Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Er det noen av dere som har erfaring med å klage på eksamenskarakteren på VGS nivå? Hvordan ble utfallet ditt? Gikk du opp, ble du stående eller gikk du ned?

Anonymous poster hash: 0767c...71a
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket fag tenker du å klage på?

Anonymous poster hash: a0c69...f30
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg vurder å klage i engelsk, men av nyskjerrighet lurer jeg på alle skriftlige fag på VGS nivå.

AnonymBruker
Skrevet

Muntlig/Skriftlig

Muntlig går det vel ikke ann å klage på? Hvertfall ikke på høgskolenivå, så regner med det er slik på VGS også

Anonymous poster hash: 90d3d...40c
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klagde på norsk skriftlig. Karakteren ble stående :/

Anonymous poster hash: ae47b...00b
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Muntligkarakteren er ikke mulig å klage på, så det er selvfølgelig skriftlig karakter jeg tenker på. Jeg henviser meg til dere som HAR klaget på karakteren sin på VGS nivå. De som har klaget vet forhåpentligvis også at det ikke er mulig å klage på en muntlig eksamen på dette nivået.

Skrevet

Som regel blir karakteren stående ved klage. Noen går opp, og noen går ned.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klagde på norsk skriftlig. Karakteren ble stående :/

TS her.

Takk for svar. Var du bekymret for å bli satt ned i karakter?

Jeg må si at det er bekymringen min, jeg vet jo at jeg har en god besvarelse, men tenk så kjedelig å bli satt ned da...

AnonymBruker
Skrevet

Som regel blir karakteren stående ved klage. Noen går opp, og noen går ned.

TS her.

Jeg er klar over dette, men ønsker å høre fra de som har klaget og hvordan det endte for dem.

Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg klagde på en skriftlig eksamen for endel år siden, på VG3. Gikk fra 2 til 5 :D Må bare legge til at det var et spesielt tilfelle iflg. rektor på skolen, men en særs vanskelig og grinete sensor i første imgang, han ble visstnok ikke brukt som sensor etter den "fadesen".

• Liker 1
Gjest Uhumskheter
Skrevet

Jeg gikk ned en karakter. Endte opp med å ta hele faget på nytt igjen senere.

Har du en 4 eller en 5, så ikke klag. Har du tre eller lavere, så er det så dårlig uansett at går du ned så utgjør ikke det store forskjellen. En toer og en treer er omtrent det samme.

Skrevet

TS her.

Muntligkarakteren er ikke mulig å klage på, så det er selvfølgelig skriftlig karakter jeg tenker på. Jeg henviser meg til dere som HAR klaget på karakteren sin på VGS nivå. De som har klaget vet forhåpentligvis også at det ikke er mulig å klage på en muntlig eksamen på dette nivået.

Man kan jo klage på muntlig karakter på VGS da? Hvis eksamen ikke ble utført på riktig måte og at dette gikk ut over vurderingen av eleven.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for svar. Var du bekymret for å bli satt ned i karakter?

Jeg må si at det er bekymringen min, jeg vet jo at jeg har en god besvarelse, men tenk så kjedelig å bli satt ned da...

Jeg lå som oftest alltid på rundt 5 og fikk 3 på eksamen. Var derfor ikke så redd for å bli satt ned da jeg var helt sikker på at fortjente bedre. Gjorde visst ikke det, hehe.

Anonymous poster hash: ae47b...00b

AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg kjenner fikk 4 i standpunkt og 1 på eksamen. Hun klagde, men fikk fortsatt 1 fordi hun ikke svarte på det oppgaven bad om. Hun måtte ta eksamen på nytt til jul og endte da på tre.

Anonymous poster hash: ba82d...174
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klaget på en skriftlig eksamen og gikk opp. Det er en ganske stor andel som får medhold, egentlig, om du først ser på statistikken. Noen få går ned, men det er langt flere som går opp. Det faktum at de sterkere elevene klager oftere enn de svakere trekkes frem som en årsak til at forskjellene mellom sterke og svake elever bare blir enda større, såpass mange får medhold.

Ikke klag bare for å klage, men om du genuint føler deg snytt er det nok lurt. Jeg har klaget på VGS-karakterer tre ganger og fått medhold alle tre ganger, og det er som sagt mange som får medhold.

Anonymous poster hash: c3a4e...61e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klaget på en skriftlig eksamen og gikk opp. Det er en ganske stor andel som får medhold, egentlig, om du først ser på statistikken. Noen få går ned, men det er langt flere som går opp. Det faktum at de sterkere elevene klager oftere enn de svakere trekkes frem som en årsak til at forskjellene mellom sterke og svake elever bare blir enda større, såpass mange får medhold.

Ikke klag bare for å klage, men om du genuint føler deg snytt er det nok lurt. Jeg har klaget på VGS-karakterer tre ganger og fått medhold alle tre ganger, og det er som sagt mange som får medhold.

Nja, nå spørs det vel litt hva du legger i "en ganske stor andel". Her står det at 1 av 6 av de som klager på eksamenskarakter får medhold.

http://www.bt.no/familie-og-oppvekst/Bare-1-av-6-fikk-medhold-da-de-klaget-pa-eksamenskarakteren-2904865.html#.U6X1HBbVtyQ

AnonymBruker
Skrevet

Nja, nå spørs det vel litt hva du legger i "en ganske stor andel". Her står det at 1 av 6 av de som klager på eksamenskarakter får medhold.

http://www.bt.no/familie-og-oppvekst/Bare-1-av-6-fikk-medhold-da-de-klaget-pa-eksamenskarakteren-2904865.html#.U6X1HBbVtyQ

Forsåvidt, jeg ser det har sunket litt de siste årene. Det var oppe i en av fire en stund, før jeg ser det var 19 % i 2011 og så har gått enda litt videre ned. Det er likevel en betydelig andel. I norsk hovedmål fikk altså 22 % medhold og gikk opp minst en karakter, mens bare 1 % gikk ned. Det er ofte lurt å klage.

Så jeg mener på ingen måte at noe flertall får medhold, men hvor lite det krever å klage tatt i betraktning synes jeg det er en ganske stor andel. Det skal jo egentlig ikke være slik at 1800 karakterer (16 % av de 11 200 klagene) er feilsatt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klagde på nynorsk eksamen i vg3. Fikk 4 og mente det var feil, samme mente læreren min. Gikk opp en karakter og fikk 5.

Anonymous poster hash: 1c4dd...40a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...