Gå til innhold

Et spørsmål om kcalinntak- ned i vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regnet ut på BMR kalkulatoren på trening.no at jeg bør ligge på 1939kcal for å gå ned i vekt. Jeg huket av for lett aktivitetsnivå. Men jeg synes det høres litt mye ut...?

170cm og 99,8kg, kvinne.

Anonymous poster hash: bb61f...b9e
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Jeg regnet ut på BMR kalkulatoren på trening.no at jeg bør ligge på 1939kcal for å gå ned i vekt. Jeg huket av for lett aktivitetsnivå. Men jeg synes det høres litt mye ut...?

170cm og 99,8kg, kvinne.

Høres rett ut om du er 100 kg. Husk at du skal nedjustere inntaket litt og litt etterhvert som du blir mindre slik at alltid er i litt underskudd.

Når du blir lettere så kan du også øke med hardere treningsøkter som f.eks kardio og da skal du ikke spise så mye mindre da kroppen brenner ekstra kcal av treningen(du skal spise inn igjen kcal du brenner da de 1900 kcal er det du trenger bare for å gå ned uten noe særlig aktivtet)

:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres rett ut om du er 100 kg. Husk at du skal nedjustere inntaket litt og litt etterhvert som du blir mindre slik at alltid er i litt underskudd.

Når du blir lettere så kan du også øke med hardere treningsøkter som f.eks kardio og da skal du ikke spise så mye mindre da kroppen brenner ekstra kcal av treningen(du skal spise inn igjen kcal du brenner da de 1900 kcal er det du trenger bare for å gå ned uten noe særlig aktivtet)

:)

Er ikke 100kg, er 99,8kg tenk. :jolie::fnise: Men joda, er bare glad for å ha kommet over den "magiske grensa".

Og takk for svar. Da prøver jeg å ligge på rundt 1900kcal om dagen. Hørtes bare mye ut. Er ikke så super aktiv, enda. Har en jobb hvor jeg har en moderat blanding av stillesittende og gåing. (helsefaglig) Ellers går jeg et par turer gjennom uken.

Fant et dagsmenyforslag på melk.no. Dette http://www.melk.no/helse-og-livsstil/en-sunn-vekt/dagsmeny-for-kvinner-2000-kcal/ er dette no som går an å følges for vektreduksjon?

Gjest Runforit
Skrevet

Er ikke 100kg, er 99,8kg tenk. :jolie::fnise: Men joda, er bare glad for å ha kommet over den "magiske grensa".Og takk for svar. Da prøver jeg å ligge på rundt 1900kcal om dagen. Hørtes bare mye ut. Er ikke så super aktiv, enda. Har en jobb hvor jeg har en moderat blanding av stillesittende og gåing. (helsefaglig) Ellers går jeg et par turer gjennom uken.Fant et dagsmenyforslag på melk.no. Dette http://www.melk.no/helse-og-livsstil/en-sunn-vekt/dagsmeny-for-kvinner-2000-kcal/ er dette no som går an å følges for vektreduksjon? Anonymous poster hash: bb61f...b9e

Husk at du har spist mer enn de 1900 kcal for å nå 99,8 kg(!! :P) Så da er du i underskudd og vil gå ned på en sakte, sunn og sikker måte.

Ved å ikke starte med for lite kalorier vil kroppen din konsentrere seg om å tære mest på fett og ikke musklene dine. Du vil også lettere klare å holde på en sunn livsstil fordi du ikke sultet deg selv med for lite kalorier. Du innarbeider nye og sunne vaner som vil gjøre det lettere for deg å gå ned og holde den nye vekta :)

Så start med 1900 kcal. Spis god og næringsrik mat som metter og holder blodsukkeret stabilt.

Skrevet

Et lite tips kan kanskje være å laste ned en mobilapp der du kan registrere både matinntak (kalorier inn) og trening (kalorier forbrent). Det gjør det lettere å holde oversikten. En annen fin ting med registrering er at man ser hvor mye (eller lite) trening utgjør.

For meg var det en vekker å se svart på hvitt hvor mye jeg måtte bevege meg for å forbrenne en jafs sjokolade. Selv om man egentlig vet sånt så blir det mye mer virkelig når man ser tallene. Et annet tips, som jeg egentlig ser du har fulgt allerede, er å beregne nedgang ut fra lav aktivitet, men så spise en del av "treningskaloriene" de dagene man trener. Jeg tror dette på sikt gjør det enklere å få et dagligdags forhold til trim.

For øvrig er jeg helt enig med Runit i at det er smart å ikke starte med "for få" kalorier i forhold til vekten når man skal ned en del. Målet er at man skal kunne leve magrere enn man har gjort også i fremtiden og da er sultekurer bare demotiverende.

Gjest multibox
Skrevet

Det er mye viktigere å konsistent ligge på et lavere kcal-forbruk enn å begynne på en eller annen "ekstremdiett" som du faller av etter 3 uker.

• Liker 1
Skrevet

jeg har veid samme som deg og samme høyde, og startet da på 2500 kcal. så 1900 er ikke for mye.

Skrevet

Jeg syns også den kalkulatoren regner med for mye kcal. Jeg skjønner at man må ha spist mye mer enn 2200 kcal om dagen for å nå feks 100 kg. Likevel så tenker jeg som så at ved å spise nesten 2000 kcal så opprettholder man den vekten man har. Koster jo en del å gå ned en kilo da, det er jo tross alt snakk om 7000 kcal.

Jeg skjønner at jeg kan alt for lite om dette!

Skrevet (endret)

Jeg syns også den kalkulatoren regner med for mye kcal. Jeg skjønner at man må ha spist mye mer enn 2200 kcal om dagen for å nå feks 100 kg. Likevel så tenker jeg som så at ved å spise nesten 2000 kcal så opprettholder man den vekten man har. Koster jo en del å gå ned en kilo da, det er jo tross alt snakk om 7000 kcal.

Jeg skjønner at jeg kan alt for lite om dette!

Jo høyere vekt du har (både fett og muskler teller, men muskler teller noe mer), jo mer energi trenger du bare for å leve. Når du går ned i vekt, brenner du færre kalorier på samme aktivitetsnivå. Du må ha et underskudd på 7000 kalorier for å gå ned en kilo. Noe kan man få til med mat, noe med trening. Men det tar tid og krever tålmodighet. Fordi, for å ikke miste (for mye) muskelmasse og være konstant sulten, gretten og slapp, bør du ikke ha for stort underskudd. Er du svært overvektig, kan du ha et større underskudd uten bivirkninger. 1/4 - 1 kilo nedgang pr uke er passe, avhengig av hva du veier og hvilket aktivitetsnivå du har.

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...