Gå til innhold

Bytte navn på voksen hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med bytte av navn på en voksen hund?

Jeg har ei tispe på 3,5 år ved navn Shot. Dette er resultatet av at jeg lot min ex-samboer få velge navnet på henne.

I starten synes jeg det var et OK navn, men de siste årene har det "irritert" meg mer og mer... Høres kanskje merkelig ut - det er jo bare et navn. Men pga navnet får jeg ofte spørsmål om hvorfor tispa mi har et "guttenavn", samt spørsmål om hvorfor hun heter det. Jeg har etterhvert kommet på historier som "hun var så vill som valp", noe som ikke stemmer i det hele tatt :fnise:

Jaja, ble mye pjatt her nå... Er det noen som har erfaring med dette? Bør kanskje være et navn som ligner. Noen forslag? Helst ikke "Shit" :fnise:

Anonymous poster hash: 65cf5...21d

Videoannonse
Annonse
Gjest chisandra
Skrevet

Synes navnet var artig, jeg - og har aldri hørt om noen som har prøvd å bytte navn på hunden, så hvorvidt det vil funke...

Kunne vært til noe som var nesten klin likt da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei tispe på 3,5 år ved navn Shot. Dette er resultatet av at jeg lot min ex-samboer få velge navnet på henne.

I starten synes jeg det var et OK navn, men de siste årene har det "irritert" meg mer og mer... Høres kanskje merkelig ut - det er jo bare et navn. Men pga navnet får jeg ofte spørsmål om hvorfor tispa mi har et "guttenavn", samt spørsmål om hvorfor hun heter det. Jeg har etterhvert kommet på historier som "hun var så vill som valp", noe som ikke stemmer i det hele tatt :fnise:

Jaja, ble mye pjatt her nå... Er det noen som har erfaring med dette? Bør kanskje være et navn som ligner. Noen forslag? Helst ikke "Shit" :fnise:

Shotty?

Anonymous poster hash: 28afc...bef

AnonymBruker
Skrevet

Shotty?

Og etterhvert kan du bytte navnet gradvis til Skotty, Lottie el.l.?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Navn som begynner på SH er fint for hunder, da de reagerer kjapt på lyden. Bytte navn på en voksen hund er særdeles dumt da den har lært navnet og kan ikke "omkoble" som et menneske gjør. Men du kan jo endre til noe annet som begynner på SH og se om hun reagerer

Anonymous poster hash: 9b886...e6e
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar og forslag!

Jeg må jo ikke på død og liv endre navnet, men tenkte det hadde vært interessant å høre om noen hadde erfaringer og/eller forslag.

Jeg pleier noen ganger å kalle henne for "Shotski" for morroskyld, og det lyder hun. Jeg tror at hvis det er mer eller mindre klin likt som Chisandra sier, så kan det kanskje gå... Og at det begynner på SH, som AB sier... Hmmm.

AnonymBruker
Skrevet

Navn som begynner på SH er fint for hunder, da de reagerer kjapt på lyden. Bytte navn på en voksen hund er særdeles dumt da den har lært navnet og kan ikke "omkoble" som et menneske gjør. Men du kan jo endre til noe annet som begynner på SH og se om hun reagerer

Anonymous poster hash: 9b886...e6e

Ok. Lurt :)

Her er pike-hundenavn på sh som kan prøves å byttes til:

» Shally » Shana » Shanda » Shandra » Shanto'S » Shara » Shari » Sharin » Sharly » Sharon » Shasa » Sheba » Sheela » Sheena » Sheere » Sheila » Shela » Shelly » Sher » Shera » Sherrie » Shiela » Shila » Shilla » Shira » Shirley » Shiva » Shiwa » Shorti » Shrubby » Shuggar » Shyla

http://www.pedigreedatabase.com/dog_names.html?letter=s

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Shorty er jo det navnet som ligner mest

Er hun liten/ kort?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Shorty er ikke så dumt, nei!

Hun er en liten Chihuahua.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fint :):hund: Lykke til! :blomst:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Byttet selv navn på min omplaseringshund fra Cazo til Theo. Han var nesten 7år da jeg fikk han, og det gikk veldig greit.

Han var ikke særlig knyttet til navne sitt, og kom uansett hva man kaldte han.

Som de sier: Kjært barn, har mange navn :)

Hadde ikke byttet vist det ikke var for at navne hans betydde knulle på italiensk, og jeg kjenner mange italienere. Så det var bare ikke aktuelt å beholde det navne han hadde kan man si... hehe :)

Anonymous poster hash: 8e49b...4bf

• Liker 1
Skrevet

Med hittehunder må man jo ofte bytte navn uansett, og de klarer seg fint. Syns å huske at jeg leste en artikkel om dette for noen år siden, der det ble anbefalt at du starter med å kalle den det gamle navnet + det nye, og at det da skal gå fint.

F.eks. du starter med Shot Tinka, kaller henne dette i en ukes tid (eller mer om du føler det trengs), fortsetter så med Tinka Shot før du etter det kan prøve å kalle henne bare Tinka (eksempelnavn). Skal visst fungere som en drøm. Bare husk å rose masse når hun reagerer på det nye navnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har nå prøvd litt med Shorty, og hun reagerer men kommer ikke til meg... Fungerer bra med Short da, for det er jo klin likt Shot! Vi får bare prøve oss litt fram... Skal teste det du sier, Bippo! Veldig interessant! :biggrin: Takk, takk!

AnonymBruker
Skrevet

Har nå prøvd litt med Shorty, og hun reagerer men kommer ikke til meg... Fungerer bra med Short da, for det er jo klin likt Shot! Vi får bare prøve oss litt fram... Skal teste det du sier, Bippo! Veldig interessant! :biggrin: Takk, takk!

Flott! :) Lykke til videre :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Bytte navn på hunden er ikke noe problem, hunden min har ca 7 navn som han har fått opp gjennom åra av forskjellige folk og han adlyder alle navnene.

• Liker 2
Skrevet

Det finnes jo mange omplasseringshunder som får nytt navn og det går fint, så tror ikke det vil være noe problem for deg og din hund heller. Men du må vel tilbake til "valpetrening" hver gang hun kommer mot deg så sier du det nye navnet og ved hver belønning, konsekvent aldri bruke det gamle navnet igjen. Osv. Lykke til :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Shat? Eller Chat?

Anonymous poster hash: 0b0d1...d0d

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye som rimer på Shot og som kan passe. Dot/Dotty/Dottie, Lott/Lotte/Lottie.

Anonymous poster hash: 15778...84c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...