AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #1 Skrevet 21. juni 2014 Jeg er på sommerferie i en annen by, og ønsker ikke bruke fremleie, og derfor står leiligheten min tom i den byen jeg ellers bor i. Jeg har ei venninne som hele året ikke bor langt unna denne byen, og har vært så lur at jeg har foreslått for noen uker siden at hun kan få låne leiligheten min. Hun er alenemamma, men noen helger har hun barnefri og kan reise inn til byen. Jeg er nok flink til å snakke uten å ha tenkt skikkelig over ting først. Når jeg begynte å tenke litt over det, ble jeg usikker på om jeg virkelig ønsker at hun skal låne den. Jeg stoler jo på henne, men å plutselig få en rød vinflekk i sofaen for eksempel eller at det skjer et eller annet, det har jeg jo ingen verdens garanti for dersom noe skjer. Nå har det seg slik at jeg er på besøk hos henne denne helgen, og vi har ikke snakket om dette ennå. Jeg tror hun lar være å ta det opp fordi hun har skjønt at jeg ikke er så gira på å la henne låne den allikevel. Men så er jeg usikker på hva jeg skal si eller gjøre dersom hun spør, og er usikker på om jeg faktisk vil la henne låne den allikevel. Noen som har noen råd? Hva ville dere gjort? Er det lite lurt å la venner låne leiligheten din med tanke på at ting kan bli ødelagt, eller er det en god tillitserklæring fra meg som venninne å la henne få låne den? Anonymous poster hash: e7e46...288
Gjest Blomst83 Skrevet 21. juni 2014 #2 Skrevet 21. juni 2014 Jeg hadde lånt bort hvis det var en god venninne uten å tenke ove det.Jeg var forsåvidt på "andre enden av bordet" i fjor.Jeg ble bostedsløs i flere månede pga flommen,og en god venninna tilbyde meg å få bo hos henne mens hun var på praksis i utlandet.Og jeg behandlet jo hennes ting og hennes leilighet med repsekt,og det ble levert tilbake i samme tilstand som den ble lånt ut.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #3 Skrevet 21. juni 2014 Går det ann å være så dum at man sier sånne ting uten å ville det? Ja jeg ville lånt den bort, jeg står for det jeg sier. Anonymous poster hash: f0acf...160 8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #4 Skrevet 21. juni 2014 Vi har lånt bort huset til en vennefamilie mens vi selv har vært borte (de er fra nord,og har da kunnet bo billig her på sSørlandet ett par uker i ferien). Vi har skrevet kontrakt med dem som gjelder hver gang de låner huset. Av fire år har det gått helt fint i tre av dem. Det fjerde året fikk minsten deres tak i noe skarpt som han gikk løs på stuebordet med. Vi er en småbarnsfamilie selv, så vi har helt bevisst ikke kjøpt så alt for dyre ting, men det er jo likevel fort noen lapper når noe blir ødelagt. De kjøpte nytt bord til oss, uten å kverulere noe på det. Neste år låner de huset igjen. Skriv en avtale med henne som inneholder at hun skal erstatte det de evt klarer å ødelegge? Sannsynligvis går jo alt bra, men så er du sikret.Anonymous poster hash: 323c7...341 14
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #5 Skrevet 21. juni 2014 Giid a meg har du det så fint da? Venninna di er vel ingen gris heller, men skjønner det er kjedelig hvis hun menser ned møblene og senga di som ei tispe med løpetid.Anonymous poster hash: 83024...f64 2
Gjest Coolaid Skrevet 21. juni 2014 #6 Skrevet 21. juni 2014 Hva er det som gjør at du tror hun kommer til å søle/ødelegge noe ? Eller er du bare redd for tingene dine ?
pluttipott Skrevet 21. juni 2014 #7 Skrevet 21. juni 2014 Går det ann å være så dum at man sier sånne ting uten å ville det? Ja jeg ville lånt den bort, jeg står for det jeg sier. Anonymous poster hash: f0acf...160 Giid a meg har du det så fint da? Venninna di er vel ingen gris heller, men skjønner det er kjedelig hvis hun menser ned møblene og senga di som ei tispe med løpetid.Anonymous poster hash: 83024...f64 TS her. Drit i å være så tastaturtøff. Please 2
pluttipott Skrevet 21. juni 2014 #8 Skrevet 21. juni 2014 Jeg hadde lånt bort hvis det var en god venninne uten å tenke ove det.Jeg var forsåvidt på "andre enden av bordet" i fjor.Jeg ble bostedsløs i flere månede pga flommen,og en god venninna tilbyde meg å få bo hos henne mens hun var på praksis i utlandet.Og jeg behandlet jo hennes ting og hennes leilighet med repsekt,og det ble levert tilbake i samme tilstand som den ble lånt ut. Vi har lånt bort huset til en vennefamilie mens vi selv har vært borte (de er fra nord,og har da kunnet bo billig her på sSørlandet ett par uker i ferien). Vi har skrevet kontrakt med dem som gjelder hver gang de låner huset. Av fire år har det gått helt fint i tre av dem. Det fjerde året fikk minsten deres tak i noe skarpt som han gikk løs på stuebordet med. Vi er en småbarnsfamilie selv, så vi har helt bevisst ikke kjøpt så alt for dyre ting, men det er jo likevel fort noen lapper når noe blir ødelagt. De kjøpte nytt bord til oss, uten å kverulere noe på det. Neste år låner de huset igjen. Skriv en avtale med henne som inneholder at hun skal erstatte det de evt klarer å ødelegge? Sannsynligvis går jo alt bra, men så er du sikret.Anonymous poster hash: 323c7...341 Hva er det som gjør at du tror hun kommer til å søle/ødelegge noe ? Eller er du bare redd for tingene dine ? Takk for bra svar, dere Det kan jo godt hende hun behandler tingene mine og hjemmet mitt med respekt, og at jeg får igjen alt i samme tilstand som det ble lånt bort. Det som er, er at jeg har veldig tilknytning til tingene og møblene mine, og sist vi hadde vors hos meg så drev hun og en annen venninne og gikk inn med sko hele tiden så gulvet, teppet og alt ble tilgriset med søle fra skoene + alkohol, og i tillegg hadde de griset til hele seg selv med halloween-sminke og presterte å spørre om å sette seg i sofaen min... SÅ det er en grunn til at jeg er skeptisk. Greit nok at møblene mine ikke koster hundre tusener, men det er så utrolig unødvendig å måtte få en flekk på sofaen min når jeg vet hun ikke har penger til å erstatte den... Forresten til deg litt lengre opp her, JA det er fullt mulig å si noe uten å ha tenkt helt over det
Herandjetzt Skrevet 21. juni 2014 #9 Skrevet 21. juni 2014 La venninnen låne leiligheten, hvis ikke kan du risikere å miste et vennskap for ingenting. Eller kanskje er dere ikke så veldig gode venner likevel, for da ville vel ikke dette vært et "problem"?
pluttipott Skrevet 21. juni 2014 #10 Skrevet 21. juni 2014 Vi er nok veldig gode venninner som har kjent hverandre lenge og jeg mister henne ikke av denne grunn.
Herandjetzt Skrevet 21. juni 2014 #11 Skrevet 21. juni 2014 Da går det sikkert bra, men hadde jo vært en hyggelig gest da. 1
krøllekrall Skrevet 21. juni 2014 #12 Skrevet 21. juni 2014 Jeg ser ikke problemet? Rødvin i sofaen? Hvor sannsynlig er det da, liksom? Å skulle noe sånt skje så føler hun seg vel kjempedum og har ingen problemer med å erstatte det? Man lar jo ikke være å låne bort ting til venner fordi man er redd for at de skal ødelegge det? Til bekjente derimot - ville jeg vært mer skeptisk. Jeg hadde blitt skuffet over deg som venninne om du faktisk hadde "second thoughts" om å låne meg leiligheten fordi du ikke stolte på at jeg kom til å behandle tingene dine pent nok. Hvordan man oppfører seg på fest hos andre i beruset tilstand er vel neppe representativt for hvordan man vil behandle en leilighet man låner? Det letteste er vel å si til henne at du regner med at hun behandler tingene dine pent, og at hun selvsagt erstatter det om hun skulle være så uheldig å ødelegge noe - så har dere alt på det rene? 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #13 Skrevet 21. juni 2014 Jeg hadde lånt bort, helt klart! men jeg hadde ryddet bort ting jeg var redd for og bedt henne om å ikke ha vorspiel/trekke huset fullt av folk. Anonymous poster hash: 0a9f7...0db 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #14 Skrevet 21. juni 2014 Takk for bra svar, dere Det kan jo godt hende hun behandler tingene mine og hjemmet mitt med respekt, og at jeg får igjen alt i samme tilstand som det ble lånt bort. Det som er, er at jeg har veldig tilknytning til tingene og møblene mine, og sist vi hadde vors hos meg så drev hun og en annen venninne og gikk inn med sko hele tiden så gulvet, teppet og alt ble tilgriset med søle fra skoene + alkohol, og i tillegg hadde de griset til hele seg selv med halloween-sminke og presterte å spørre om å sette seg i sofaen min... SÅ det er en grunn til at jeg er skeptisk. Greit nok at møblene mine ikke koster hundre tusener, men det er så utrolig unødvendig å måtte få en flekk på sofaen min når jeg vet hun ikke har penger til å erstatte den... Forresten til deg litt lengre opp her, JA det er fullt mulig å si noe uten å ha tenkt helt over det Da ville jeg trekt tilbake tilbudet. Noen har ryddig personlighet som det går an å låne bort hjemmet sitt til, andre ikke. Og hun er tydeligvis en som ikke tenker over hva hun gjør. Anonymous poster hash: 9b651...a9f 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #15 Skrevet 21. juni 2014 Jeg har lånt bort leiligheten min, da jeg i praksis bodde hos samboer. Ene venninna ville jeg glatt lånt ut til igjen, mens andre venninna ville ikke fått låne. Første tar vare på ting, andre er en gris! Slik som du beskriver venninnen din ville jeg ikke lånt til henne heller. Anonymous poster hash: 554e5...840 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #16 Skrevet 22. juni 2014 Takk for bra svar, dere Det kan jo godt hende hun behandler tingene mine og hjemmet mitt med respekt, og at jeg får igjen alt i samme tilstand som det ble lånt bort. Det som er, er at jeg har veldig tilknytning til tingene og møblene mine, og sist vi hadde vors hos meg så drev hun og en annen venninne og gikk inn med sko hele tiden så gulvet, teppet og alt ble tilgriset med søle fra skoene + alkohol, og i tillegg hadde de griset til hele seg selv med halloween-sminke og presterte å spørre om å sette seg i sofaen min... SÅ det er en grunn til at jeg er skeptisk. Greit nok at møblene mine ikke koster hundre tusener, men det er så utrolig unødvendig å måtte få en flekk på sofaen min når jeg vet hun ikke har penger til å erstatte den... Forresten til deg litt lengre opp her, JA det er fullt mulig å si noe uten å ha tenkt helt over det Sa du til de på det vorset at det ikke var greit eller? Hvordan reagerte hun isåfall? Jeg tenker at hennes reaksjon på dette, hadde vært avgjørende for om jeg ville lånt henne leiligheten eller ikke, i mye større grad enn at hun glemte at hun var full av sminke, og gikk inn m sko i fylla på en fest... Har hun nevnt no enda forresten? Kanskje du slipper...Anonymous poster hash: 7a688...ecd
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #17 Skrevet 22. juni 2014 Jeg har lånt bort leiligheten min til søster til sambo som trengte bosted en sommer vi uansett ikke brukte leiligheten. Hvis dette er noen du stoler på ville jeg gjort det. Det er en hyggelig gest. Anonymous poster hash: d38b7...a18
pluttipott Skrevet 23. juni 2014 #18 Skrevet 23. juni 2014 Sa du til de på det vorset at det ikke var greit eller? Hvordan reagerte hun isåfall? Jeg tenker at hennes reaksjon på dette, hadde vært avgjørende for om jeg ville lånt henne leiligheten eller ikke, i mye større grad enn at hun glemte at hun var full av sminke, og gikk inn m sko i fylla på en fest... Har hun nevnt no enda forresten? Kanskje du slipper...Anonymous poster hash: 7a688...ecd Jeg sa klart og tydelig ifra, men de fortsatte å gå inn med sko. Jeg tenkte jo mye på at jeg ikke ville låne bort leiligheten allikevel, litt pga dette, men så regner jeg jo med at hun vil holde leiligheten min i stand når hun faktisk har ansvar for at alt skal være i samme tilstand når jeg kommer tilbake. Jeg stoler jo på henne og kjenner henne godt så jeg valgte å satse på at det går bra, og det endte med at jeg ga henne nøklene i går. Hun sa dessuten da at hun ikke var sikker på om hun trengte å låne den allikevel, og jeg sa at dersom hun låner den så må hun sørge for at alt er i god behold når jeg kommer hjem. Så er det jo en god tillitserklæring for begge dersom hun tar den i bruk og alt faktisk er som det skal etterpå.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #19 Skrevet 23. juni 2014 Jeg er veldig skeptisk til å låne ut leiligheten min. Jeg er sånn som liker at ting er "ordentlig"; og får fnatt av flekker i sofaen og riper i bordet. Det er veldig mange som ikke er sånn, nettopp derfor liker jeg ikke tanken på at folk får fri tilgang til tingene mine. Jeg kunne helt fint lånt ut til min søster eller mine foreldre, og de av vennene mine jeg vet er like opptatt av å ta vare på ting som meg. Bestevenninnen min hadde aldri fått være alene hjemme hos meg. Hun er sånn som ikke kan fatte og begripe problemet med en flekk her og der, og hva er problemet med en svær ripe midt på stuebordet lissom? Det ser ikke ut hjemme hos henne, alt er ripet og flekket og stygt. Så aldri om hun får tilgang til heimen min alene. Anonymous poster hash: f2c52...6d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå