Gå til innhold

Hvor gamle for å forstå at de skal få søsken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en herlig gutt som kommer til å være nesten 2,5 år når vi får nr 2. Vi ønsker ikke all for stor avstand for at de skal kunne være lekekamerater etter hvert, men jeg er veldig spent på hvor mye han kommer til å forstå når babyen skal bli med hjem fra sykehuset etc.

Han forstår mye nå, men det er jo snakk om konkrete ting som "nå skal vi på besøk til bestefar, kan du hente skoene dine?"

Hvor gammelt var ditt barn om det virker som om han/hun forsto "konseptet" om at de skulle få en bror/søster?

Anonymous poster hash: 11fd4...f53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var eldste to år og tre måneder da han fikk en lillebror. Han snakket veldig godt på den tiden, og vi snakket mye om at han skulle få lillebror og en ny baby i huset. Det virket som om han forstod det. Men han virket likevel litt overrasket da babyen faktisk kom! Så han forstod ikke hele rekkevidden av det, og det er jo ikke så merkelig :)

AnonymBruker
Skrevet

Eldste min var 2,5 år da hun ble storesøster. Hun var helt klar fra første gang hun så lillesøsteren at dette var mamma sin baby, og hun skulle bo hos oss. Så hun skjønte med en gang at dette ikke var en random baby, og godtok henne som vår. Nå er minsta ett år og storesøster passer virkelig på henne og er veldig glad i lillesøsteren sin :)

Anonymous poster hash: c3167...46f

Skrevet

Her hadde storebroren fylt 2 noen uker før,

og tror ikke han skjønte at han skulle få en

lillebror før babyen kom. Tross godt språk for alderen. Han virket også lettere forvirret da han besøkte oss på sykehuset,men det kan også skyldes at det var flere besteforeldre til stede, masse gaver og at han hadde en reaksjon på at vi foreldrene hadde vært borte i to dager. Men, så snart vi kom hjem, var det helt klart hans lillebror. Nåde den i barnehagen som våger å ta på hans baby, når vi kommer for å hente. Så han skjønte greia fort etter fødsel, og det gikk ikke mange ukene før jeg tror han hadde glemt at han ikke hadde søsken.

Forståelsen utvikles fort i den alderen, så en på 2,5 vil nok forstå en god del av dette, vil jeg tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...