AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #1 Skrevet 21. juni 2014 Er det dyreplageri med innekatt? Vil gjerne høre noen meninger rundt dette?😺Anonymous poster hash: 1f2cc...6aa
Gjest Vevila Skrevet 21. juni 2014 #2 Skrevet 21. juni 2014 (endret) Kommer mye an på rasen synes jeg. En aktiv katterase eller huskatt burde absolutt få muligheten til å gå ute. Endret 21. juni 2014 av Vevila
Gjest Gaea Skrevet 21. juni 2014 #3 Skrevet 21. juni 2014 (endret) Jeg synes ikke at noen dyr skal være inne hele livet. Edit; Følte for å skrive litt mer. Mener ikke at å ha innekatt er dyreplageri, men jeg ser virkelig ikke poenget med å ha et dyr om man ikke kan tilby et så godt liv som mulig - som jeg mener er fysisk utfoldelse, lek, sol, natur, jakt, etc. Saken er en om dyret av en eller annen grunn ikke kan være ute, da gjør man tross alt det beste for dyret. Endret 21. juni 2014 av Gaea
Gjest Offensive Pie Skrevet 21. juni 2014 #4 Skrevet 21. juni 2014 Skaff en kattegård, ta den med ut på tur i bånd fra den er liten, bli med på utforskning av nærområdet, og jeg ser ikke problemet med å ha en innekatt. Jeg vet det er en upopulær mening, men jeg synes utekatter er en uting, og at katter også burde være under eiers kontroll så mye som mulig. Miljøskadene fra utekatter kan være katastrofale for det biologiske mangfoldet, og utekatter lever kortere enn innekatter. Innekatthold som skissert i første setning er det eneste jeg klarer å se som virkelig ansvarlig kattehold. 4
Gjest Lille-pus Skrevet 21. juni 2014 #5 Skrevet 21. juni 2014 (endret) Det finnes ikke noe ensidig 'nei' eller 'ja' på det spørsmålet i min verden. Den som aldri har vært ute, eller har fysiske handicap som gjør at et uteliv er utelukket fordi vedkommende ville dø i løpet av svært kort tid... de kattene har jeg ingen problemer i verden med å mene har et mye bedre liv i trygge omgivelser innendørs. Å ta en ute-/inne-/ute katt og sperre inne for resten av livet... det synes jeg er en usedvanlig dårlig idè som ikke gir katten full livsutfoldelse. Mine tre er innepuser. En av dem er svært svaksynt, en har tilbragt så mye tid ute i kulde, regn og snø at han bare vil ut på balkongen når det ikke blåser mye, ikke regner, ikke snør eller er kulde. Den ene har 3 tenner igjen i munnen, den andre har noen fler, men ikke fullt sett. Lillemor kunne vært ute-/inne-/ute katt, men hva da med gutta? Hun er oppvokst inne fra 7 ukers alder. Er jeg en dyremishandler? Hverken min frivillige organisasjon eller min vetrinær (pusenes 'fastlege') eller vetrinærfaglig spesialist (munn, tenner og øyne) synes det. Endret 21. juni 2014 av Lille-pus 1
Pusemamma Skrevet 21. juni 2014 #6 Skrevet 21. juni 2014 Mine katter har kun vært inne i 10 år. Har stor plass og boltre seg på. Lider ingen nød 1
Howl Skrevet 21. juni 2014 #7 Skrevet 21. juni 2014 (endret) *slett* Endret 20. desember 2016 av Howl 1
Mango Skrevet 21. juni 2014 #9 Skrevet 21. juni 2014 Vil ikke si det er direkte dyreplageri, er nok flere katter som har det godt inne. Men jeg er nok en liten motstander av det uansett, jeg skjønner ikke helt selv hvorfor man vil ha en katt som bare må være inne. Å lufte de i bånd er ikke i nærheten av å gå løs som de burde.
Minya Skrevet 21. juni 2014 #10 Skrevet 21. juni 2014 Det kommer veldig an på kattens personlighet og helse, samt hvilke omgivelser du bor i. Gamlepus synes selv hun har vært ute nok i sitt liv. Hun er hittekatt og hadde frostskader på ørene da hun ble funnet, noe som gjør at hun aller helst bør smøres med solfaktor om hun skal ut i solen. Da jeg ble adoptert av henne (hun valgte meg helt selv) bodde jeg midt i Oslo i en bygård i fjerde etasje. Dårlig plass å være utepus. Jeg forsøkte å ta henne med meg ut et par ganger i en rolig park rett i nærheten, men hun protesterte høylytt hver gang. Nå bor vi i en enebolig i et rolig boligstrøk, med hage og god uteplass. Men hun nekter å gå ut med mindre det er vindstille, minimum 17 varmegrader og halvskyet vær. Hun har rett og slett fått nok. I praksis er hun selvbestemt innepus og trives veldig godt med det.
maria b Skrevet 21. juni 2014 #11 Skrevet 21. juni 2014 Å kalle det dyreplageri er vel å ta litt hardt i. Personlig mener jeg at friske katter bør få være ute hvis de ønsker det. De fleste katter koser seg hvis de kan få løpe rundt, jakte, klatre i trær, treffe andre katter etc.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #12 Skrevet 21. juni 2014 Ja, jeg synes det. Har skrevet et langt innlegg om det tidligere. Kan utdype senere Anonymous poster hash: 12e0b...6c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå