AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #1 Skrevet 22. juni 2014 Jeg jobber på sykehjem. Og de siste ukene har jeg lagt merke til en "rar" ting en kollega av meg gjør. De fleste pasientene er normalvektige, om ikke undervektig. Men en av pasientene er overvektig. Hun er ikke kjempestor, men man ser tydelig at hun ikke er av de minste... Hun spiser det de andre spiser, men spiser ikke noe mer enn de andre. Når hun kollegaen min er på jobb, så merker jeg at hun alltid tar på mindre middagsporsjon, en skive mindre til frokost, tyyynt stykke kake til kaffen ol. Dette synes ikke jeg noe om! Vi har ikke lagt en "plan" for å få denne damen ned i vekt enda. Og i såfall synes jeg det blir feil å alltid gi henne en betydelig mindre mengde porsjon, da vi heller kan bestille inn mat og middag som inneholder færre kalorier. Jeg ser også at denne damen ikke trives med dette. Det er jo ikke hyggelig når alle pasientene sitter rundt bordet og spiser gode porsjoner til de blir mett, mens hun har liten porsjon og får betydelig mindre dessert... Hva synes dere? Jeg har jo tenkt å ta dette opp, men jeg vet ikke helt med hvem. Jeg jobber kun helg og tar litt ekstravakter. Skal jeg ta det opp med henne eller arbeidsgiveren? Evt. sykepleier på avdelingen? Anonymous poster hash: b0282...901
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #3 Skrevet 22. juni 2014 Jeg jobber på sykehjem. Og de siste ukene har jeg lagt merke til en "rar" ting en kollega av meg gjør. De fleste pasientene er normalvektige, om ikke undervektig. Men en av pasientene er overvektig. Hun er ikke kjempestor, men man ser tydelig at hun ikke er av de minste... Hun spiser det de andre spiser, men spiser ikke noe mer enn de andre. Når hun kollegaen min er på jobb, så merker jeg at hun alltid tar på mindre middagsporsjon, en skive mindre til frokost, tyyynt stykke kake til kaffen ol. Dette synes ikke jeg noe om! Vi har ikke lagt en "plan" for å få denne damen ned i vekt enda. Og i såfall synes jeg det blir feil å alltid gi henne en betydelig mindre mengde porsjon, da vi heller kan bestille inn mat og middag som inneholder færre kalorier. Jeg ser også at denne damen ikke trives med dette. Det er jo ikke hyggelig når alle pasientene sitter rundt bordet og spiser gode porsjoner til de blir mett, mens hun har liten porsjon og får betydelig mindre dessert... Hva synes dere? Jeg har jo tenkt å ta dette opp, men jeg vet ikke helt med hvem. Jeg jobber kun helg og tar litt ekstravakter. Skal jeg ta det opp med henne eller arbeidsgiveren? Evt. sykepleier på avdelingen? Anonymous poster hash: b0282...901 Ta det opp med Oversyke-søster/-pleier Anonymous poster hash: 86fe7...d35
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #4 Skrevet 22. juni 2014 Det der er jo fryktelig. Hva ønsker hun å oppnå? Å sulte stakkaren ned i vekt? Ta det opp med avdelingsleder. Anonymous poster hash: a1ff2...e0b 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #5 Skrevet 22. juni 2014 Stygt! Anonymous poster hash: e76f0...eb5 1
Gjest Lille-pus Skrevet 22. juni 2014 #6 Skrevet 22. juni 2014 (endret) Jeg synes du skal ta det opp med avdelingssykepleier/-leder. I veste tilfellet er øvrige medisiner denne damen kanskje går på faktisk også avpasset i forhold til matmengde. Det kan ha katastrofale følger når personell uten medisinsk kompetanse eller kunnskap om pasienetens medisinske behov begynner å leke seg på denne måten. edit: tyrkleif Endret 22. juni 2014 av Lille-pus 10
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #7 Skrevet 22. juni 2014 Slike personer er ikke verdig yrket. Anonymous poster hash: 2dd8a...820 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #8 Skrevet 22. juni 2014 Hva skjedde? Hold oss oppdatert! Anonymous poster hash: 4f2b5...413
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #9 Skrevet 22. juni 2014 Hva slags dame er dette da? Kan hun si fra selv, at hun ønsker mer? Er hun for syk? Sitter de sammen å soiser slik at hun ser at hun får mindre enn andre? Jeg vet ikke om jeg syntes det er så drøyt jeg.... trenger mer info... Anonymous poster hash: 91794...1aa 2
Gjest Jørild Skrevet 22. juni 2014 #10 Skrevet 22. juni 2014 Hva slags dame er dette da? Kan hun si fra selv, at hun ønsker mer? Er hun for syk? Sitter de sammen å soiser slik at hun ser at hun får mindre enn andre? Jeg vet ikke om jeg syntes det er så drøyt jeg.... trenger mer info...Anonymous poster hash: 91794...1aa Det er drøyt fordi man alltid skal lage et faglig begrunnet tiltak før man i felleskap forsøker å få en pasient ned i vekt. 9
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #11 Skrevet 22. juni 2014 Det SKAL lages tiltaksplan før noe iverksettes. èn person kan ikke diktere hvordan en pasient skal spise og ikke spise uten at avdelingssykepleier og lege har iverksatt en tiltaksplan. Så enkelt er det. Ta kontakt med avdelingssykepleieren og gjør henne oppmerksom på hva kollegaen din gjør, dette skal ikke skje. Hun er langt over streken Anonymous poster hash: b6ce2...539 2
Pringle Skrevet 22. juni 2014 #12 Skrevet 22. juni 2014 Hvorfor er det feil? Er det ikke bra om pasienten får hjelp til å gå ned i vekt? Og er det bedre å få annerledes mat enn de andre, enn å bare få litt mindre av det samme? 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #13 Skrevet 22. juni 2014 Jeg er litt delt i hva jeg synes om dette. Det er fint at hun får hjelp til å gå ned i vekt, men er hun oppegående nok til å faktisk forstå hvorfor porsjonene er mindre? Eller er hun konstant sulten uten å forstå hvorfor? Anonymous poster hash: efd8e...504
Gjest Jørild Skrevet 22. juni 2014 #14 Skrevet 22. juni 2014 Hvorfor er det feil? Er det ikke bra om pasienten får hjelp til å gå ned i vekt? Og er det bedre å få annerledes mat enn de andre, enn å bare få litt mindre av det samme? Fordi en pleier ikke er i stand til å slanke noen, det må et begrunnet tiltak til slik at alle drar lasset sammen. Man må først slå fast at overvekten er et problem. Så må man finne et felles mål alle er fornøyde med (lege, pasient, avdelingsleder), så må man finne veien mot målet. Pasienten skal være en aktiv part i dette, samt lege og alle pleiere. Man skal vite hva man gjør og hvorfor. En pleier har ingen rett eller kunnskap til å sette i gang noe som helst på egenhånd. Autonomi er viktig, kunnskap er viktig og et mål behandlingen er helt essensielt. 25
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #15 Skrevet 22. juni 2014 Det der er ikke noe annet enn maktmisbruk! Stakkars pasient. Anonymous poster hash: a1de2...ebd 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #16 Skrevet 22. juni 2014 En ting er at det skal ligge en faglig begrunnelse bak, men pasienten selv skal også være informert og enig i det som skjer! At en person gir mindre porsjoner slanker ingen, det viser også mangefull forståelse for hvordan overvekt oppstår og hva som kan/skal gjøres med det. Som nevnt over kan medisiner f.eks for diabetes være innstilt etter matinntak og vekt, og det kan være livsfarlig å gjøre endringer i matinntaket uten å endre medisindosene. Dessuten er det ikke sikkert denne damen er misfornøyd med å veie litt for mye (kanskje hun har hatt det slik de siste 50 år), det er faktisk ikke farlig å ikke være tynn, tvert imot har det vist seg at noen kilo for mye hos eldre kvinner kan beskytte mot hjertesykdom. Undervekt og underrnæring er også et økende problem hos eldre, det er problematisk når man risikerer å reduserte matlyst og matglede hos en som er eldre og syk i utgangspunktet. Hun kan i verste fall risikere underernæring som følge av dette. Pleieren bidrart også til å minske trivselen til damen. Ingen skal risikere å sulte på sykehjem! Eller syns de av dere som ikke kan se problemet med denne situasjonen at det er greit å sulte eldre fordi de veier for mye? Er det altså greit å sulte folk man ikke liker utseende på? TS, jeg syns du skal ta det opp med avdelingsleder. Det er viktig å være pasientens talsperson, hun kommer neppe til å si fra om dette selv. Anonymous poster hash: 16c48...29d 14
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #17 Skrevet 22. juni 2014 Ts her. Litt mer info: Jeg tror ikke kollegaen min har informert pasienten om hvorfor hun gir henne mindre porsjoner. Jeg har vært med på før at overvektige pasienter har fått informasjon, slik at de kjenner til endringene og faktisk selv flere ganger passer på og vil ha sunnere og/eller mindre porsjoner. Og da er det greit! Pasientene sitter sammen når de spiser, så dette blir jo lagt merke til av de andre. Jeg kjenner ikke helt til diagnosene hennes, men hun er oppegående og klar. Men hun kan være en litt stille person som ikke vil være til bry, så det er nok en av grunnene til at hun ikke har sagt i fra. Kollegaen min er faktisk utdannet helsefagarbeider og har jobbet på avdelingen i 5år. Så jeg synes faktisk at det er helt utrolig at hun kan gjøre slike ting! Anonymous poster hash: b0282...901
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #18 Skrevet 22. juni 2014 Det der har hun ikke lov til, enkelt og greit. Det skal foreligge vedtak og tiltaksplan på dette. Og pasienten, eventuelt pårørende hvis hun ikke er samtykkebar skal informeres. Tanken er kanskje god, men hun har ingen hjemmel i lov til dette hvis ikke noe av det overnevnte er iverksatt. Anonymous poster hash: 9342c...dfc 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #19 Skrevet 23. juni 2014 Dette er fullstendig uakseptabelt. En pleier har ikke lov til å tvangsslanke en pasient. En ting er at det kan være helsemessige årsaker til at det kan være negativt for pasienten å få mindre mat. Men det er like ille å tvinge pasienten til "behandling" pasienten ikke ønsker. Dette er jo som om kelneren skulle gitt mindre mat til de overvektige gjestene på restauranten. Hadde det vært ok? Neppe! På sykehjem er dette enda verre, pasientene er der neppe fordi de har lyst til å være syke. De er ikke fri til å velge seg et annet sted å være. Anonymous poster hash: 1b0ef...63a 2
Kattugla Skrevet 23. juni 2014 #20 Skrevet 23. juni 2014 Huff.. Stakkars dame, dette er jo veldig nedverdigende begandling. Jeg er enig i at du bør ta det opp med dine overordnede. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå