Gå til innhold

Få et rom til å virker større


la_luz

Anbefalte innlegg

Skal flytte inn i en ganske liten leilighet, vet dere noen triks dom får leieligheten til å virke større?

Er det noe kjeg absolutt må unngå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Jeg synes den største tabben som gjøres av de som bor i små leiligheter er at de velger "feil" møbler. Digre volumiøse møbler og overmøblering er mye verre enn en mørk farge på veggene!!

Tipset mitt blir da å vurder hva du har bruk for og kvitt deg med alt du ikke trenger. Skal du kjøpe mye nytt er det greit at møblene har flere funksjoner, f.eks. sofa/sovesofa (for gjester) og puff med lagringsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyse farger på veggene, møblene bør også være relativt lyse og ikke bruk digre overdimensjonerte møbler, godt lys gjør også rommet større og plasser møblene diagonalt i rommet. Gulvet bør også være lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er lurt med mest mulig golvplass. Altså å plassere møblene langs veggene. (Heller sofaer stående i L langs veggene, enn to sofaer rett overfor hverandre der en av dem står midt på golvet)

Og lyst lyst lyst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dujegvi2

tips til "smale" sofamodeller i 2,5 seter + 2,5 seter? har møblert rett ovenfor hverandre men det stjeler mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst tak får også rommet til å virke større. Om trehvitt, mal det lyst.

Karlanda fra IKEA trenger ikke stor plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aricept ulogga
tips til "smale" sofamodeller i 2' date='5 seter + 2,5 seter? har møblert rett ovenfor hverandre men det stjeler mye plass.[/quote']

Ekornes city line er små 3+2 seters sofaer.

Og Skeidar multi og liknende sofaer kan du jo velge oppsettet selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Bridezillah-killah~

Liggende panel skaper romfølelse. (Derfor stussa jeg litt over de loddrette stripene som Clea foreslår?)

Bruk lyse farger på alle vegger med unntak av veggen på motsatt side av inngangsdøra. Denne veggen bør være en god del mørkere, men med en lysere nyanse av farge "foran". Den lysere nyansen kan enten være malt direkte på veggen, eller aller helst på møbler e.l. som står foran den mørke veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med å male en horisontal stipe rundt hele rommet, som en slags brystning. Det gjor rommet større. Gjerne en kontrast til veggen.

Møbler som kan slås sammen eller flyttes. Har sett små bord som kan settes oppå hverandre (IKEA), slik at man tar frem et og et bord etter behov.

Sørg for å ha nok skap/hylleplass, slik at du slipper å ha ting utover gulvet. Hyller helt oppe ved taket frigjør gulvplass og senker høyden litt, slik at gulvarealet virker større.

Å bruke samme farge i forskjellige nyanser på vegger og møbler kan være lurt. Bruk heller farger/kontraster på puter, gardiner og andre løse ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Bruk lyse farger og hold alt i samme farge for å skape helhet og ikke mange ting som sloss om oppmerksomhet. Bruk heller kontrastfarger på småting som Lea skriver. Unngå tepper for det deler opp rommet og får det til å se mindre ut. Hvis du ha teppe se om du finner et med diagonale linjer/mønster i for det virker forstørrende.

Prøv å begrense hva du har fremme av ting og tang, bilder og dekorasjoner - det "spiser" plass og sloss om oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt til å male vindus karmene mørke brune er det dumt? ( Resten av rommet er lyst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Lyse farver. Lyse lette gardiner. Kle en vegg med speilfliser.Eks i hjørnevegg.

Skal du kjøpe møbler så husk at de virker mindre i butikken pga av str på lokalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Velg nette møbler og ikke ha for mange.

Der jeg bodde tidligere så var det mange like leiligheter. Noen jeg var inne i så helt ulikt min. Jeg følte stua var så mye mindre. Grunnen til det var bruk av store og tunge møbler.

Som det er sagt tidligere; lyse farger på vegger og relativt lyse gulv. Ikke overmøbler og bruk nette møbler. Ikke less på med bilder og pyntegjenstander. Lag spenning i rommet med gjenstander/tekstiler etc. Her kan du gå amok med farger :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...