å ta av skallet, fordi jeg liker dem best slik. pensler dem i litt olje og krydrer dem, steker dem på 220 grader i ca. en halv time. bruker dem som regel som tilbehør til kjøtt eller fisk, men de er gode å bruke som snacks også. da skjærer jeg dem som regel i litt tynnere båter og bruker rømme og en pose holliday-dip fra maarud til. kjempegodt!

Skrevet

Mmm, fikk så lyst å potetbåter med dip etter denne tråden, kanskje jeg skal lage det som kveldskos? :sikle:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg pleier å ha på olivenolje, havsalt, paprikakrydder og sesamfrø. Frøene gjør susen!

Skrevet
Mmm' date= fikk så lyst å potetbåter med dip etter denne tråden, kanskje jeg skal lage det som kveldskos? :sikle:

Det er du ikke den eneste om!! :sikle:

Skrevet

Potetbåter er godt det vi har det rett som det er ,vi pleier å ha det til grillet kjøtt vi bruker grillkruder å olje. Stekes på 225 gr 45 min.

Skrevet

Jeg synes det blir best når de er helt, helt tynne, da blir de mye sprøere.

Skjærer i båter, legger langpannem smører med litt olje, har på salt, pepper, paprika, sitronpepper og det jeg føler for det og da.

Stekes på 200 grader, i MINST 30 min. JO lenger jo bedre :sjarmor:

Men alt har sine grenser selvfølgelig.

Skrevet

Jeg gjør også stort sett som de andre her, men jeg pensler ikke potetbåtene - jeg har en "skvett" olje i en pose og legger potetene oppi posen og rister...så kryddrer jeg dem når jeg har lagt de i panna....

Vi pleier å ha det til kyllingfile med ovnstekte grønnsaker, vi...

Egentlig er det jo velig godt til alt kjøtt og også foliebakt fisk...eller som kveldskos...var det ikke noen som påstod at poteten kunne brukes til alt engang ??!! :ler:

Skrevet

Jeg gjør også nesten som Rufus .. potetbåtene i en plastpose .. litt olje .. og masse godt krydder.. rister og lar det ligge å godgjøre seg en liten stund før de legges utover i langpannen.

Bruker gjerne litt av det samme krydderet som jeg marinerer kjøttet vi skal ha til i..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...