Gå til innhold

Samboer vil ikke ha flere katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i katter. Har hatt flere katter hele livet.
Min grense går nok på 6 katter! Vi eier 3 katter og en hund, så jeg kunne tenkt meg flere dyr. Uheldigvis så vil ikke samboer ha noen flere. Vi bor på landet, 3 etg hus. Bare oss to og dyra. Så det er ikke plass-mangel.

Dette er veldig synd, da jeg har fått tilbud om å ta inn en gammel hannkatt. Om han ikke får seg ett hjem, blir han avlivet.

Hva mener dere? Er det riktig av henne og nekte meg flere kjæledyr? Er det for mye av meg å forlange enda en katt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut med dama, inn med katta <3

• Liker 15
Gjest Belle âme
Skrevet

Snakk ordentlig med henne.

Skrevet

Ut med dama, inn med katta <3

Haha! Nei, tror nok ikke det.

AnonymBruker
Skrevet

Tror faktisk jeg hadde tatt katten med hjem og sagt at dere er fosterfamilie til han finner noen andre.. Noe som han selvsagt aldri gjør for han har funnet sin "forever home", nemlig hos dere <3 puspus :) :)

Anonymous poster hash: d19e4...454

• Liker 5
Gjest RamaLama
Skrevet

Prøv å diskutere deg frem til seier, inngå kompromiss. Du får noe, hun får noe. Dere kan jo avtale at det kun blir denne herremannen ekstra, f.eks. :)

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er noe poeng i eller grunnlag for oss totalt ukjente mennesker å velge side i denne situasjonen. Likevel synes jeg ikke det er urimelig av samboeren din å "nekte deg" flere kjæledyr i prinsippet, siden det tross alt er hennes hjem og liv også.

Har du spurt henne om grunnen til at hun synes dere har nok dyr? Jeg ser for meg at hun har grunner, og ikke sier nei av rent prinsipp.

Synd å lese om katten som blir avlivet dersom han ikke får nytt hjem (det er alt for mange lignende historier om katter som sårt trenger nye hjem, forresten :( ), men jeg støtter absolutt ikke forslaget du får fra AB om å lure katten inn i familien under dekke av å være "fosterfamilie" eller lignende plott. Det er bare respektløst og feil grunnlag. Selv om det er trist med katten, så bør dere uavhengig av han, bli enige om hvor mange dyr dere har lyst på og kapasitet til.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om flere som har gått rundt og sagt at "vi trenger et hjem til katten ellers avliver vi dem". Det er ekstremt urettferdig og ikke et ansvar man kan plassere hos folk. Dere er ikke ansvarlige for kattens liv, det er det eierne som er. Jeg ville også syntes det var urettferdig om min partner snakket som om jeg stod ansvarlig for at katten ble avlivet dersom jeg sa nei.

Dere har tre katter og en hund. Hvorfor er det så viktig for deg med vanvittig mange dyr? Jeg har sett flere eksempler på dette på KG, flere ganger med noen som har ulike motiv for å fylle opp huset med dyr.

Har dere kapasitet til dette? Hvor mye jobber dere begge? Planlegger dere barn i fremtiden?
Dyr er alltid et felles ansvar og begge to ender opp med
å måtte bidra til slutt.

Anonymous poster hash: 048dc...829
  • Liker 10
Skrevet (endret)

Skjønner samboeren din godt jeg. Syns 4 katter + 1 hund hørtes litt vel mye ut.

Syns du skal respektere samboeren din sitt valg. Har selv en samboer som har tatt i mot alt av dyr som skulle omplasseres før han tok opp med meg. Jeg elsker dyr, men det var på et tidspunkt i livet der vi ikke var klar for noen nye familiemedlemmer, og vi hadde nok med katten som ikke var særlig begeistret for andre skapninger.

Man vil jo så veldig gjerne redde og ta vare på alle, men noen ganger er det dessverre ikke mulig.

Edit: skriveleif.

Endret av seductive
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

6 katter syns jeg høres ekstremt ut.

Per i dag har dere allerede mange katter. Jeg syns du skal respektere at hun ikke ønsker flere. Du kan prøve å snakke med henne om det så klart, men et nei er et nei, og det er ikke noe greit for henne å bli "prakket på" enda en katt dersom hun ikke har lyst.

Anonymous poster hash: f1bae...7b2

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Snakk med henne rolig en gang til.

Jeg sier det fordi en svært god venn av meg tok inn en eldre hankatt før jul... en gammel herremann som ikke var helt i form.

De har 3 katter fra før, - ingen hund, bor landlig til, ikke med verdnes beste råd...

Den eldre katten ble tryggere, sov på min vennes hodepute om nettene, ble en trygg gutt i et godt hjem.

Denne uken vandret han over regnbuebroen til en annen tilværelse.

De fikk ikke ett år sammen, men det snaue året... fra pusegutten slikket på frosne vannpytter for å få i seg væske.. fra han oppsøkte min venn i hans garasje for å finne varme i bitende kulde... de månedene han hadde igjen å leve fikk han et varmt og godt liv i et hjem hvor han var ønsket velkommen.

Jeg tenker på denne katten når jeg hører det du sier... og jeg kjenner på dyp respekt for min venn og hans kone... som tok seg av en gammel kropp de siste månedene og fulgte ham til dyrlegen for avslutningen da nyrene hans sviktet... da han sovnet inn i armen til min venn.

Edit: Vis gjerne din kone dette. Jeg kan formidle kontakt til min venn om det er ønskelig å snakke med ham og hans kone om dette.

Endret av Lille-pus
  • Liker 14
Skrevet

Jeg skjønner kjæresten din godt, samtidig så skjønner jeg deg og. Hadde ikke klart å latt være å tatt til meg den stakkars kattepusen som står i fare for å bli avlivet...er ganske bløthjertet når det kommer til dyr.

Sier meg enig i den som skrev at du kan si at dere er midlertidig fosterhjem, selv om katten nok blir på permanent basis. Ei katt fra eller til merker man ikke så mye av når man bor i et stort hus og landlig til.

Skrevet (endret)

Hvordan oppfører de andre kattene seg? Inne/utekatter? Er det slik at dere kan støvsuge og tørke støv for fem sekunder etter å finne benker og gulv på ny dekket av kattehår? Pissing? Driting? Masing? Rekker kattene å stjele brødskiva hennes/di på det sekundet der tar dere å seg etter saltkaret? Mye mjauing? Hvis svaret på flere av spørsmålene er "ja" bør du nok avstå fra å adoptere katten. Jeg er veldig glad i katter selv, men ville ikke valgt dem foran kjæresten.

Det er kanskje lettere å få en tilgivelse enn tillatelse, men det ville være dårlig gjort overfor kjæresten din. Dere har allerede fire dyr å ta vare på og en syk gammel katt trenger mye pleie. :hjerte:

Endret av AmandaVI
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes egentlig at hun er urimelig, en katt tar ikke mye plass, og det er snakk om en voksen katt (allerede husren etc.) som i tillegg er såpass gammel at dere ikke tar på dere ansvaret for den for mer enn noen få år.

Samtidig synes jeg at 6 katter er altfor mye, jeg har 2 selv og stadig dårlig samvittighet for å ikke ha nok tid til dem, de vil jo gjerne ha kos i flere timer om dagen hver + leke med meg. Og jeg tenker at kanskje synes dama di at du har mast litt mye om dette og at denne herremannen bare er nok et forsøk fra deg på å bryte reglene dere har blitt (noenlunde) enige om? Kanskje ser hun for seg at når denne katten dør om noen måneder/få år, at du kommer til å insistere på å erstatte den med en kattunge, og så har dere plutselig ansvar for en ny katt i 20 år igjen?

AnonymBruker
Skrevet

Nå trives vel ikke katter med for mange andre katter rundt seg, så ser for meg at det kan bli stress for de andre kattene å få inn ennå en katt. Så jeg må si meg enig med din samboer.

Anonymous poster hash: 52134...17b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du må respektere henne, dere har allerede mange dyr, og seks katter er mye på to personer. Plass er faktisk mindre viktig når de er utekatter, det som krever noe er all oppmerksomheten de trenger. Vi har på det meste hatt fire katter + hund, og det var i overkant. Selv om kattene skulle være ditt ansvar vil de også mase på henne, så lenge hun bor der. Umulig å bo sammen med en katt og ignorere den.

Anonymous poster hash: 1b52f...d00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må du respektere samboeren din. Dere har allerede veldig mange dyr, antagelig flere enn hva hun er komfortabel med. Og hun har sagt at nok er nok.

Ja, det er synd med alle dyrene som "må få nytt hjem ellers blir de avlivet". Men det er ikke et kort du skal spille på hennes samvittighet med.

Anonymous poster hash: 95e40...90d
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble veldig rørt av innlegget til Lille-Pus og tenker på alle de dyrelivene som har gått for lut og kaldt vann i deler, eller hele sitt liv. Jeg forstår samboeren til ts også, men hva betyr en katt fra eller til når en alikevel har mange? Tror det ville ha betydd mye for katten som ikke noen vil ha.

Det er nødvendigvis ikke bare enkelt å plassere ny, gammel katt i eksisterende gjeng, det kan bety utfordringer og en kabal som er vanskelig å få til å gå opp.

Anonymous poster hash: 19354...e49
  • Liker 5
Skrevet

Jeg elsker dyr og har katt selv, men er nok på samboeren sin "side" her. 6 katter + en hund er vel allerede i overkant mye av hva jeg hadde orket selv.

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med henne rolig en gang til.

Jeg sier det fordi en svært god venn av meg tok inn en eldre hankatt før jul... en gammel herremann som ikke var helt i form.

De har 3 katter fra før, - ingen hund, bor landlig til, ikke med verdnes beste råd...

Den eldre katten ble tryggere, sov på min vennes hodepute om nettene, ble en trygg gutt i et godt hjem.

Denne uken vandret han over regnbuebroen til en annen tilværelse.

De fikk ikke ett år sammen, men det snaue året... fra pusegutten slikket på frosne vannpytter for å få i seg væske.. fra han oppsøkte min venn i hans garasje for å finne varme i bitende kulde... de månedene han hadde igjen å leve fikk han et varmt og godt liv i et hjem hvor han var ønsket velkommen.

Jeg tenker på denne katten når jeg hører det du sier... og jeg kjenner på dyp respekt for min venn og hans kone... som tok seg av en gammel kropp de siste månedene og fulgte ham til dyrlegen for avslutningen da nyrene hans sviktet... da han sovnet inn i armen til min venn.

Edit: Vis gjerne din kone dette. Jeg kan formidle kontakt til min venn om det er ønskelig å snakke med ham og hans kone om dette.

😿😿😿 må slutte å lese dyreforumet som gravid hormonbombe!!! Men veldig rørende og fin historie ❤️

Anonymous poster hash: 63d41...f25

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...