Gå til innhold

Opplæringsplikt og det å ta barne ut av skolen utenom feriene

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Norge har vi opplæringsplikt, dvs at det er foreldrenes ansvar at barna lærer det de skal, og ikke skolens. I den forbindelse lurer jeg på om skolen egentlig har rett til å nekte foreldre å ta barna ut av skolen så lenge barna fortsatt lærer det de skal. Om jeg vil drive hjemmeundervisning i to uker, så bør det vel være likegyldig for skolen om undervisningen skjer ved kjøkkenbordet hjemme eller på stranden på Mallorca? Ev om barna ligger så langt foran pensum at at de ikke mister noe på de to ukene. Eller om jeg skulle finne på at det beste for barna mine er gå annen hver uke på skolen og annen hver uke i hjemmeskole, har skolen da rett til å nekte meg dette?

Nå er ikke dette en aktuell situasjon for meg, men det er noe jeg har tenkt litt på når jeg leser om barn som ikke får dra i store familiebegivenheter, eller der det ikke er mulig for foreldre å dra på ferie i skoleferien. Med hvilken lov kan skolen tvinge barna til å dukke opp hver dag, og hva er sanksjonene dersom man drar på ferie allikevel? Jeg forutsetter hele veien at barnet fortsatt klarer å følge pensum for sitt trinn.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Lights
Skrevet

Det er vel forskjell på å ta de ut av undervisningen (slik for eksempel mange gjør i RLE) og å hoppe inn og ut av den slik det passer en selv? Men interessant spørsmål :)

Skrevet (endret)

Hvis alle som hadde blitt tatt ut hadde lært det de skulle i mellomtiden, tror jeg ikke denne problemstillingen hadde oppstått. Men det virker på meg som om at mange av de som tar barna ut, faktisk ikke har de barna som er foran i pensum, og allikevel får de ingen opplæring på ferien, og da blir de hengenede etter, og så blir det skolens ansvar å få dem ajour, noe som er forstyrrende for resten av klassen.

Endret av TrickyCicci
  • Liker 13
Gjest Violetta
Skrevet

Hvordan mener du at foreldre skal vite hva de skal undervise i i disse to ukene? Skal lærerne være pålagt å lage ekstra undervisningsopplegg til elever som ønsker å være borte i perioder?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan mener du at foreldre skal vite hva de skal undervise i i disse to ukene? Skal lærerne være pålagt å lage ekstra undervisningsopplegg til elever som ønsker å være borte i perioder?

Lærerne bør være - og er - pålagt å ha planer for undervisningen. Helårsplan, halvårsplan, periodeplaner osv.

La meg si det slik: Hvordan skal foreldrene kunne vite om ungene lærer det de skal uten slike planer?

Anonymous poster hash: 293fd...836

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er da en smal sak å opplyse om hvilke tema som vil bli gjennomgått de neste to ukene, og evt vise til sider og oppgaver i boka.

Anonymous poster hash: e47aa...154

• Liker 1
Skrevet

Da jeg gikk på skolen fikk vi en ukeplan hver mandag der det sto hva som skulle gjennomgås. I så fall er det nok en smal sak å sende en kopi til foreldrene på e-post. Har de ikke dette lenger? Jeg blir litt overrasket dersom jeg får høre at lærerne bestemmer på tirsdags kveld hva som skal være temaet for onsdagens undervisning. Jeg vet ikke så mye om hvordan lærere jobber, men så for meg at de hadde en generell plan for hvilke temaer som skal gjennomgås hvilke uker/måneder.

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Om jeg vil drive hjemmeundervisning i to uker, så bør det vel være likegyldig for skolen om undervisningen skjer ved kjøkkenbordet hjemme eller på stranden på Mallorca?

Hvis du kan dette uten at det går utover noen andre elever eller medfører ekstraarbeid for læreren bør det i prinsippet være greit, men det er helt utopi...

En slik ordning vil i realiteten gå ut over undervisningen og skape merarbeid for læreren og uro i klassen.

I min datters klasse er det stort sett de skolesvake som drar på toukers sydenferie midt i skoleåret.

• Liker 3
Gjest Violetta
Skrevet

Greit nok at de har en arbeidsplan, men er denne detaljert nok til at foreldre kan følge den?

Og har foreldre kompetanse til å undervise sine barn? Er det ikke fare for at dette kan gå ut over læringen til barna?

• Liker 2
Skrevet

Greit nok at de har en arbeidsplan, men er denne detaljert nok til at foreldre kan følge den?

Og har foreldre kompetanse til å undervise sine barn? Er det ikke fare for at dette kan gå ut over læringen til barna?

Hvem er det som har ansvar for å følge opp at et barn får den undervisningen han skal ha? Er det skolen? Og dersom det viser seg at barnet kan det han/hun kan, har skolen da virkelig lov til å nekte foreldre å ta barnet ut, så lenge det ikke forstyrrer resten av klasses?

Dersom barnet ikke får den undervisning den skal ha bør jo barnevernet eller lignende kobles inn, men ikke dersom barnet har det bra og får det den skal. Og det finnes ting som forstyrrer langt mer enn at en elev er borte i to uker, som ikke får konsekvenser.

Jeg har full forståelse for at skolen ikke liker at foreldre kommer og går når det passer dem, og sterkt anbefaler at man lar vær, men jeg lurer altså på om de egentlig har lov til å nekte, og hvilke sanksjonsmulighter de har.

• Liker 1
Gjest Lights
Skrevet

Dersom barnet ikke får den undervisning den skal ha bør jo barnevernet eller lignende kobles inn

Du mener vel ikke i løpet av en reise? Det syns jeg blir for hysterisk. Jeg kjenner selv til tilfeller der barn har uteblitt fra skolen i over ett år og hoppet rett inn igjen uten noen problemer, mye på grunn av at vi ikke har muligheten i Norge til å sende barn som ligger foran resten av klassen oppover noen klassetrinn. Syns vi bør gå ut i fra at foreldre kjenner sine barn best og gi de tvilen til gode ved også ved lengre permisjoner. Barn som aldri kommer på skolen i utgangspunktet er selvfølgelig en annen sak.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Såvidt jeg har forstått det (og med alle forbehold om at jeg kan ta feil!), så kan ikke skolen nekte deg å skrive ut barna dine. De kan imidlertid ikke garantere at barna kan skrives inn igjen på samme skole eller i samme klasse når de kommer tilbake. Dersom man ikke vil forholde seg til skolen, kan man ta ut barna, men dersom man ønsker å følge en klasse, må man forholde seg til skolens reglement, også for fravær.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skoleflinke barn som ligger langt foran og kjeder seg på skolen, klassene er på under 20 barn og jeg har selv jobbet som lærer tidligere.

Om noen mener det ville vært krise å ta dem ut en uke eller to, skjønner jeg ikke hva de skulle begrunne det med.

Når det er sagt ser vi ikke behovet for å ta dem ut. De har uansett mer ferie fra skolen enn vi klarer å ta oss fra jobb. Vi legger alle lange reiser til sommeren, og har ikke noe ønske om typisk chartertur uansett.

Anonymous poster hash: e47aa...154

Skrevet

Du mener vel ikke i løpet av en reise? Det syns jeg blir for hysterisk. Jeg kjenner selv til tilfeller der barn har uteblitt fra skolen i over ett år og hoppet rett inn igjen uten noen problemer, mye på grunn av at vi ikke har muligheten i Norge til å sende barn som ligger foran resten av klassen oppover noen klassetrinn. Syns vi bør gå ut i fra at foreldre kjenner sine barn best og gi de tvilen til gode ved også ved lengre permisjoner. Barn som aldri kommer på skolen i utgangspunktet er selvfølgelig en annen sak.

Nei, selvfølgelig ikke på et par uker, men dersom barnet på generelt grunnlag ikke får den opplæringen de har krav på fordi foreldrene trenerer av ulike årsaker, så er det barnevernssak (eller hvem nå det er som er ansvarlige for at barn faktisk får den opplæringen de har krav på).

At skolen kan nekte at barnet får komme tilbake er selvfølgelig en konsekvens, ja. Finnes det noen regler for hvor mye fravær et barn kan ha før det mister plassen sin, eller er det opp til hver enkelt skole/kommune?

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke på et par uker, men dersom barnet på generelt grunnlag ikke får den opplæringen de har krav på fordi foreldrene trenerer av ulike årsaker, så er det barnevernssak (eller hvem nå det er som er ansvarlige for at barn faktisk får den opplæringen de har krav på).

At skolen kan nekte at barnet får komme tilbake er selvfølgelig en konsekvens, ja. Finnes det noen regler for hvor mye fravær et barn kan ha før det mister plassen sin, eller er det opp til hver enkelt skole/kommune?

Hvis et barn tas ut av skolen i mer enn to uker, har det ikke krav på å komme tilbake i samme klasse. Det har derimot, gitt at det går på skolen den sogner til, krav på plass på samme skole. Så vidt meg bekjent er dette en nasjonal standard.

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Ofte er de ikke mer detaljert enn tema og uke. Dette er både fordi ting skjer underveis som fører til endringer, og fordi planen er felles for trinnet, mens den enkelte lærer har friheten til å utforme opplegg og mer detaljerte planer. Så planen for min del hadde blitt noe slikt som "Uke 23 og 24 - Artikkel". Ved engangstilfelle hadde jeg nok tatt meg tid til å lage opplegg om det var ønsket. Men om elevene er borte halve måneden, så får foreldrene klare det selv. Jeg har verken tid eller kapasitet til å lagespesialopplegg annenhver uke.

• Liker 7
Gjest Cevita
Skrevet

Hvordan skal lærerne på ungdomskolen kunne sette karakterer dersom barna tas inn og ut hele tiden?

Hvordan settes egentlig karakterer på barn som har hjemmeundervisning i ungdomskolen?

Eller er det bare barneskolen dette er aktuelt for?

Gjest Vampen
Skrevet

Ved fravær planlagt fravær over 10 dager, så er det vel heller ikke skolen, men kommunen som bestemmer?

• Liker 1
Gjest Lights
Skrevet

Ofte er de ikke mer detaljert enn tema og uke. Dette er både fordi ting skjer underveis som fører til endringer, og fordi planen er felles for trinnet, mens den enkelte lærer har friheten til å utforme opplegg og mer detaljerte planer. Så planen for min del hadde blitt noe slikt som "Uke 23 og 24 - Artikkel". Ved engangstilfelle hadde jeg nok tatt meg tid til å lage opplegg om det var ønsket. Men om elevene er borte halve måneden, så får foreldrene klare det selv. Jeg har verken tid eller kapasitet til å lagespesialopplegg annenhver uke.

En ting er hva som er praktisk mulig, men har ikke hver eneste elev krav på tilpasset opplæring i henhold til loven?

Gjest Cevita
Skrevet

En ting er hva som er praktisk mulig, men har ikke hver eneste elev krav på tilpasset opplæring i henhold til loven?

Alle elever har krav på tilpasset opplæring ja (f.eks et undervisningsopplegg som er så bredt at det fint kan tilpasses til alle elevene i timen), men ikke på spesialundervisning. Kravet om spesialundervisning faller også bort ved hjemmeundervisning.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...