LaToya Skrevet 21. juni 2004 #1 Skrevet 21. juni 2004 Hei ! Til høsten skal jeg rette på tennene mine og dette vil koste ca 30.000kr. Jeg vet ikke enda om dette er noe jeg vil få dekket, men dette er tvilsomt. Jeg trenger med andre ord å låne rundt 30.000kr Har et bolig lån fra før. Spørsmålet er, lønner det seg å ta et forbrukslån eller et kredittkort ? Jeg har ikke verdens beste økonomi da jeg er alene, så dette lånet må betales tilbake over noen år. Men jeg har ikke noe annet valg, fordi jeg må ta denne "operasjonen" nå. Har ikke råd til å betale noe særlig mer enn 500kr mnd. Hva vil dere anbefale meg ? Er det noen andre måter å løse dette på ?
punkyB Skrevet 21. juni 2004 #2 Skrevet 21. juni 2004 Hva med å utvide boliglånet ? Du kan få deg gratis verdivurdering for å få forbedret sikkerhet. Hvis ikke du kan få mer boliglån er det verre. Både forbrukslån og kreditt er ganske dyrt. Du kan ikke låne av familie/venner - evnt. få noe forskudd i lønn på jobben ?
Gjest GreenSky Skrevet 21. juni 2004 #3 Skrevet 21. juni 2004 Hvis jeg var deg, ville jeg undersøkt begge deler nøye og sett hva som lønner for deg. Jeg har selv mastercard, det er svindyrt på lang sikt.
punkyB Skrevet 21. juni 2004 #4 Skrevet 21. juni 2004 Det du også kan sjekke er hvilke finansieringsordninger tannlegen har - kanskje du kan betale på avbetaling.
LaToya Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #5 Skrevet 21. juni 2004 Tusen takk for raskt svar. Skal til tannlegen om 2 uker igjen og da skal jeg høre med han. Jeg jobber i bank så det er vanskelig å få utvidet bolig lånet ( det er den prosessen ) Vet at kredittkort er svin dyrt, har nemlig brent meg på det før og det frister ikke så veldig. Men må man så må man. Skal høre litt rundt og se hva som lønner seg.
Ella Skrevet 22. juni 2004 #6 Skrevet 22. juni 2004 Dersom du ikke kan utvide boliglånet, så er det kanskje et tegn om at du skal holde deg langt borte fra diverse forbrukerlån o.l. Ok, jeg vet at jeg er snusfornuftig.... Og jeg forstår at dette nok er viktig for deg. Hilsen Ella
Gjest Lea Skrevet 22. juni 2004 #7 Skrevet 22. juni 2004 Det er ikke BARE å "utvide" et boliglån. Det koster en del penger det også. Du bør kanskje se litt på hvor raskt du kan betale tilbake lånet. Om det kan ordnes i løpet av et år, så er det kanskje mest lønnsomt med et forbrukslån. Hvis det tar lang tid før du får betalt tilbake, så kan du jo vurdere om boliglånet kan utvides litt likevel. Snakk med banken og få oversikt over renter og betingelsene.
punkyB Skrevet 22. juni 2004 #8 Skrevet 22. juni 2004 Dersom du ikke kan utvide boliglånet, så er det kanskje et tegn om at du skal holde deg langt borte fra diverse forbrukerlån o.l. Ok, jeg vet at jeg er snusfornuftig.... Og jeg forstår at dette nok er viktig for deg. Hilsen Ella Det var vel mer at det var tungvint/vanskelig å øke boliglånet fordi det er en større prosess å ta lån når man jobber i bank enn at hun ikke får det pga. dårlig økonomi. Såvidt jeg vet krever de ny takst feks. - det koster jo også penger.
Gjest Noe å tenke på? Skrevet 23. juni 2004 #9 Skrevet 23. juni 2004 En ting du bør tenke på: Ved forbrukslån/kredittkort er effektiv rente ofte opp mot 20 prosent - det vil si at du vil sitte med renteutgifter på lånet ditt på rundt 6.000 kroner i året. Om du ikke har råd til å betale mer enn 500 kroner i måneden vil du ikke klare å betale avdrag på lånet ditt - du vil knapt nok klare å betale rentene. Det vil si at du fortsatt vil skylde 30.000 etter 5 år selv om du betaler 500 kroner hver eneste måned. Med andre ord ville jeg IKKE anbefale denne løsningen - da er det bedre å ta den lange veien via refinansiering av boliglån.
Nigella Skrevet 23. juni 2004 #10 Skrevet 23. juni 2004 Ny takst trenger ikke koste noe! Vi fikk nettopp ny takst (salgstakst) fra Notar Eiendom, og den er gratis selv om du ikke skal selge. Banken vår godtok dette som grunnlag for boliglån.
Lula Skrevet 23. juni 2004 #11 Skrevet 23. juni 2004 Jeg jobber i bank så det er vanskelig å få utvidet bolig lånet ( det er den prosessen ) Jeg har selv gjort dette ved en anledning, og det var ikke spesielt vanskelig. Ringte bare banken og ba om en utvidelse, de sendte meg papirer for signering, og vips var pengene på konto. Denne løsningen innebærer gjerne et gebyr på i overkant 1000.- (tror jeg det var), men sannsynligvis blir det fortsatt rimeligere enn å ta forbrukslån eller over kredittkort. Hvis du samtidig kan få en ny og litt bedre prisvurdering på boligen din, er dette i mine øyne den beste løsningen. Du trenger heller ikke ny takst (det koster nemlig), de holder i de fleste tilfeller med en prisvurdering av megler, og det er gratis :-)
Gjest heksa Skrevet 24. juni 2004 #12 Skrevet 24. juni 2004 er det i forbindelse med sykdom ha rdu krav på å få dekket mye fra trygdekontoret.Alle tannleger skal komme med en betalingsplan hvis du har behov for det.
Wynn Skrevet 25. juni 2004 #13 Skrevet 25. juni 2004 Hei, på min tannleges hjemmeside står det noe om Tannhelselånet (jeg har ikke brukt det selv). Du kan kanskje forhøre deg hos tannlegen din om han har et finansieringstilbud som likner det? Nedenfor har jeg klippet ut litt mer informasjon: Fyll ut søknadsskjemaet - faks det over til Tannhelselånet og i løpet av noen få dager har du fått godkjent finansiering av den behandlingen du og din tannlege har valgt. Du trenger ingen sikkerheter eller garantier. Har du fast jobb/inntekt og en viss orden på din økonomi får du den finansieringen du har behov for. Tannhelselånet er ikke er kredittkort og ikke en rullerende kreditt. Lånet ytes til planlagt og anbefalt tannhelsebehandling og tilbakebetales på samme måte som andre lån. Slik gjør du det.... Etter at du og din tannlege har gjennomgått hvilken behandling som skal utføres og du har fått et kostnadsoverslag fylles søknadsskjemaet ut av deg og tannlegen. Svaret kommer til både deg og til tannlegen - derved kan behandlingen starte i løpet av noen få dager. Du velger nedbetalingstiden selv.... Du kan selv velge om du vil betale ned lånet over kort eller lang tid. Det er ingen direkte begrensninger i tid. Basert på ditt låneønske får du også en oversikt over lånekostnad og månedsbeløp før du aksepterer lånet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå