Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Var på butikken for å handle i dag. I det jeg går rundt ser jeg mor og datter. Moren svinser rundt og handler det de skal ha. Jenta på 4-5 år prøver å få kontakt med moren gang på gang, men blir avfeid med halvkrasse kommentarer. Samtalen mellom dem gikk slik "jeg går og ser på godteriet jeg" hvorpå moren svarer i en sur tone "du går ingen steder, du skal stå her!" Så snur hun ryggen til å går fra henne.

De står foran meg i køen når vi skal betale. Jenta setter seg på hyllen ved båndet og venter på varene. Moren betaler og de skal begynne å pakke varene. Jenta prøver å hjelpe til. Sier "Hvorfor har vi handlet så mye? Jeg hjelper deg jeg!" Moren sier høyt i en sint tone "du skal ikke røre noe som helst" jenta forsøker og svare men moren avbryter og sier "hører du hva jeg sier?". Kroppspråket til moren viser tydelig at hun føler at jenta er til bry. Hun gjorde INGENTING galt når jeg observerte dem, annet enn å prøve å få kontakt med mammaen sin, og hjelpe til.

Gikk ut av butikken med en klump i halsen og tankene gikk til den vesle jenta som ville hjelpe mammaen sin. Måten moren snakket til henne på var ikke ok og jenta må ha følt på å bli snakket til på den måten foran andre..

Måtte bare ha det ut..

Endret av Orchideae
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn med slike foreldre har en tendens til å bli usikker på seg selv når de blir eldre :(

Synes virkelig enkelte foreldre må ta seg sammen.

Anonymous poster hash: cb85a...162
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dette kunne godt ha vært meg....

Jeg blir fryktelig stressa når jeg har med ungene i butikken, er livredd de skal stikke av, ta på noe, begynne å hyle osv.

Og begynner de å mase da, kan det fort hende jeg "glefser" til dem, selv om de egentlig ikke har gjort noe galt...

Anonymous poster hash: 678db...80c
  • Liker 3
Skrevet

Stakkar jente. Jeg kan skjønne om moren er stresset, men da kan hun heller storhandle uten barn, og så heller ta henne med på handling når hun ikke er så stresset, eller når hun skal ha litt færre varer på butikken. Forhåpentligvis var dette et engangstilfelle pga at de har hatt en kjempestressende dag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan sikkert "være noe", eller det det kan være ingenting.. Det kan være så simpelt som at jenta har vært rampete i forkant, at mor har en dårlig dag, eller som hun over meg sier at mor bare var stresset. Når jeg har med min lille på butikken på en halvdårlig dag kan jeg godt svare sånt fordi han er en klåfingra rømling, så bare tanken på og ha med han på butikken stresser meg. Men om jeg svarer han så kort og avvisende forklarer jeg gjerne i bilen og ber om unnskyldning for at jeg var så streng. Og det kan det godt hende denne moren gjorde også. Foreldre er bare mennesker og har liv til og gjøre feil og ha dårlige dager de også, akkurat som barna og andre mennesker😊 det viktigste er og innse de tingene og be om unnskyldning om man har vært unødvendig streng eller sur. Min mening da😊

Anonymous poster hash: d2122...3ea

• Liker 10
Skrevet

Skal man begynne å henge seg opp i alle sånne episoder man er vitne til, kan det bli en del.

Jeg er enig i at moren trolig ikke burde gått på handling med barnet om hun var så stressa, og at i veldig mange tilfeller må vi foreldre tenke over hvorfor vi egentlig er sur på barna og hvor lenge de faktisk trenger å bli straffet for én ting..

Jeg ble selv oppvokst med mye kjefting, og det har nok gjort meg veldig usikker. Så prøver alltid å ha det i bakhodet med mitt barn, at "er det virkelig noe å bli sur for?"

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe man ser titt og ofte. Og det er som regel alltid mødre. Sure, gretne og "snapper" for ingenting.

Anonymous poster hash: d0ecb...7f2
AnonymBruker
Skrevet

Synes folk er utrolig rask å dømme, Og etter EN observasjon.

Nå vet jo ikke vi andre hvilken situasjon denne dama er i, kanskje hun er fulltids-alenemor og faktisk ikke har mulighet til å få handle alene. Kanskje hun hadde en forferdelig dårlig dag på jobb, og så hentet en trassig unge som ikke ville kle på seg i barnehagen, og kanskje ikke ville hun ta på seg bilbelte når de skulle kjøre til butikken uten å protestere? Og mor har ikke annet valg enn å ta med ungen på helgehandel hvis de skal ha mat i helgen? Ikke alle er privilegerte med barnevakter.

Sier ikke at det er ok å snakke sånn til barna sine, men alle som har barn selv vet vel at noen dager kan være mer utfordrende enn andre? Har dere her som syns dette er så fælt, virkelig aldri snakket litt kvasst til barna deres når dere har vært i stresset situasjon?

Jeg innrømmer hvertfall at det har jeg, når min viltre 3 åring har maset "jeg vil ha godteri, jeg vil ha, jeg vil ha!!" 150 ganger de 5 min vi har vært inne i butikken.

Men jeg får dårlig samvittighet etterpå og forklarer på en rolig måte at mamma var stresset og sier unnskyld.

Men for all del det kan også være at denne dama nesten alltid er sånn som dette og rett og slett ikke er en god mamma.

Men det kan man da virkelig ikke dømme ut i fra bare denne butikkepisoden TS var vitne til.

Jeg så selv i går en far med 3 unger etter barnehage tid som tok alle barna til siden og snakket litt hardt til de da den ene gikk å maset, de 2 andre løp hver sin retning.

Jeg tenkte da ikke automatisk at det var en dårlig far.

Anonymous poster hash: dd2cc...166

• Liker 10
Skrevet

Jeg innrømme at godteri greia kan jeg være enig, med moren og ikke med deg.

(så hun ikke går og spisser på godteri eller at hun kommer til å masse hver gang de går på butikken.)

Men at hun vil hjelpe til med å pakke inn mat, er jeg uenig med moren men med deg. La barna være med å hjelpe( mor gravid,stressa kan av og til gi barna feil straff)

Jeg er ikke den perfekte mor, men det syns min datter, kjæresten min, min mor og far.Så få alle andre folk mene hva de vil. ( det er så let å se andres feil en sin egen).

Skrevet

Jeg snakker aldri sånn til ungen min når han ikke har gjort noe galt, uansett hvor stressa jeg er. Og i hvert fall ikke gjentatte ganger, som her.

Så jeg er enig med TS,synes det hørtes kjempetrist ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror hele episoden der beskriver 95% av alle butikkbesøk jeg hadde med min mor da jeg var liten. Hadde det IKKE vært sånn tror jeg nok at vi hadde brukt timer på å kjøpe melk og brød. Så vidt jeg vet har jeg ingen varige mén :)

Anonymous poster hash: 8bde4...fd6
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig dag, har det travelt. Skal ikke mer til enn det før det utenfra kan virke slik trådstarter har skrevet.

Anonymous poster hash: 88d8d...164
  • Liker 1
Skrevet

Synes dere virkelig det er ok å gjentatte ganger bite hodet av ungen når det prøver å småprate og hjelpe til, og unnskylde det med stress?

Jeg synes ikke det er greit å snakke til ungene sine på den måten overhode.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes dere virkelig det er ok å gjentatte ganger bite hodet av ungen når det prøver å småprate og hjelpe til, og unnskylde det med stress?

Noen av oss lever i en verden uten pedagogisk korrekthet til en hver tid.

Nei, naturligvis er det ikke greit å behandle et annet menneske på en slik måte. Men fakta er at det skjer. For de fleste av oss mer enn en gang i året. Uten at noen tar skade av det.

Anonymous poster hash: 88d8d...164

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som jeg sa så er det ikke ok. Bør ikke skje, men det er menneskelig av og til.

Og dessuten kan de få sekundene oppfattes utenifra som mye verre enn hva det var ment som.

Kan ta et eksempel selv jeg, for noen uker siden var jeg og handlet etter jobb med min 3 åring som klatret opp foran rullebåndet og ville hjelpe meg å pakke, noe han ofte gjør og får lov til men den dagen sa jeg brått og bestemt "Nei, IKKE rør!"

Bakgrunnen for dette var at vi dagen før hadde vært å handlet, da min sønn på 3 skulle pakke en boks rømme i posen, deiset den i gulvet og åpnet seg, sånn at både jeg, ungen min og halve butikken var full i rømme. 😩😃

Så da jeg så min sønn tok tak i den nye boksen med rømme mens jeg betalte denne dagen etter, fikk jeg litt "panikk" rett og slett og hørtes kanskje litt i overkant streng ut selv om det ikke var meningen.

Hadde det vært noe som ble observert ofte med samme person, så kan man reagere syns jeg, Men å dømme folk etter enkelt episoder uten å vite noe mer syns jeg er å ta i.

Anonymous poster hash: dd2cc...166

• Liker 1
Skrevet

Jeg har opplevd lignende situasjoner.. Den ene gangen var det rett før jeg ble nødt til å si noe, men hu skjerpa seg i tide. Hadde hun ikke gjort det hadde jeg sagt "Nå må du bestemme deg og slutte å forvirre barnet ditt".

Jeg hadde ikke brydd meg en dritt om hvem eller hva sosiale normer ville sagt til det - barn skal ikke behandles som ubetydelig dritt under foreldrenes sko...

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner at det glipper altså, som i eksempelet over. Men da EN gang. Ikke gjentatte ganger, som beskrevet i hovedinnlegget. :)

Skrevet

Du vet ikke alle sidene av saken.. For alt vi vet har dette barnet vært skikkelig "drittunge" rett før de gikk inn i butikken, og prøver å smiske mot glad igjen.. Kunne fort ha blitt oppfattet sånn jeg også.. Men som regel er det ikke så ille ;-)

• Liker 1
Skrevet

Håper det bare var et engangstilfelle, hvor moren hadde en dårlig dag. Er trist å se at barn blir snakket til på den måten.

Det sitter igjen når man blir eldre..... :frown:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...