Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Folk har stadig mast på meg om at jeg må spare, prioritere gjeld, netbetale ekstra, at dette er god sparing, forebygge mot når renta øker, ikke sløse osv.

Så ja, nå sitter jeg her da, nedbetalt all gjeld, både boliglån og studielån, boligen er verdt ca 1.800 000 - 1.900 000, men dog.

Så ja, hva gjør jeg nå?? Sparer mer i banken?? Forbruker mer og lever livet??? Jeg skjønner ikke helt hva jeg nå bør gjøre, er jo vandt med å bare spare og nedbetale gjeld. Hva er normalt?

Anonymous poster hash: da189...059
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså.. kan du ikke spare og leve livet? isåfall har du et problem.

Anonymous poster hash: f38f7...f0f
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Men, har du ikke noen tanker om hva du selv vil?

Nå er du jo i en situasjon hvor du kan velge og står friere enn de langt fleste.

Ta fri et år og reise verden rundt?

Velge å arbeide mindre fremover - ha mer fritid til noe du liker å bruke tid på? Jobbe frivillig med noe du brenner for? Mulighetene er mange :)

Endret av Rumle
Skrevet

Spar mer. Kanskje boligen skal skiftes ut med noe dyrere, kanskje du har lyst til å oppgradere kjøkken og bad etterhvert. Kanskje du har lyst til å kjøpe bil (eller ny bil, hvis du allerede har bil). Ta lappen? Har du lyst på hytte? Ha en sparekonto "i reserve".

Øk forbruket, enten i det daglige eller reis mer/ta dyrere ferieturer enn du har gjort. Unn deg litt luksus i hverdagen, spaweekend? Helgetur? Kjøpe et dyrt kamera? Meld deg på kurs og prøv en dyr hobby du ikke har tatt deg råd til tidligere? Få klærne skreddersydd. Spis mer ute. Gå på teater/konserter.

Hold forbruket på det nivået du er vant til og gå ned i stillingsprosent? Fritid kan være verdt mer enn penger mange ganger. (Men ikke gå så mye ned at du ikke blir noe igjen til sparing). Spar opp en god slump og søk permisjon uten lønn og legg ut på en lang reise.

Mulighetene er uendelige.

Står du fortsatt fast kan du gi overskuddet til meg, jeg har både gjeld og mange idèer til hva pengene kan brukes til. :laugh::laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ja det høres kanskje ut som et dumt og rart spørsmål for mange, men jeg har levd med sparing så lenge at jeg ikke kjenner til annet. Det å bruke penger nå gir meg bare så fryktelig dårlig samvittighte og jeg skjønner at dette ikke er bra. Mer fritid ønsker jeg ikke, kjeder meg da veldig fort og synes det holder med den fritiden vi alle allerede har.

TS

Anonymous poster hash: da189...059
AnonymBruker
Skrevet

Spar en god del til alderdommen, til oppussing og reiser. Ikke skru opp forbruket med mindre du ønsker det.

Anonymous poster hash: 4f675...60d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...