Gjest Sprettballen Skrevet 21. juni 2014 #1 Del Skrevet 21. juni 2014 (endret) Jeg er matematisk anafabet, og trenger hjelp til å få oversatt dette diagrammet. Det jeg lurer på er stigningsgrad/prosent pr trinn, og om det er slik at hvert trinn tilsvarer 1 % stigning? Endret 21. juni 2014 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 22. juni 2014 #2 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Det er godt å se at det ikke bare er meg som ikke forstår diagrammet. Jeg har prøvd meg på en utregning på egen hånd, men jeg får det ikke til å stemme helt, for utregningen gir meg en totalprosent på 5, noe som gir hvert trinn en stigning på 0,3-0,4 %. (Høydeforskjell på maks stigning 7 cm/140 cm langt bånd=0,05 *100= 5 %) (Men så fremt dette er delvis riktig, har jeg i det minste fått bekreftet at "incline" på denne tredemøllen ikke er oppgitt i prosent, slik som det var på min gamle) Endret 22. juni 2014 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noisy Skrevet 22. juni 2014 #3 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Edit: glem det. Ser ut som det du har gjort er riktig. Tror jeg. Endret 22. juni 2014 av noisy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 22. juni 2014 #4 Del Skrevet 22. juni 2014 Edit: glem det. Ser ut som det du har gjort er riktig. Tror jeg. Kom gjerne med en alternativ løsning, for jeg synes svaret mitt ser helt borti natta ut... Jeg mistenker at det ulogiske svaret har med den korte løpebanen å gjøre. Jeg ville fått et helt annet svar om jeg hadde regnet stigning pr 100 m, eller 1000 m. Det hadde kanskje vært bedre å beregne vinkel for å se belastningen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. juni 2014 #5 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Hvordan i allverden regner man stigning i prosent? Hadde det vært grader så ville jeg skjønt det, men jeg skjønner rett og slett ikke konseptet med prosent i den sammenhengen . *innser at det svaret ikke var til mye hjelp* Endret 22. juni 2014 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 22. juni 2014 #6 Del Skrevet 22. juni 2014 Hvordan i allverden regner man stigning i prosent? Hadde det vært grader så ville jeg skjønt det, men jeg skjønner rett og slett ikke konseptet med prosent i den sammenhengen . *innser at det svaret ikke var til mye hjelp* Stigning er relativt enkelt. (Høydeforskjell/distanse)*100=% stigning. (0 er da flatt, 100 % er vertikalt - 90 grader) Men jeg får større problemer med å regne ut grader, for trigonometri er en av mine absolutt svakeste sider. Kanskje du kan hjelpe med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. juni 2014 #7 Del Skrevet 22. juni 2014 Hvis du kan si meg hvor langt båndet på mølla er så kan jeg gi et estimat i allfall. (Dvs. hvis jeg klarer å finne en kalkulator på nett som også har trigonometriske funksjoner. Batteriet på min egen døde for mange år siden.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. juni 2014 #8 Del Skrevet 22. juni 2014 Korreksjon etter å ha sett på figuren: jeg trenger lengden fra framenden av mølla til opplagringspunktet (hjulet) bak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 22. juni 2014 #9 Del Skrevet 22. juni 2014 Korreksjon etter å ha sett på figuren: jeg trenger lengden fra framenden av mølla til opplagringspunktet (hjulet) bak. Estimat er ypperlig! Hele lengden er ca 185 cm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. juni 2014 #10 Del Skrevet 22. juni 2014 Med lengde ca. 185 cm og høyde 15,7 så får jeg nivå null til å bli ca. 4,8 grader. Nivå 2 blir da 5,1 grader. (Ja, jeg hoppet over en der... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #11 Del Skrevet 22. juni 2014 Hva er det du egentlig lurer på? Og hvilke størrelser er gitt utover hva som kan leses ut av tabellen? Anonymous poster hash: 2f5e7...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 22. juni 2014 #12 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Kom gjerne med en alternativ løsning, for jeg synes svaret mitt ser helt borti natta ut... Jeg mistenker at det ulogiske svaret har med den korte løpebanen å gjøre. Jeg ville fått et helt annet svar om jeg hadde regnet stigning pr 100 m, eller 1000 m. Det hadde kanskje vært bedre å beregne vinkel for å se belastningen? Det du gjorde i førsteposten er rett. Gitt at nivå 0 er flatt og den totale lengden riktig. Stigningsprosenten blir den samme uansett om det er 1m, 100 eller 1000. Endret 22. juni 2014 av kråkefjas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 22. juni 2014 #13 Del Skrevet 22. juni 2014 Med lengde ca. 185 cm og høyde 15,7 så får jeg nivå null til å bli ca. 4,8 grader. Nivå 2 blir da 5,1 grader. (Ja, jeg hoppet over en der... ) Takk! Da må jeg tenke litt. En stigningsgrad på 5 tilsvarer en stigningsprosent på 8,7, og det er ganske så bratt over en lengre distanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 22. juni 2014 #14 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Det du gjorde i førsteposten er rett. Gitt at nivå 0 er flatt og den totale lengden riktig.Stigningsprosenten blir den samme uansett om det er 1m, 100 eller 1000. Det har du selvsagt rett i. Jeg sjekket nå, og ved innstilling 0 incline, skilte det mer enn 3 cm foran og bak på løpebåndet, og ved full stigning var det 9,5 cm forskjell. Den starter altså med 2 % stigning på 0, og ender opp med ca 7 % stigning. (Dette stemmer også med Catas estimat på vinkel) Det er helt annerledes enn den forrige jeg hadde, og da ble selvsagt løpopplevelsen ulik også. *En mer nøyaktig måling viser 4 cm forskjell på 0 incline, og 10 cm på 15 incline. Endret 22. juni 2014 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likeasir Skrevet 22. juni 2014 #15 Del Skrevet 22. juni 2014 Stigning er relativt enkelt. (Høydeforskjell/distanse)*100=% stigning. (0 er da flatt, 100 % er vertikalt - 90 grader) Men jeg får større problemer med å regne ut grader, for trigonometri er en av mine absolutt svakeste sider. Kanskje du kan hjelpe med det? Stingningsprosent regnes som : (Vertikal høydeforskjell/horisontal distanse)*100% 100% stigning er derfor ikke 90 grader, men 45. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 22. juni 2014 #16 Del Skrevet 22. juni 2014 Stingningsprosent regnes som : (Vertikal høydeforskjell/horisontal distanse)*100% 100% stigning er derfor ikke 90 grader, men 45. Som jeg sa er jeg matematisk analfabet, så jeg skal ikke protestere på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #17 Del Skrevet 22. juni 2014 Snakk om å gjøre ting vanskelig. Med stigningsprosent mener man vel antall høydemeter i forhold til lengde? Altså løper du feks en kilometer med ti prosent stigning, så har du løpt 100 høydemeter på den kilometeren. Anonymous poster hash: b7b3f...97c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 22. juni 2014 #18 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Snakk om å gjøre ting vanskelig. Med stigningsprosent mener man vel antall høydemeter i forhold til lengde? Altså løper du feks en kilometer med ti prosent stigning, så har du løpt 100 høydemeter på den kilometeren. Anonymous poster hash: b7b3f...97c Ja, og så? Det var ikke spørsmålet i utgangspunktet, og dessuten endret informasjonen seg underveis, og det var godt å få luftet dette for å finne et svar. Endret 22. juni 2014 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likeasir Skrevet 22. juni 2014 #19 Del Skrevet 22. juni 2014 Snakk om å gjøre ting vanskelig. Med stigningsprosent mener man vel antall høydemeter i forhold til lengde? Altså løper du feks en kilometer med ti prosent stigning, så har du løpt 100 høydemeter på den kilometeren. Anonymous poster hash: b7b3f...97c Dette er nok en vanlig misoppfatning. Riktig måte er antall høydemeter i forhold til horisontal lengde (ikke lengde langs veien). Det blir ikke store forskjellen, men den blir større jo brattere det er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå