AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #1 Skrevet 22. juni 2014 I forbindelse med bryllupet kommer vi til å be om en del hjelp av venner og familie (antakelig bare fra folk som blir invitert, hvis det har noe å si). Bør vi betale for denne hjelpen? Og i tilfelle hvor mye? Det vi kommer til å trenge hjelp til er: - Kakebaking (noen av kakene kan koste rundt 100 kr å bake, noe de normalt betaler selv.) - Henting av bryllupskake og blomster. - "Vertskap" mens vi tar bilder og etter at vi har dratt. - Hjelp til å ta på kjole (forlover). - Ca en time fotografering etter vielsen. Bilder fra festen etterpå kommer vi til å be om kopier fra de som allikevel tar bilder. - Pakke ned gaver/andre ting vi har tatt med til lokalet og ta det hjem. - Kjøring til frisør etc på bryllupsdagen og til prøvetime etc på forhånd. - Hjelp til å plukke ut kjole (mor/forlover). - Handlerunder for å finne div småpynt til bordet/lokalet - Pynting av kaker jeg har bakt på forhånd (jeg lager pynten og dekker alle kostnader). Ting jeg bistår med i andre sammenhenger: I forbindelse med søsters bryllup: - lagde invitasjoner, bordkort, menyer, kirkeprogram og sanghefte (brukte ganske mange timer på dette) - Lage og pynte kransekake - Pynte lokalet på forhånd Ellers: - Lager kake til stort sett alle sammenhenger - Lager kransekake til alle til jul (i tillegg til julegave). - Barnevakt/henting en gang i uka fordi foreldrene har problemer med å få kabalen til å gå opp. - Sier så og si aldri nei til å stille som barnevakt ellers. - "Dyrevakt" ved ferier. - Skriver alle formelle brev, setter opp testament etc. Dette er de mer "dagligdagse" tingene. Bistår også i den grad jeg kan ved andre, mer sjeldne tilfeller, som i forbindelse med flytting. Jeg har selv fått hjelp til flytting, men ellers er det stort sett jeg som stiller opp med tjenester (fordi jeg liker å bake og være sammen med barna): Anonymous poster hash: ab716...a03
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #2 Skrevet 22. juni 2014 Det skal du ikke betale for. Det skulle bare mangle at folk hjelper til på denne måten, ialle fall når det gjelder sine nærmeste. Du hjelper jo tilbake når de trenger det.Anonymous poster hash: 9af60...160 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #3 Skrevet 22. juni 2014 I forbindelse med bryllupet kommer vi til å be om en del hjelp av venner og familie (antakelig bare fra folk som blir invitert, hvis det har noe å si). Bør vi betale for denne hjelpen? Og i tilfelle hvor mye? Det vi kommer til å trenge hjelp til er: - Kakebaking (noen av kakene kan koste rundt 100 kr å bake, noe de normalt betaler selv.) - Henting av bryllupskake og blomster. - "Vertskap" mens vi tar bilder og etter at vi har dratt. - Hjelp til å ta på kjole (forlover). - Ca en time fotografering etter vielsen. Bilder fra festen etterpå kommer vi til å be om kopier fra de som allikevel tar bilder. - Pakke ned gaver/andre ting vi har tatt med til lokalet og ta det hjem. - Kjøring til frisør etc på bryllupsdagen og til prøvetime etc på forhånd. - Hjelp til å plukke ut kjole (mor/forlover). - Handlerunder for å finne div småpynt til bordet/lokalet - Pynting av kaker jeg har bakt på forhånd (jeg lager pynten og dekker alle kostnader). Ting jeg bistår med i andre sammenhenger: I forbindelse med søsters bryllup: - lagde invitasjoner, bordkort, menyer, kirkeprogram og sanghefte (brukte ganske mange timer på dette) - Lage og pynte kransekake - Pynte lokalet på forhånd Ellers: - Lager kake til stort sett alle sammenhenger - Lager kransekake til alle til jul (i tillegg til julegave). - Barnevakt/henting en gang i uka fordi foreldrene har problemer med å få kabalen til å gå opp. - Sier så og si aldri nei til å stille som barnevakt ellers. - "Dyrevakt" ved ferier. - Skriver alle formelle brev, setter opp testament etc. Dette er de mer "dagligdagse" tingene. Bistår også i den grad jeg kan ved andre, mer sjeldne tilfeller, som i forbindelse med flytting. Jeg har selv fått hjelp til flytting, men ellers er det stort sett jeg som stiller opp med tjenester (fordi jeg liker å bake og være sammen med barna): Anonymous poster hash: ab716...a03 Handling til festen synes jeg er vertskapet sin oppgave. Ikke gjestene. Anonymous poster hash: f15d0...748 4
Purple Basil Skrevet 22. juni 2014 #4 Skrevet 22. juni 2014 Det spørs på hva hjelperne deres selv ønsker. Her får vi DJ, fotograf, konditor til veldig rimelig pris. De er venner av oss og ville gi oss rabatt. Så har jeg ei venninne som vil sminke meg og fikse hår et mitt gratis, hun ville ikke ha betaling for det. De tingene du lister opp har vi ikke bestemt oss for enda, men vi har som utgangspunkt å betale for hjelp. Det er noen som har tilbudt seg å hjelpe til med hva som helst, at det var bare å si ifra. Nå vet jeg ikke om dette er tilfellet hos dere?
*Frida* Skrevet 22. juni 2014 #5 Skrevet 22. juni 2014 Nei, du skal ikkje betale for at nær familie og nære venner hjelper til i forbindelse med et bryllup. Men alt er tjenester som du kan spørre om, men aldri kreve. Det er lov til å sei nei om det ikkje passar. Likevel har eg faktisk forventa å få hjelp når me har behøvd det, det vere seg til dåp eller bryllup. Eg har naturligvis med (avtalt) kake i konfirmasjonar i familien. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #6 Skrevet 22. juni 2014 Handling til festen synes jeg er vertskapet sin oppgave. Ikke gjestene. Anonymous poster hash: f15d0...748 Jeg har hatt noen handlerunder sammen med min mor, noe hun liker og selv har sagt at hun er glad for å få være med på. Det er ikke sånn at jeg har sendt andre på handletur, og det er selvfølgelig jeg som betaler. Anonymous poster hash: ab716...a03
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #7 Skrevet 22. juni 2014 Nei, du skal ikkje betale for at nær familie og nære venner hjelper til i forbindelse med et bryllup. Men alt er tjenester som du kan spørre om, men aldri kreve. Det er lov til å sei nei om det ikkje passar. Likevel har eg faktisk forventa å få hjelp når me har behøvd det, det vere seg til dåp eller bryllup. Eg har naturligvis med (avtalt) kake i konfirmasjonar i familien. Jeg har selvfølgelig spurt om hjelp, og har som forventet fått ja. Etter å ha lest her inne, særlig om at fotograf bør betales selv om det er venn/familie, har jeg begynt å lure på om jeg bør betale allikevel. Vet at de vi har bedt om hjelp ikke forventer betaling, men vil ikke sitte igjen med følelsen av å utnytte noen. Anonymous poster hash: ab716...a03
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #8 Skrevet 22. juni 2014 Det spørs på hva hjelperne deres selv ønsker. Her får vi DJ, fotograf, konditor til veldig rimelig pris. De er venner av oss og ville gi oss rabatt. Så har jeg ei venninne som vil sminke meg og fikse hår et mitt gratis, hun ville ikke ha betaling for det. De tingene du lister opp har vi ikke bestemt oss for enda, men vi har som utgangspunkt å betale for hjelp. Det er noen som har tilbudt seg å hjelpe til med hva som helst, at det var bare å si ifra. Nå vet jeg ikke om dette er tilfellet hos dere? Betaling har ikke vært noe tema, blant våre nærmeste venner og familie betaler vi ellers ikke for tjenester. Men burde vi gjøre et unntak i forbindelse med bryllupet? Grunnen til at jeg begynte å lure var et ganske krast innlegg fra en som mente at en hobbyfotograf burde få betaling, at det ikke bare er en tjeneste en kan be venner/familie om. Anonymous poster hash: ab716...a03
Løvefrøken Skrevet 22. juni 2014 #9 Skrevet 22. juni 2014 Det slår meg ikke som typiske oppgaver jeg ville betalt familie/venner for hjelp til, men en eller annen form for oppmerksomhet er alltid koselig... Blomst/vin til de som gjør mye f.eks...
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #10 Skrevet 22. juni 2014 Jeg er fotograf og vil helst ikke bli bedt om å fotografere i venners/families bryllup. Det er ikke fordi jeg ikke vil hjelpe til, men jeg fotograferer så mange brylluper i året ellers at når de som står meg nær gifter seg vil jeg gjerne få delta som gjest (i tillegg blir det mange timer etterarbeid for bildebehandling). Når det er sagt - jeg sier ikke nei når jeg blir spurt, og jeg tar ikke imot betaling. Rett og slett fordi jeg som deg synes man godt kan hjelpe til (jeg skulle bare ønske jeg kunne bli bedt om å hjelpe til med noe annet av og til). I utgangspunktet kan jeg ikke tenke meg at nær familie/venner vil ta seg betalt for de tingene du har listet opp. Spør om de kunne tenke seg og hjelpe til, og er det noen som er litt mer perifere enn andre kan du eventuelt spørre hva de skal ha for hjelpen (jeg vil tro de fleste vil si at de selvfølgelig ikke skal ha noe). Anonymous poster hash: 556f8...40d
Tropic Skrevet 22. juni 2014 #11 Skrevet 22. juni 2014 Synes ikke du skal betale for slike tjenester nei, men du bør ikke pålegge en person mange oppgaver, men spørre om de ønsker/gidder. Om noen skal kjøre mye fram og tilbake for deg kan du jo tilby å betale for bensin og eventuell parkering/bom. Ellers er det vanlig å gi forlovergave da, så da får jo på en måte forloveren "betaling"
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #12 Skrevet 22. juni 2014 Jeg er fotograf og vil helst ikke bli bedt om å fotografere i venners/families bryllup. Det er ikke fordi jeg ikke vil hjelpe til, men jeg fotograferer så mange brylluper i året ellers at når de som står meg nær gifter seg vil jeg gjerne få delta som gjest (i tillegg blir det mange timer etterarbeid for bildebehandling). Når det er sagt - jeg sier ikke nei når jeg blir spurt, og jeg tar ikke imot betaling. Rett og slett fordi jeg som deg synes man godt kan hjelpe til (jeg skulle bare ønske jeg kunne bli bedt om å hjelpe til med noe annet av og til). I utgangspunktet kan jeg ikke tenke meg at nær familie/venner vil ta seg betalt for de tingene du har listet opp. Spør om de kunne tenke seg og hjelpe til, og er det noen som er litt mer perifere enn andre kan du eventuelt spørre hva de skal ha for hjelpen (jeg vil tro de fleste vil si at de selvfølgelig ikke skal ha noe). Anonymous poster hash: 556f8...40d H*n vi ber om å fotografere er ikke fotograf av yrke, men en dyktig hobbyfotograf som har tatt gode bryllupsbilder før. Vi ber h*n bare ta bilder etter vielsen, ikke under selve festen. Helt ærlig tror jeg h*n bare er glad til for å slippe unna en times tid med mingling. Under middagen og festen vil vi at alle gjestene skal få være gjester, ikke ha en masse oppgaver Og jeg vet at mange kommer til å ta bilder (det er jo ikke første selskapet i familien), som jeg kommer til å be om kopier av etterpå. Hvor mye etterarbeid det blir vet jeg ikke, vi kommer ikke til å be om noe sånt, men tror nok h*n vil gjøre noe, ingen med litt stolthet liker å levere fra seg halvbra arbeid. Takk for svaret. Anonymous poster hash: ab716...a03
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #13 Skrevet 22. juni 2014 Synes ikke du skal betale for slike tjenester nei, men du bør ikke pålegge en person mange oppgaver, men spørre om de ønsker/gidder. Om noen skal kjøre mye fram og tilbake for deg kan du jo tilby å betale for bensin og eventuell parkering/bom. Ellers er det vanlig å gi forlovergave da, så da får jo på en måte forloveren "betaling" Ingen skal ha direkte utgifter ved å hjelpe oss, så selvfølgelig dekker vi utgifter som parkering og bompenger. Det er ikke lange strekninger det er snakk om å kjøre, men kommer til å tilby bensinpenger. (Regner ikke med at det blir tatt imot, og kommer nok ikke til å insistere på det.) Unntak: kaker, der betaler alltid den som baker ingrediensene. Oppgavene blir fordelt (og alle blir spurt, og et nei blir akseptert) med tanke på at alle skal ha det finest mulig på festen. For eksempel ber vi en svigerinne åpne gavene, hun synes selskap med mange og til dels ukjente kan være slitsomt. Da blir gavene åpnet, hun får en rolig stund for seg selv mens de andre mingler og har forhåpentlig ikke "brukt opp" den sosiale kvoten så tidlig på kvelden. De som skal bake er glad i å bake, og har spurt flere ganger om de "får lov", og hva de skal bake. Min mor har hjulpet til med handling, gjerne kombinert med andre ting hun skal ha, og hun liker å være med på den delen av planleggingen. Anonymous poster hash: ab716...a03
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #14 Skrevet 22. juni 2014 Vi fikk hjelp til mye av venner. De eneste vi betalte, var servitørene (mer perifere bekjente). Gaveoppakkere, toadtmaster, forlover, gjester som også hadde bidratt med musikalske innslag etc, fikk en gavepose etter byyllupet, med vin, sjokolade og andre ting. Og takkekort der vi takket for hjelpen, og fortalte hva det hadde betydd for oss. Anonymous poster hash: 31e28...077 1
Pingting Skrevet 22. juni 2014 #15 Skrevet 22. juni 2014 Når det gjelder sånt som dette er det lurt å se litt på hva som er "kulturen" og vanlig i familien og vennegjengen, tenker jeg. Er det sånn at mange vanligvis trår til og hjelper hverandre uten å få noe i gjengjeld (annet enn hjelp ved senere anledninger), så kan det jo fort bli tatt ille opp om man insisterer på å betale. Og det kan være omvendt i andre grupper. Vi fikk endel hjelp av venner, og det er ikke så satte "tradisjoner" på sånt i vennegjengen vår. Vår erfaring er at folk stort sett ikke virker komfortable med å få betalt for småting, men at de synes det er veldig hyggelig med noe som viser at man er takknemlig. Ei venninne som er jobber med søm sydde deler av antrekket mitt, og ei annen venninne som er musiker spilte i vielsen. De anså vi det som en selvfølge å betale siden det er noe de er utdannet som og jobbet med, men begge valgte å heller gi det som bryllupsgave (men jeg betalte for materialene til hun som sydde). Hun som fikset håret mitt er bare amatør men veldig flink, og ville ikke ha penger for det - så hun fikk et par av "tiloversflaskene" (uåpnet altså) med portvin vi hadde servert til desserten, for den kommenterte hun flere ganger at var så god. De som hjalp oss med å rydde ut dagen etterpå fikk det de ville av rester fra kakebordet og baren. Det gjaldt også han som var sjåfør for oss. Toastmastere og et par andre gode hjelpere fikk en flaske vin. Som gavebordansvarlige hadde vi fire stk som er en vennegjeng, de inviterte jeg på middag senere (så ble det et fint påskudd til å treffes litt oftere også). Og alle fikk en stor takk, og vi stiller selvfølgelig opp for dem igjen ved en senere anledning uten å forvente noe igjen for det. Med mindre noen er profesjonelle eller du ber dem om å bruke masse tid/energi etc, så tror jeg nok denne typen gaver/oppmerksomheter/gjentjenester er noe flere setter pris på enn bare penger.
Purple Basil Skrevet 22. juni 2014 #16 Skrevet 22. juni 2014 Betaling har ikke vært noe tema, blant våre nærmeste venner og familie betaler vi ellers ikke for tjenester. Men burde vi gjøre et unntak i forbindelse med bryllupet? Grunnen til at jeg begynte å lure var et ganske krast innlegg fra en som mente at en hobbyfotograf burde få betaling, at det ikke bare er en tjeneste en kan be venner/familie om. Anonymous poster hash: ab716...a03 Hvis det ikke er vanlig i din krets å ta betalt for tjenester så synes jeg ikke det er noe galt i at dere ikke betaler. Da regner jeg med at gjestene deres heller sier ifra hvis de ikke ønsker å hjelpe dere når dere spør. Hvis fotografen deres ønsker å fotografere dere gratis så er jo det helt supert! Det jeg har gjort er å spørre om hjelp og så har jeg fort merket om de ønsket å få betalt eller ikke, men dette er jo litt store oppgaver jeg har spurt om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå