AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #1 Skrevet 21. juni 2014 Som forelder har jeg det siste året vært en del over snittet engasjert i barnets skolesituasjon. Engasjementet har sitt utgangspunkt i det at jeg som forelder har oppfattet deler av klassens undervisningsopplegg som dårlig og mangelfull. Jeg vet at jeg har flere foreldre med meg i dette synet. Jeg har i to saker (ang. to ulike fag) kontaktet dagens foreldrekontakt og rektor. Den ene saken er løst, den andre ser ut til å måtte fortsette også neste skoleår. Pga mitt engasjement har jeg en anelse om at jeg til høsten vil kunne bli foreslått som klassens foreldrekontakt. Jeg syns absolutt det ville vært givende å hatt denne rollen. MEN, mitt problem er at jeg kjenner at dersom jeg tar på meg denne oppgaven vil det kreve mer av meg enn jeg har å gi. I flere år har jeg følt at jeg har mer enn nok med å klare å holde hode over vannet med de forpliktelsene jeg allerede har; unger, sykdom, krevende jobb, hus/hjem og foreldre som begynner å dra på åra. Jeg kjenner at jeg ikke makter å ta på meg flere roller og formelle oppgaver. Ved forrige valg ble klassekontakten valgt mot sin vilje. Personen selv ønsket ikke rollen. Ingen andre sa seg heller villig. Jeg kjenner at dersom jeg blir valgt neste gang, vil jeg ikke ha samvittighet til å klare å ta lett på oppgaven og dermed engasjere meg mer enn helsa mi har godt av. Min konklusjon er at det vil være best for barnet mitt er om jeg sier nei. Det vil være verre for barnet å ha en utbrent mor enn elendig undervisning i et kjernefag (dessverre). Ser jeg egoistisk på det er mitt barn skoleflink, så barnet mitt vil ikke være verst stilt i klassen. Så mitt spørsmål er: Kan jeg risikere å måtte påta meg rollen som klassekontakt dersom jeg blir valgt men nekter? Anonymous poster hash: e8662...be0
Gjest Magdalene Skrevet 21. juni 2014 #2 Skrevet 21. juni 2014 Nei, du kan ikke det. MEN alle bør ta sitt. "Alle" er fullt opptatt, akkurat som deg. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #3 Skrevet 21. juni 2014 Nei, du kan ikke det. MEN alle bør ta sitt. "Alle" er fullt opptatt, akkurat som deg. Jeg er i utgangpunktet helt enig med deg. Anonymous poster hash: e8662...be0
Rhyth Skrevet 21. juni 2014 #4 Skrevet 21. juni 2014 Vet ikke om det er praktisk mulig, men hva med og dele oppgavene med en person til? Blir du valgt forklarer du situasjonen og ber en person til bli med og dele på oppgavene.
Fraggzy Skrevet 21. juni 2014 #5 Skrevet 21. juni 2014 (endret) Du kan egentlig ikke bli valgt mot din vilje, men dersom du blir valgt mot din vilje fortsetter du jo bare å gjøre nøyaktig det samme som nå. Endret 21. juni 2014 av Fraggzy
Jade Skrevet 21. juni 2014 #6 Skrevet 21. juni 2014 (endret) I vår klasse ble det loddtrekning mellom de som ikke hadde vært det (eller FAU) når ingen meldte seg frivillig. (Vi hadde forresten 2 stk om gangen) De fleste har flere barn, og mange ting på fritiden og forpliktelser som tar tider og krefter. Om man kan tvinge deg, vet jeg ikke. Men hva skal man gjøre når ingen vil være foreldrekontakt? La være å ha det? Tvinge noen andre? Ja, jeg skjønner problemet ditt, og du kan jo si det på møtet, så kanskje de andre har forståelse for det, og noen andre melder seg frivillig. Endret 21. juni 2014 av Jade
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #7 Skrevet 21. juni 2014 "Nei, du kan ikke velges mot din vilje, MEN alle bør ta sitt". Jeg er egentlig enig i denne, men min mening er at klassekontakt er ikke noe alle behøver å være. Eller, jeg skal omformulere det litt, alle behøver ikke ha et formelt verv, man kan bidra med sitt, og mer til, likevel. Jeg har en veldig ustabil helsetilstand. En dag kan jeg "klatre Mount Everest", og neste dag er jeg sengeliggende, og derfor har jeg vegret meg for å ta på meg formelle oppgaver fordi jeg aldri vet hvordan dagsformen er. Men jeg har alltid hatt en avtale om at jeg bidrar med ting i bakgrunnen når jeg har mulighet til å gjøre det, noe som har ført til at jeg har gjort ting "på langs" (over lengre tid), i stedet for intensiv jobbing ett år, for så å være ferdig fordi jeg har gjort mitt. På den måten har jeg gjort like mye, om ikke enda mer, enn de fleste andre, både når det kommer til skole og fritidsaktiviteter. Er dette noe du kunne prøvd? Altså å spørre noen andre om de kan ta vervet, men at du tilbyr deg å hjelpe/bidra når du kan? Anonymous poster hash: 45da1...248 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #8 Skrevet 21. juni 2014 Er det ikke vanlig å ha 2 klassekontakter? Anonymous poster hash: fa2ab...46d 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #9 Skrevet 21. juni 2014 "Nei, du kan ikke velges mot din vilje, MEN alle bør ta sitt". Jeg er egentlig enig i denne, men min mening er at klassekontakt er ikke noe alle behøver å være. Eller, jeg skal omformulere det litt, alle behøver ikke ha et formelt verv, man kan bidra med sitt, og mer til, likevel. Jeg har en veldig ustabil helsetilstand. En dag kan jeg "klatre Mount Everest", og neste dag er jeg sengeliggende, og derfor har jeg vegret meg for å ta på meg formelle oppgaver fordi jeg aldri vet hvordan dagsformen er. Men jeg har alltid hatt en avtale om at jeg bidrar med ting i bakgrunnen når jeg har mulighet til å gjøre det, noe som har ført til at jeg har gjort ting "på langs" (over lengre tid), i stedet for intensiv jobbing ett år, for så å være ferdig fordi jeg har gjort mitt. På den måten har jeg gjort like mye, om ikke enda mer, enn de fleste andre, både når det kommer til skole og fritidsaktiviteter. Er dette noe du kunne prøvd? Altså å spørre noen andre om de kan ta vervet, men at du tilbyr deg å hjelpe/bidra når du kan? Anonymous poster hash: 45da1...248 Ja, dette kan jeg gjerne være med på om det blir aktuelt. Jeg kjenner bare ikke at jeg makter å ha den formelle rollen som klassekontakt. Takk for forslaget! Anonymous poster hash: e8662...be0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå