Gå til innhold

Når kjæresten bruker opp penger som er dine, hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke så mye å rute med for tiden, jeg har bare praksisplass - så jeg tjener ikke full lønn i noen full stilling, og jeg bruker så å si nesten 80% på mat og resten på vanlige ting som shampoo dopapir osv.

Jeg bor sammen med samboeren min, som mottar penger fra Nav siden han ikke jobber (Dette er et stort problem, han vil ikke ut i arbeid, mener at å hjelpe moren sin med utearbeid osv er nok de få gangene han gjør det)

I går spurte han om å kunne låne 500, så jeg lånte han de, men da så han at jeg hadde 1500 i lommeboka - jeg sa at jeg bare hadde vært flink å spare for å også sørge for mat neste uke (siden han også er elendig på å handle inn mat!) og det var som om han ble sur over at jeg hadde spart penger?

Idag ville han ut å handle, og klaget over at han ikke hadde penger, og spurte meg om å låne/få 1500 - så kunne han handle , pluss kjøpe røyk til seg selv, pluss kjøpe pizza til oss (for omtrent 350 kr) og jeg ble bare oppgitt og ga han pengene.

Når han vet jeg har penger jeg har klart å spare, er det som om han må få bruke de, og siden jeg da har spart så kan han bare bruke de på akkurat den maten han tenker han selv vil ha... Det er så frustrerende for meg, som har den praksisjobben, og føler at når jeg får de pengene på kontoen min, så er det som om han har krav på å få brukt de, skjønner dere meg?

Er det jeg som tenker helt tullete her, eller hadde dere også sett på dette som et problem, og / eller følt at det ikke var noe OK i det hele tatt?...

Anonymous poster hash: ddf36...d8f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lol det er jo helt fucked up. Skjønner ikke at du orker å være sammen med en sånn fyr en gang.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dump han.

Anonymous poster hash: 7963f...6c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det ikke ok. Jeg hadde ikke fortalt ham om pengene mine, og jeg hadde garantert IKKE inngått noen form for forpliktende forhold med ham. Han kan skaffe seg en jobb.

Anonymous poster hash: 27315...185
  • Liker 3
Skrevet

Er han virkelig god i senga eller ser ut som Brad Pitt siden du gidder å være sammen med noen med de holdningene til arbeidslivet og til å bruke deg som personlig minibank?

• Liker 14
Skrevet

Jeg hadde blitt gal. Greit du er glad i han osv, men et slikt forhold kommer bare til å bli trøbbel etter hvert. Synes du burde fortelle han at han må skaffe seg en jobb og "suck it up", hvis ikke gidder du ikke mer.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan begynne med å bare bruke kort. Da ser han hvertfall ikke hvor mye du har og du kan bruke dine egne penger på det du vil.

Anonymous poster hash: d8292...74c
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja men, hvorfor ga du ham pengene da? Er jo bare å si at nei, de her pengene trenger jeg til nødvendige ting fram til jeg får penger neste gang.

Anonymous poster hash: b39f9...d6f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor låner du han penger da? Du virker jo så tafatt. Si at "Nei! Pengene er mine, og de skal jeg spare". Så ber du han få seg en jobb.

Anonymous poster hash: 27693...62b
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke ok. Er han flink å betale tilbake det han låner hos deg?

Ta heller å sett inn sparepengene på egen konto så slipper du maset fra han.

Anonymous poster hash: 9419a...5ae
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig spør han igjen når du hele tiden sier ja. Du må begynne å si nei, at de pengene trenger du selv.

Anonymous poster hash: d2dc9...b9c
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem av dere betaler husleien?

Anonymous poster hash: e4cb7...ace
Gjest chisandra
Skrevet

Ts, du virker fornuftig og dyktig med penger, og har fått deg en slabbedask til kjæreste.

Tro meg, dette problemet vil sannsynligvis bare vokse.

AnonymBruker
Skrevet

Ts, du virker fornuftig og dyktig med penger, og har fått deg en slabbedask til kjæreste.

Tro meg, dette problemet vil sannsynligvis bare vokse.

Ts her

Takk, jeg føler egentlig at jeg kun er blitt så fornuftig med min bruk av penger for å kunne i det hele tatt overleve, for jeg trenger jo mat, og med tanke på at jeg har en 7,5 praksisjobb fra man-fre så trenger jeg også å ha med mat på jobben, som da oftest kun blir brødskive med pålegg siden jeg ikke har råd til å bruke penger på lunsj til overs.

Men det er forferdelig kjedelig å aldri kunne bruke penger på seg selv, ikke unne seg å kjøpe 2-3 topper å lignende..

AnonymBruker
Skrevet

Hvem av dere betaler husleien?

Anonymous poster hash: e4cb7...ace

Nav

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig spør han igjen når du hele tiden sier ja. Du må begynne å si nei, at de pengene trenger du selv.

Anonymous poster hash: d2dc9...b9c

Når han ser at jeg har penger, som skjedde nå i helgen, så ble det jo til nå at han ville kjøpe pizza for 350 kr av mine penger, og når jeg da sa "har du noe selv du kan legge til?" så svate han "Nei, det er jo du som er rik her"

Jeg har ikke bestandig prøvd å si ja, men jeg får dårlig samvittighet av å ikke gi/låne han pengene når han står der med 12 kr på seg.

TS

Skrevet

Typen din utnytter deg økonomisk, og ser ikke at du selv har behov for å skulle bruke noe av dine penger. Det er forferdelig stygt og ekkelt av han å skulle leve på deg, du blir jo minibanken hvor det alltid ligger en eller annen sum for penger som han bare kan komme og ta...!

Nei uff han hørtes veldig slaskete ut. Begriper ikke at typen din ikke får dårlig samvittighet av å gjentatte ganger gjøre dette, idiotisk!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du låner jo ham penger hele tiden så klart han spørr igjen. Du setter jo ikke foten ned og sier nei.

Anonymous poster hash: b39f9...d6f

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet

Når han ser at jeg har penger, som skjedde nå i helgen, så ble det jo til nå at han ville kjøpe pizza for 350 kr av mine penger, og når jeg da sa "har du noe selv du kan legge til?" så svate han "Nei, det er jo du som er rik her"

Jeg har ikke bestandig prøvd å si ja, men jeg får dårlig samvittighet av å ikke gi/låne han pengene når han står der med 12 kr på seg.

TS

Skjønner det, jeg var en gang sammen med en som minner om din kjæreste.

Det var så vanskelig, for jeg vekslet mellom å synes synd på han, og å være oppgitt og irritert.

Skjønte etterhvert at dette aldri kom til å funke hvis jeg skulle ta sikte på å få meg en noenlunde økonomi etterhvert - noe jo du også får når du er ferdig med lærlingtid etc.

Han jeg var sammen med lever på samme måte i dag, mange år senere.

Snakk med han, svært alvorlig, om at dette funker ikke sånn som det er. Og se hva som skjer.

Lykke til. :)

Skrevet

TS

Slutt å synes synd på han. Han ønsker ikke å få seg en jobb engang. Dette kalles utnyttelse og du bør gi han klar beskjed om å skjerpe seg eller så bør du ta KG mantraet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...