Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe meg noen flere pensko på nettet, men klarer ikke helt forestille meg hvor mye 11 cm er, er det veldig mye? Det er både dagligdagse boots og sandaler/pumps.

Er det lett å gå på?

Anonymous poster hash: 6046b...dc9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er høyt.

Anonymous poster hash: 06a0e...ff0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ta et målebånd eller en linjal og se hvor høyt du må løfte helen for å komme opp på samme nivå.

Anonymous poster hash: 0a1c0...b4e
  • Liker 2
Skrevet

Mine høyeste er 16.5 cm, men det kommer an på "platået" også! Er platået ditt flatt og hælen 11, så er det ganske mye!

AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på platået som det sies her. Å kjøpe seg sko med så høy hæl krever at man kan gå på hæler i utgangspunktet. Veldig mange som kjøper seg høye sko og ikke kan gå på dem, det er ikke noe fint syn....

Anonymous poster hash: 997fd...dfc
AnonymBruker
Skrevet

Jo høyere B er jo "lavere" vil A virke

height.jpg

11 cm blir ca 4.5"

heel-height-appropriate.png

Anonymous poster hash: a4c1c...2e9
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Hørs ut som det er på tide men en liten oppklaring her nå.

Noen sko har platå (en oppbygning av skosålen under foten), andre sko har ikke platå.

Om du måler selve hælens høyde som er 11 cm så vil et platå på 3 cm gi deg en differanse mellom fotsåle og underside av din egen hæl lik 8 cm.

- er skoen uten platå vil den reèlle differansen mellom fotsåle og din egen hæls underside være 11 cm.

Hælens utforming og tykkelse betyr mye. En tykk hæl som er plassert slik at du kan trekke en loddrett linje ned til bakken gjennom hælen gir deg bedre stabilitet fordi din egen tyngde sentreres gjennom hælen.

En hæl som er forskjøvet i forhold til den loddrette linjen vil være mer utfordrende å gå på fordi du vil føle din egen tyngde forskyves i forhold til det vi kan kalle 'nedslagsfeltet' mot bakken.

En solid 11cm hæl på en sko med 2-3 cm platå er ikke vanskelig å gå på, en 11 cm stilett på en sko uten platå kan være mer utfordrende å gå på om du ikke er vant til det (trening).

Modellen er mer avgjørende for hvor høye skoene ser ut.

Leger ved et par eksempler her:

11 cm uten platå, hæltykkelse som en syl (bokstavelig talt), hælen har en kappe mot underlaget slik at nedslagsfeltet er sirkulært med diameter 0,7cm.

Edit: Fant ut jeg skulle kontrollmåle de 13 cm oppgitt av forhandler da jeg kjøpte skoene.

De er 11, ikke 13 (det har liksom ikke føltes som 13 når jeg har brukt dem, men jeg har stolt på forhandlerinfo'en og aldri målt før nå i dag).

Da har du den nøyaktige hælhøyden du lurte på i dette bildet, - aldri så galt at det ikke er godt for noe. - Note to self: Ikke stol helt på oppgitt info fra forhandler.

11,5 cm med 1,5 cm platå, hælen har et nedslagsfelt som er 1,25 cm i kvadrat.

Endret av Lille-pus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...