Gå til innhold

Arv. Fritidseiendom. Kan jeg la den gå direkte til min sønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mottatt farsarv og der inngår en ubebygd fritidseiendom med fiskerett til en lakseelv. Jeg har ingen gjeld og inkasso. Kan jeg la denne eiendommen gå rett over til min sønn uten at jeg er mellomledd? Hvilke skjema må vi da evt. benytte og er det fordyrende hvis han overtar? Jeg har arvet eiendommen sammen med et søsken, men dette er min del (femti prosent) det er snakk om.

Anonymous poster hash: 80ae3...e68
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden eiendommen ikke kan bygges på etter at området ble omgjort til nasjonalpark er den ikke mye verd, bort sett fra fiskeretten. På min fars selvangivelse har han angitt en verdi på 45 kroner i en årrekke. Noen arveavgift vil vel derfor ikke bli aktuelt? Hele eiendommen sett samlet er innfløkt med flere hundre eiere, også statsselskaper. Det er selve fiskeretten som er interessant.

Anonymous poster hash: 80ae3...e68
AnonymBruker
Skrevet

Arveavgiften er heldigvis forhistorisk nå, så den trenger du i alle fall ikke tenke på.

Anonymous poster hash: 117c4...0fc
AnonymBruker
Skrevet

Arveavgiften er heldigvis forhistorisk nå, så den trenger du i alle fall ikke tenke på.

Anonymous poster hash: 117c4...0fc

Er det slutt på arveavgift? Uansett hvem og hvor mye som arves?

Anonymous poster hash: 5ccda...78f

Skrevet

Er det slutt på arveavgift? Uansett hvem og hvor mye som arves?

Ja. Noe av det første regjeringen Solberg gjorde, var å oppheve arveavgiftsloven

Skrevet (endret)

Kan jeg la denne eiendommen gå rett over til min sønn uten at jeg er mellomledd? Hvilke skjema må vi da evt. benytte og er det fordyrende hvis han overtar?

Ja. Det kan du hvis du bare har ett barn. Ved å gi avkall på arven, så går arven som om du var død før faren din, nemlig til barnet ditt eller hvis du har flere, til barna dine med like stor andel til hvert av dem. Så hvis du har flere barn, så kan du ikke la eiendommen gå videre bare til det ene barnet. Da må du formelt sett motta arven, og så gi den videre fra deg selv.

Da arveavgiften bestod, fantes det et eget skjema. Jeg vet ikke om dette skjemaet fortsatt eksisterer.

Det er ikke fordyrende at du lar arven "hoppe over deg" og gå videre til neste generasjon.

Endret av Testosteron
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...