Gå til innhold

Maine Coon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har så utrolig lyst på en!

Noen som har og kan fortelle litt hvordan de er osv? Har lest litt på nettet, men vil gjerne høre andres erfaringer :strix:

Anonymous poster hash: c2b98...820

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er svære! Eks samboeren til pappa har 2 av de. Masse god pels!

De er kjempe søte men de kattene hun har, tar livet veeeeeeldig med ro. De er ikke spesielt lekne, men veldig glad i kos. :)

Skrevet

Veldig variable i personlighet, men som oftest er de ganske kosete. Venninna til mamma eier en flott, rød mons. Han er ikke spesielt leken om man prøver å leke med ham, men han leker litt på egenhånd, både med leker og usynlige ting. :fnise: Men han er en skikkelig kosegris, sniker til seg kos når som helst og hvor som helst. Han trives også aller best på høye steder, som feks trappegelenderet, vinduskarmer og lignende :P

Krevende pelsstell da de bør børstes daglig for å unngå floker, men utenom det er det mye likt de fleste andre katter.

MC er også veldig store katter, de fleste ligger på gjennomsnittlig 6-8 kilo matchvekt. Til sammenligning kan en stor huskatt veie opp mot 6kg uten å være overvektig.
De største eksemplarene av MC kan veie så mye som 10-12 kilo, uten å være overvektige. Som oftest er dette monser.

De har en hang til å bli litt overvektige, så matinntak bør kontrolleres noe, evt bruk fór som er rikt på næring med lite fyllstoffer, slik at katten ikke får i seg mange tomme kalorier som fører til overvekt.

De er jo også fantastisk majestetiske når de sitter i vinduskarmen eller på trammen og ser utover "kongeriket" sitt. :fnise:

Gjest Anubiel
Skrevet

Jeg har en Maine Coon og skal snart få en til!

De har (som regel) et helt herlig gemytt, veldig kosete, skal være med på alt, er supernysgjerrige. Opplever også rasen som veldig intelligent, de lærer seg fort triks, dine vaner, hvordan de skal få ting som de vil osv.

De prater veldig mye! Ikke høylydt gauling a la siameser, men et eget språk med mye kurring, i tillegg til vanlig mjauing. F. eks hilser alltid min på meg når han kommer inn: "Mrrrr!"

De kan også anses for å være litt "hundeaktige", dvs. at de har en oppførsel som minner om hund. For eksempel så venter min alltid ved døren når vi kommer hjem og slenger seg overbegeistret ned for å få kos på magen. Han henter lekene sine når han vil leke. Han er alltid veldig glad for å se oss. Han er gjerne med å gå tur (dvs. han liker at vi er med ut og går), samt at han, når han kjeder seg, maser om at vi må være med ut i hagen og leke.

De blir større enn vanlige katter, hvor stor avhenger av avlen. Skal du ha en Maine Coon ville jeg ikke sett på størrelsen som avgjørende, men sett etter en oppdretter som er opptatt av å fremme god helse, lite innavl og godt gemytt fremfor svære kaninører og superbrede ansikt.

Når det gjelder pelsstell så synes jeg ikke det er så ille. Som innekatt fikk han ikke floker og trengte bare en børst en gang i uken. Nå som han er ute, får han en runde med børsten for å fjerne gresstrå o.l. som lager floker. Det avhenger nok av foret og gener, men generelt sett synes jeg pelsen er lettstelt, selv om den er forholdsvis lang. Må legge til at pelsen er silkemyk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...