Gå til innhold

Erfaringer med Bjørknes privatistskole?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å ta opp noen fag der til høsten og lurte derfor på om det er noen andre som har erfaringer derfra? Har noen femmere som jeg skal forbedre til seksere og er mer enn bare litt lei av å forbedre fag, så er avhengig av gode lærere og bra opplegg slik at jeg forhåpentligvis lykkes.. :)

Anonymous poster hash: 58f8c...c2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vurderer å ta opp noen fag der til høsten og lurte derfor på om det er noen andre som har erfaringer derfra? Har noen femmere som jeg skal forbedre til seksere og er mer enn bare litt lei av å forbedre fag, så er avhengig av gode lærere og bra opplegg slik at jeg forhåpentligvis lykkes.. :)

jeg tok opp norsk, nynorsk, engelsk, matte og måtte ha et valgfag så hatt psykologi B, VEEELDIG bra lærere, som følger deg opp, setter opp ekstra undervisning, er tilgjengelig for spm på tlf osv... hørte et rykte om at lærerne får en slags bonus for hver 6èr elevene får på eksamen, om dette stemmer el ikke bryr jeg meg fint lite om. jeg har mine beste karakterer derfra, og syntes for første gang i mitt liv at matte var gøy. gikk fra en 3èr til 5èr.

klasse miljøet er ikke typisk en klasse, i hvert fall ikke min. mer forelesningspreget, du blir kjent med den du sitter ved siden av, og det er det, men skolen har god læringskultur og mange av elevene er voksne , ellers så er det yngre studenter med mål om medisinstudier, advokat osv. så ikke noe tid til fest og fyll ;) mener å huske jeg hadde forelesning 3 ganger i uken.

ja det koster penger, men det er verdt det =)

lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til Jiffi over her, gikk jeg i en fast klasse på Bjørknes med andre som også tok opp 23/5-fagene, seksfagspakken. Norsk, matte, engelsk, samfunnsfag, naturfag og historie.

Klassen min hadde faste timer sammen, og mitt inntrykk var at det var veldig ulikt hvor mye folk hadde satt seg inn i/visste hva de gikk til. Mange sluttet ved juletider, mange så ut til å tro at det å gå på Bjørknes alene var verdt 5ere og 6ere i karakterer (det er det jo ikke, det er beinhard jobbing å ta opp alle obligatoriske vgs fag og ta 11 eksamener og få gode karakterer på alle!) og lærerne var veldig opptatt av at vi skulle jobbe sammen i kollokvier.

Ikke noe galt med det, men det er viktig at du selv bestemmer deg for hvilken arbeidsform som passer deg. Jeg er generelt flink til å samarbeide, men jeg visste at det var veldig få i min klasse som hadde samme høye mål som meg og dermed valgte jeg å jobbe alene med fagene mine, noe som gikk veldig fint. Lærerne er generelt veldig gode, men jeg hadde 1 (av 6) lærere som sviktet i faget sitt. Jeg regner med at vedkommende enten ikke er der lenger eller er blitt flinkere til å lære bort.

Personlig falt jeg ikke noe særlig for skolemiljøet på Bjørknes, og synes det er en del overfladisk og en litt merkelig holdning til det å ta opp fag hos mange av elevene. Etter å ha gått på Sonans etter Bjørknes, følte jeg en mye større ro i det jeg gikk til eksamensperioden, enn det jeg gjorde på Bjørknes. Du vil jo høre om veldig ulike opplevelser (dette er jo rent subjektivt) fra Bjørknes, men jeg kvidde meg faktisk for å gå til klassetimer de siste par mnd og trivdes ikke. Husk at dette er et halvår/år av livet ditt og at du må velge den skolen som føles riktig for deg.

Som en litt "ensom ulv", så ville jeg valgt Sonans over Bjørknes igjen any day, men dersom du er svært sosial og ikke lar deg pirke på nesen, så kan Bjørknes være en fin-fin skole. Gode lærere finnes det på begge skoler. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er ikke miljøet og den sosiale biten der det viktigste, da jeg bare skal ta noen få fag for å komme inn på ønsket studie. Og tenker da å ta kveldsundervisning der det går. Dere som har tatt engelsk, er det overkommelig å få en 6er i både muntlig og skriftlig? Krever faget mye innsats utenom undervisningen? I tillegg til engelsk skal jeg ta naturfag (har hørt litt forkjellig om lærerne i naturfag på Bjørknes, så vurderer å lese det selv), matte R1 og norsk skriftlig hovedmål og sidemål. Lenge siden jeg har hatt disse fagene, så vet ikke hvor greit det er å oppnå gode karakterer?

Kom gjerne med anbefalinger dersom noen har tatt disse eller andre fag der hvor det har føltes som at toppkarakteren ble hjulpet godt frem av god lærer og hvor store deler av klassen lyktes. Jeg har gått på Sonans tidligere og vet at det er stor (stor!) forskjell på lærerne. Noen fag klarte de fleste å få 6, i andre fag så havnet hele gjengen stort sett på 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke miljøet og den sosiale biten der det viktigste, da jeg bare skal ta noen få fag for å komme inn på ønsket studie. Og tenker da å ta kveldsundervisning der det går. Dere som har tatt engelsk, er det overkommelig å få en 6er i både muntlig og skriftlig? Krever faget mye innsats utenom undervisningen? I tillegg til engelsk skal jeg ta naturfag (har hørt litt forkjellig om lærerne i naturfag på Bjørknes, så vurderer å lese det selv), matte R1 og norsk skriftlig hovedmål og sidemål. Lenge siden jeg har hatt disse fagene, så vet ikke hvor greit det er å oppnå gode karakterer?

Kom gjerne med anbefalinger dersom noen har tatt disse eller andre fag der hvor det har føltes som at toppkarakteren ble hjulpet godt frem av god lærer og hvor store deler av klassen lyktes. Jeg har gått på Sonans tidligere og vet at det er stor (stor!) forskjell på lærerne. Noen fag klarte de fleste å få 6, i andre fag så havnet hele gjengen stort sett på 4.

Angående engelsk: ja, det er overkommelig. Jeg fikk 6 (muntlig) og 5 i engelsk- kunne fint ha klaget på den 5eren og kanskje fått en 6er (sa læreren min på Bjørknes, som så over oppgaven og sa den var bunnsolid). Jeg klagde ikke, angrer kanskje litt på det idag. 6eren henger høyt skriftlig, men den muntlige er en av de absolut enkleste eksamenene.

Naturfag er det faget jeg snakket om der folk var misfornøyde med lærer ja, så det ville jeg vurdert hvis jeg var deg. Mesteparten lærte jeg på egenhånd. Matte hadde vi god lærer i, jeg bare hang ikke med. Du kan nok fint få toppkarakter i matte også, med undervisning på Bjørknes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...