Gå til innhold

"Mølletrøbbel" - smerter, stigning eller demping? Tolkning av stigningsdiagram også.

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Jeg har en del problemer med bekken og korsrygg, og får behandling for det.

Vanligvis har jeg ikke problemer på mølla, hverken når jeg går eller jogger, men nå har jeg byttet mølle, og det ble tydeligvis et større problem for meg.

På den gamle møllen (Proform) hadde jeg vanligvis en stigning på 1 - 1,5, og merket som sagt ingen problemer.

Jeg jogget 45 minutter på ny mølle, med stigning på 1 i går, og hadde ikke smerter under økten, men fikk smerter etterpå. Dette kan være tilfeldig.

I dag gikk jeg en rolig tur med stigning på 2, siden denne ikke har halve trinn som den gamle mølla hadde, og fikk smerter i hoften etter 15 - 20 minutter.

Det er kun to faktorer som har endret seg, og det er som sagt stigning og demping.

Jeg kan ikke helt forstå at en noe dårligere demping skal gjøre så stor forskjell, så derfor lurer jeg på om den halve prosenten med stigning kan utgjøre en så stor belastning på bekkenområdet at jeg kan få smerter av det.

Noen som har noen innspill?

Endret av Sprettballen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ved endring av det "normale", så vil kroppen trenge litt tid på å tilpasse seg. jeg vil råde deg til å gi det litt tid, vær obs på holdningen i overkroppen når du går.

vær også bevisst på at møller er forskjellige, nivå 1 på den er ikke nødvendigvis samme %vis stigning på den andre.

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

ved endring av det "normale", så vil kroppen trenge litt tid på å tilpasse seg. jeg vil råde deg til å gi det litt tid, vær obs på holdningen i overkroppen når du går.

vær også bevisst på at møller er forskjellige, nivå 1 på den er ikke nødvendigvis samme %vis stigning på den andre.

Takk for innspill.

Ja, jeg er klar over at kroppen behøver tid på å tilpasse seg endringer, men jeg har brukt mange ulike møller tidligere, og har aldri opplevd noe slikt.

Men jeg har aldri før brukt en mølle fra denne produsenten, så det kan godt hende at du har rett i at det er ulik prosentvis stigning.

Jeg vet at på den gamle møllen var stigningen oppgitt i prosent. (Altså 1 m opp pr 100 meter ved 1 % stigning, hvis jeg har forstått det riktig)

Det står ingenting om den nye har "incline" i prosent eller grader, men jeg antok at det var det samme med den nye.

(Jeg skjønner ikke helt den grafiske beskrivelsen som fulgte med vedrørende stingning).

NmRwb2Vq.jpeg

Kanskje noen som kan matte kan forklare meg modellen med det samme de er her inne, for jeg er matematisk analfabet!

Endret av Sprettballen
Gjest Sprettballen
Skrevet

Da har jeg funnet ut av stigningen, og at det ikke går an å få lavere stigning enn 3 %.

Og som om ikke det var nok, er dempingen dårligere enn på den jeg hadde fra før, til tross for at selger sa den var like bra som på den andre jeg så på.

Det er altså en kombinasjon av stigning og demping som gjør at jeg får vondt i hofter og rygg.

i tillegg til at jeg får vondt av å bruke den, er det en del andre ting også som gjør at jeg føler jeg har gjort et skikkelig dårlig kjøp.

Så i morgen får jeg ta turen til butikken for å bytte mølla til en som passer meg bedre.

Skrevet

Da har jeg funnet ut av stigningen, og at det ikke går an å få lavere stigning enn 3 %.

Og som om ikke det var nok, er dempingen dårligere enn på den jeg hadde fra før, til tross for at selger sa den var like bra som på den andre jeg så på.

Det er altså en kombinasjon av stigning og demping som gjør at jeg får vondt i hofter og rygg.

i tillegg til at jeg får vondt av å bruke den, er det en del andre ting også som gjør at jeg føler jeg har gjort et skikkelig dårlig kjøp.

Så i morgen får jeg ta turen til butikken for å bytte mølla til en som passer meg bedre.

ok, da hadde jeg tenk at 3 % vil si det samme som null, går ut i fra at det føles som å gå flatt når den står på 3 %. syns jo det er rart og ikke bare kalle det for 0.

bakken ute er ikke 0 %, og det kan være at produsenten har tatt høyde for dette. personlig har jeg alltid mølla på 0,5 %.

men ja siden du just har kjøpt den så ta deg en tur å se om du får byttet den i en som funker for deg. =)

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

ok, da hadde jeg tenk at 3 % vil si det samme som null, går ut i fra at det føles som å gå flatt når den står på 3 %. syns jo det er rart og ikke bare kalle det for 0.

bakken ute er ikke 0 %, og det kan være at produsenten har tatt høyde for dette. personlig har jeg alltid mølla på 0,5 %.

men ja siden du just har kjøpt den så ta deg en tur å se om du får byttet den i en som funker for deg. =)

Det føltes ikke som å gå helt flatt, men heller som å gå i en slak oppoverbakke, det var derfor jeg begynte å undersøke nærmere da du kom med ditt forslag tidligere i tråden.

Dette hadde ikke vært et stort problem hvis dette var det eneste jeg reagerte på, men mange små ting ble samlet sett for mye til at jeg kunne slå meg til ro med kjøpet.

Men jeg fikk byttet, og har nå fått en ny mølle som passer meg bedre. (I alle fall mest sannsynlig, fordi det er en oppgradering av min gamle, som jeg var veldig fornøyd med.)

Endret av Sprettballen
  • Liker 2
Gjest Sprettballen
Skrevet

Jeg må bare fortelle - jeg har hatt den første intervalløkt på ny mølle i dag, og for en opplevelse!

Ok, jeg kjørte nok litt for hardt i forhold til hva som var planen i utgangspunktet, men det var min egen feil, ikke møllas. ;) Ingen smerter var en god motivator til å presse litt ekstra.

Jeg er så utrolig glad for at jeg ikke slo meg til ro med den forrige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...