AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #1 Skrevet 21. juni 2014 Hei. Jeg har slitt med tørr hodebunn i et par år nå. Slenger en tråd her i håp om å få noen gode råd, noe jeg slettes ikke får hos frisører; enten har de ikke peiling ellers ber de meg bare om å kjøpe shampoen i butikken deres, som selvfølgelig er mye bedre enn alle andre produkter på markedet, og mye mildere... Det begynte som sagt for noen år siden. Jeg er midt i 20 årene. Når jeg stryker hånden frem og tilbake over hodebunnen ser jeg endeløse hvite partikler drysse. Det er ikke flass, det er er hodebunnen som er tørr. Har ingen flak, og kan heller ikke se noe uvanlig når jeg skiller hårene fra hverandre og ser på hodebunnen, bare at huden er rød og irritert. Det ser ut til å være helt uavhengig av sesonger, kosthold og valg av shampo. Jeg har prøvd veldig mange forskjellige produkter som er såkalt skånsom mot hodebunnen - både fra vanlig butikker, frisører og apoteker. Jeg har prøvd å sove med mandelolje i håret, balsam og whatnot. Jeg har prøvd å slutte med alle produkter i noen uker. Mye gir midlertidig lindring av kløe, men det kommer tilbake. Særlig på morgenen. Jeg bruker lite til ingen hårprodukter for styling e.l. Det skal også nevnes at det er utelukkende hodebunnen min som er tørr, huden min ellers er helt normal. Noen som har noen råd til meg? Bør jeg gå til hudlege? Anonymous poster hash: 50eca...fed
Høstblader Skrevet 21. juni 2014 #2 Skrevet 21. juni 2014 Jeg slet med det samme. Det som hjalp meg var John Masters Organics Deep Scalp Follicle Treatment & Volumizer for Thinning Hair.
vimsefrøken Skrevet 21. juni 2014 #3 Skrevet 21. juni 2014 Jeg skriver under på det Høstblader over her sier. Jeg elsker John Masters Organics Deep Scalp & Follicle Treatment. Jeg flasset og hadde tørr hodebunn, ingenting jeg forsøkte hjalp. Men etter at jeg begynte med denne er det blitt helt bra. Elsker den og håper den aldri går ut av produksjon for denne vil jeg aldri leve uten. Ett stort pluss er at den også gir flott volum uten å gjøre håret fett/klissete selv om dette er en spray du sprayer i hodebunnen rett etter vask, masserer inn, og lar være.
Jus sanguinis Skrevet 21. juni 2014 #4 Skrevet 21. juni 2014 Bør jeg gå til hudlege?Anonymous poster hash: 50eca...fed Selvfølgelig bør du gå til legen å be om en henvisning til hudspesialist. Det er jo de som vet og kan, spesialistene, som virkelig kan hjelpe deg. Ikke kjerringråd på internett.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #5 Skrevet 21. juni 2014 Du kan prøve Fungoral shampo fra apoteket og se om det hjelper. Anonymous poster hash: 4759b...2d3 1
vimsefrøken Skrevet 21. juni 2014 #6 Skrevet 21. juni 2014 Selvfølgelig bør du gå til legen å be om en henvisning til hudspesialist. Det er jo de som vet og kan, spesialistene, som virkelig kan hjelpe deg. Ikke kjerringråd på internett. Det er ikke alltid de såkalte spesialistene vet alt heller. Mange ganger er det faktisk andre råd og midler enn de legemidlene man får på resept som fungerer bedre. For å ta med ett eks. Jeg hadde kronisk urinveisinfeksjon fra jeg var 4 år til jeg var godt i 20 årene. Det var en endeløs rekke med pencilin kurer, ingenting fungerte, kom tilbake igjen og igjen. Jeg leste og leste om problematikken, fant noen på nett som anbefalte Tranebær, gikk på helsekosten og fikk tranebærsaft og piller, og vips, aldri mer uvi. Ikke en av legene eller spesialistene som jeg noensinne var hos anbefalte noe annet enn pencilin og antibiotika som tilslutt førte til at jeg ble resistent mot pencilin pga altfor hyppige kurer gjennom livet. Noen ganger er det bedre å forsøke andre ting, og heller gå til spesialist og lege hvis man føler at andre ting er uprøvd. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #7 Skrevet 21. juni 2014 Jeg hadde det sånn lenge, prøvde et lass med shampoer for tørr hodebunn, så var jeg hos en hudlege som mente det var seboreisk eksem og anbefalte meg noen shampoer som skulle hjelpe. Vips så var det ikke et problem lengre. Du kan prøve Fungoral, selsun eller selukos fra apoteket, jeg har brukt de to siste og de har hjulpet noe enormt. Anonymous poster hash: d1ef2...91e
Jus sanguinis Skrevet 21. juni 2014 #8 Skrevet 21. juni 2014 Det er ikke alltid de såkalte spesialistene vet alt heller.Jo, det er det. For hvis det virkelig finnes dokumenterbare alternative behandlinger, så er de vitenskapelige spesialistene de første til å vite om dem. Det er vitenskap i praksis. Mange ganger er det faktisk andre råd og midler enn de legemidlene man får på resept som fungerer bedre.I virkeligheten hører det med til de ytterste sjeldenhetene. I virkeligheten skal det ikke mer enn verifiserbar dokumentasjon til for å overbevise de vitenskapelige spesialistene. Dermed er og blir alt annet kjerringråd. For å ta med ett eks. Jeg hadde kronisk urinveisinfeksjon fra jeg var 4 år til jeg var godt i 20 årene.Det var en endeløs rekke med pencilin kurer, ingenting fungerte, kom tilbake igjen og igjen.Jeg leste og leste om problematikken, fant noen på nett som anbefalte Tranebær, gikk påhelsekosten og fikk tranebærsaft og piller, og vips, aldri mer uvi. Ikke en av legene eller spesialistenesom jeg noensinne var hos anbefalte noe annet enn pencilin og antibiotika som tilslutt førte tilat jeg ble resistent mot pencilin pga altfor hyppige kurer gjennom livet.Slike historier er det også drøssevis av på religiøse vekkelsesmøter. Halleluja!Problemet er bare at ingen av disse personlige og individfokuserte historiene er egnet til å skape verifiserbar dokumentasjon. I betydning at behandlingsformen gir dokumenterbare resultater i form av at det hver gang virker på et representativt utvalg. Noen ganger er det bedre å forsøke andre ting, og heller gå til spesialist og legehvis man føler at andre ting er uprøvd.Irrasjonelt tullball! Det er alltid bedre å henvende seg til spesialistene først. Å påstå det motsatte mener jeg er skadelig virksomhet som burde kvalifisert som brudd på kvakksalverloven. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå