Gå til innhold

Lungeemboli: alvorlighetsgrad

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter man har hatt lungeembolier, hvordan vet man hvor alvorlig det var?

Jeg har hatt flere lungeembolier på én gang, vet årsakene, men det jeg lurer på er alvorlighetsgraden. Kan jeg ringe sykehuset og be dem sende meg journalen min hjem til meg?

Hvor vondt er lungeemboli i: ufarlig tilstand, farlig tilstand, potensielt dødelig tilstand?

Jeg vet om noen som har hatt det, som ikke hadde smerter, men som var tungpustet. Det kommer kanskje an på hvor embolien satt?

Jeg hadde ekstreme smerter, 40 i feber, kaldsvettet, var helt bortreist, klarte ikke å gå osv. Er det helt vanlig ved "ufarlig" LE?

Anonymous poster hash: e4cea...d36

Skrevet

Lungeemboli er vel aldri ufarlig? Det er vel alltid en potensielt dødelig tilstand?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lungeemboli er vel aldri ufarlig? Det er vel alltid en potensielt dødelig tilstand?

Det er forskjell på hvor alvorlig det er

AnonymBruker
Skrevet

Kan nevne disse symptomene: kaldsvette, 40 i feber, ekstreme smerter så jeg ikke kunne røre på meg (åndenød. Fikk paralgin forte, hjalp ikke), CRP på 250. Ingen leger nevnte noe om alvorlighetsgrad, kun at det kunne være dødelig og veldig farlig. Fikk ikke noe morfin eller noe på sykehuset, måtte lide meg gjennom smertene. Fikk antibiotika intravenøst.

AnonymBruker
Skrevet

Kan nevne disse symptomene: kaldsvette, 40 i feber, ekstreme smerter så jeg ikke kunne røre på meg (åndenød. Fikk paralgin forte, hjalp ikke), CRP på 250. Ingen leger nevnte noe om alvorlighetsgrad, kun at det kunne være dødelig og veldig farlig. Fikk ikke noe morfin eller noe på sykehuset, måtte lide meg gjennom smertene. Fikk antibiotika intravenøst.Anonymous poster hash: e4cea...d36

Hvorfor fikk du ikke morfin? På grunn av pusten? Merkelig at de ikke ga noen form for smertelindring.

Anonymous poster hash: 7a545...f18

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fikk du ikke morfin? På grunn av pusten? Merkelig at de ikke ga noen form for smertelindring.

Anonymous poster hash: 7a545...f18

Aner ikke... De trodde vel ikke jeg hadde "så vondt", da.. Dårlig opplegg hele sykehusgreiene, bare surr!

Fikk jo paralgin forte på legevakten før jeg ble innlagt (de trodde jeg hadde lungebetennelse), men det hjalp ingenting.

Når jeg tenker tilbake, skulle jeg fått morfin synes jeg,istedet for å gå gjennom alle de fæle smertene. Verre enn fødsel synes jeg,

AnonymBruker
Skrevet

Alvorlighetsgraden kommer nok ann på hvor lungeembolie satt i lungen. Feks langt ute i store blodårer er verre en i de små.

men tolker det som at du nå er hjemme og frisk igjen :)

Men du kan kontakte fastlege, eventuelt sykehuset for å få vite hvor den satt og alvorlighetsgraden av den :)

Anonymous poster hash: a07d0...a5a
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare å ringe inn der og si at jeg har vært innlagt, og ønsker å vite alvorlighetsgraden, hvor mange embolier det var og hvor de satt? Kan de ikke sende hele journalen min til meg i posten ved forespørsel fra meg?

Frisk er jeg ikke, men jeg er hjemme. Ett år siden sykdommen.

AnonymBruker
Skrevet

Nei i forbindelse med frisk tenkte jeg egentlig kvitt emboliet da, jeg vet jo ingenting om sykdomsbildet generelt, beklager det. Selvsagt en blir nok redusert og dårlig etter slike ting. Men det var bra det gikk bra at du lever hjemme :)

Eventuelt kontakt fastlege kontoret og få dem til å printe dette ut til deg. De får som regel en epikrise fra sykehuset. Men hadde spurt eventuelt om det sto konkret det du er ute etter. Eller så kan du kontakte sykehuset, er helt ærlig litt usikker om de har lov per telefon eller om du må få det fra fastlege. Men det skader jo ikke å prøve ? Sykehuset er jo døgnåpent så kan vell ringe når som helst nesten, men dagtid er det mer sjefer på vakt dersom de ansatte er usikre.

Uansett kan fastlege kontoret fortelle hva du kan gjøre/hvordan du skal gå frem dersom ingen her inne vett 100% :)

Anonymous poster hash: a07d0...a5a
AnonymBruker
Skrevet

Ok :) alt i orden.

AnonymBruker
Skrevet

Symptomene vil kunne variere mye fra person til person, og som nevnt her i forhold til hvor embolusen sitter. Ut fra symptomene alene, kan man ikke si noe helt sikkert om størrelse på eller antall embolier. Noen kan ha lungeemboli uten symptomer, eller kun med lett tungpust, mens andre kan ha symptomer slik du forteller om, eller det kan i alvorlige tilfeller føre til død.

Må si jeg personlig syns det er dårlig at du ikke fikk noe smertestillende med så sterke smerter som du beskriver!

Kan jeg spørre hvorfor du lurer på dette om alvorlighetsgrad?

Anonymous poster hash: 2838c...cfe
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flere embolier, det er alt jeg vet. Jeg er bare nysgjerrig, har hatt endel forstyrret hjerterytme i det siste, og leste at det kan komme av arrevev etter lungeemboli. Hvis den var alvorlig nok. (Hjertesvikt etterhvert)

Er henvist fra hjertespesialist til sykehuset, men de gidder ikke å undersøke meg før til høsten. Så ble nysgjerrig, jeg lurer på hva de skrev om hendelsesforløpet også... Hva de gjorde med meg. De gjorde alt mulig uten å spørre.

AnonymBruker
Skrevet

Og ja, jeg lå der og hadde store smerter. Dårlige greier... Be etterhvert (tre uker) sendt til er annet sykehus, der fikk jeg smertestillende intravenøst heldigvis.

Skrevet

Synes det er rart at du fikk antibiotika. Trodde trombolytisk behandling var vanlig? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart at du fikk antibiotika. Trodde trombolytisk behandling var vanlig? :klo:

Det vanlige er å behandle med antikoagulasjon (heparin, marevan), for å hindre påleiring på proppen, mens kroppens egne systemer løser opp proppen. I tilfeller med en stor, sentralt beliggende, alvorlig propp, hender det at det brukes (lokal) trombolysebehandling.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde CRP på 250, og betennelse i lungen i tillegg til Embolier. (Og blodprosent på 6, så de måtte få ned betennelsen også for å få ned CRP og for at jeg skulle få høyere blodprosent. Fikk til slutt blodoverføring da, noe jeg egentlig ikke skulle hatt pga antistoffer, ifølge legene på det andre sykehuset)

Tror ikke trombolytisk behandling er vanlig, de forsøker vel først å løse opp med blodfortynnende (fikk fragmin i magen og etterhvert Marevan, som de gikk bort ifra igjen, behandlingen ble fragmin i et halvt år).

De så på CTA at emboliene var mindre etter behandling med Fragmin, så de holdt seg til det. HELDIGVIS...

Jeg har hatt 4 trombolyser i beinet, det er noe av det desidert j*vligste jeg har vært gjennom. Lå på benken ved et tilfelle og gråt og skrek av smerte i tre timer. Fikk også et anfall av føling en gang, lå og skalv ukontrollert, utrolig ekkelt. (De hadde jo ikke gitt meg frokost på sykehuset før behandlingen.... ) og de gnåla om at jeg kunne ha sukkersyke (noe jeg ikke har). Mye rart på det sykehuset!!

Så jeg tenkte det hadde vært interessant å se hva de har ført opp, hva de har notert at de gjorde med meg, er nysgjerrig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde CRP på 250, og betennelse i lungen i tillegg til Embolier. (Og blodprosent på 6, så de måtte få ned betennelsen også for å få ned CRP og for at jeg skulle få høyere blodprosent. Fikk til slutt blodoverføring da, noe jeg egentlig ikke skulle hatt pga antistoffer, ifølge legene på det andre sykehuset)

Tror ikke trombolytisk behandling er vanlig, de forsøker vel først å løse opp med blodfortynnende (fikk fragmin i magen og etterhvert Marevan, som de gikk bort ifra igjen, behandlingen ble fragmin i et halvt år).

De så på CTA at emboliene var mindre etter behandling med Fragmin, så de holdt seg til det. HELDIGVIS...

Jeg har hatt 4 trombolyser i beinet, det er noe av det desidert j*vligste jeg har vært gjennom. Lå på benken ved et tilfelle og gråt og skrek av smerte i tre timer. Fikk også et anfall av føling en gang, lå og skalv ukontrollert, utrolig ekkelt. (De hadde jo ikke gitt meg frokost på sykehuset før behandlingen.... ) og de gnåla om at jeg kunne ha sukkersyke (noe jeg ikke har). Mye rart på det sykehuset!!

Så jeg tenkte det hadde vært interessant å se hva de har ført opp, hva de har notert at de gjorde med meg, er nysgjerrig.

Trombolyse eller dyp venetrombose? ;)

Trombolyse er behandling som løser opp blodpropper, mens dyp venetrombose er blodpropp i de dype venene i beina. :opplyser::Nikke:

(Huff, for en kverrulant jeg er...)

Er bare nysgjerrig...Har du en arvelig defekt i koagulasjonssystemet?(siden du er så plaget med disse tingene...) Antitrombinmangel? Faktor V Leiden- mutasjon? Protein C eller S- mangel?

AnonymBruker
Skrevet

Trombolyse eller dyp venetrombose? ;)Trombolyse er behandling som løser opp blodpropper, mens dyp venetrombose er blodpropp i de dype venene i beina. :opplyser::Nikke: (Huff, for en kverrulant jeg er...)Er bare nysgjerrig...Har du en arvelig defekt i koagulasjonssystemet?(siden du er så plaget med disse tingene...) Antitrombinmangel? Faktor V Leiden- mutasjon? Protein C eller S- mangel? Anonymous poster hash: 2838c...cfe

Hvorfor "retter" du på meg? :P jeg fikk fire trombolyser ja! De gikk inn i beinet og forsøkte aktivt å løse opp proppene. Satte inn stent også. Men de klarte ikke å fikse det, ja, de prøvde fire ganger. Så fire ganger lå jeg på benken og led. Ca 3-4 timer av gangen. Jeg haddde DVT og i lysken også, i tillegg til lungeemboliene.

Jeg er ikke "så plaget med disse tingene", jeg lå en måned innlagt på sykehuset tilsammen, og alle blodproppene kom i løpet av kort tid. Har ikke hatt noe verken før eller siden, og ja, det var en faktor som utløste "anfallet" av blodpropper, og jeg har en genetisk defekt, men alt i alt var det aller mest uflaks :)

AnonymBruker
Skrevet

Og i tillegg til fire trombolyser, satte de "plumbo" rett inn i åra, og slik lå jeg 3-4 ganger (2-3 dager av gangen, tilsammen 12 dager omtrent) urørlig, uten å kunne skifte liggestilling, uten å kunne gå på do.

Så det er endel som har skjedd, og jeg ønsker å vite mer hva som egentlig skjedde, hva står det på papirene? Det kan være greit å sette seg inn i i tilfelle jeg skulle måtte vite litt om det. Min erfaring er at leger aldri leser journalene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...