Pembus Skrevet 20. juni 2014 #1 Skrevet 20. juni 2014 Jeg fikk i dag besøk fra noen som bor i en by litt unna. Hun fortalte at hun nylig hadde latt katten gå ute i seks dager, mens hun var på reise. Da hun kom hjem hadde det gått 3-4 dager før katten var tilbake. Den kom først tilbake i ettermiddag, like før hun skulle reise til meg. Sulten og kosete selvsagt. Hun hadde da gitt den mat, kost litt en times tid, og så båret katten ut igjen og reist til meg... Så nå er katten alene ute igjen. Og det er ikke satt ut mat. Katteeieren skal være hos meg to netter, men nå klarer jeg ikke kose meg ordentlig med hennes selskap. Syns ikke dette er greit! Hva ville dere her gjort? Jeg har selv to katter og ville aldri funnet på å behandle dem sånn...
mandel92 Skrevet 20. juni 2014 #2 Skrevet 20. juni 2014 Uff, stakkars katt Hadde det vært min katt så hadde jeg i alle fall fått noen til å se til katten og gi den mat og vann, selv om katter er ganske selvstendig så er de jo vant med å få mat av eieren sin, man kan ikke bare reise i fra den i dagesvis.
Gjest sens Skrevet 20. juni 2014 #3 Skrevet 20. juni 2014 Jeg fikk i dag besøk fra noen som bor i en by litt unna. Hun fortalte at hun nylig hadde latt katten gå ute i seks dager, mens hun var på reise. Da hun kom hjem hadde det gått 3-4 dager før katten var tilbake. Den kom først tilbake i ettermiddag, like før hun skulle reise til meg. Sulten og kosete selvsagt. Hun hadde da gitt den mat, kost litt en times tid, og så båret katten ut igjen og reist til meg... Så nå er katten alene ute igjen. Og det er ikke satt ut mat. Katteeieren skal være hos meg to netter, men nå klarer jeg ikke kose meg ordentlig med hennes selskap. Syns ikke dette er greit! Hva ville dere her gjort? Jeg har selv to katter og ville aldri funnet på å behandle dem sånn... Det er jo dyremisshandling. Man reiser ikke fra et dyr uten mat og drikke. Det minste man kan gjøre er å få noen til å mate den mens man er borte. Usj, så frustrerende det er at folk tar så lett på dyrene sine. Det er en myte at katter klarer seg selv. Er de vant til å få mat, sulter de rett og slett. 2
Pembus Skrevet 20. juni 2014 Forfatter #4 Skrevet 20. juni 2014 Takk for svar! Jeg vurderer å være "streng" og sende henne hjem i morgen. Hun fortalte hvordan katten hadde kastet seg over maten i ettermiddag, og så lagt seg til i en seng. Der fikk den under en times hvile før den ble båret ut igjen. At det går an! 2
Aurora M. Skrevet 21. juni 2014 #5 Skrevet 21. juni 2014 Stakkars pus! Jeg skjønner godt at du ikke klarer å kose deg i hennes selskap nå.. Det hun har gjort er ikke bare totalt uansvarlig og slemt, men også forbudt etter norsk lov om dyrevelferd. Her står det klart og tydelig at en ikke skal reise fra katten uten tilsyn minimum en gang daglig! Og den skal selvsagt alltid ha tilgang på mat, ren drikke og mulighet for å komme seg inn i skjul og varme. Katter kan jo ikke vite at vi kommer tilbake. Det den vet er at matmor/matfar er borte, huset deres er stengt, de er sultne, redde og kalde.. De første dagene venter de trofast, men så tvinger sulten eller redselen dem bort fra hjemmet (det tar nemlig på å beskytte territoriet sitt døgnet rundt uten hvile og næring).. Så går de litt for langt, de blir kanskje jaget av andre katter i kampen om å finne mat, eller rovdyr/trafikk/mennesker skremmer dem, og plutselig er de kommet så langt bort at de ikke finner veien hjem igjen. Slik blir mange puser "hjemløse" om sommeren, og siden 99% av dem ikke finner noe nytt hjem selv (men heller blir jaget dit de kommer) så blir de etter hvert sky og redde for mennesker. Kampen for tilværelsen blant slike "hjemløse" er nådeløst hard og de fleste lider en sakte og forferdelig død i løpet av vinteren av kulde, sult og sykdom. Og alt dette kunne ha vært unngått om folk sørget for å passe på kattene sine i sommerferien, enten det er for et par dager eller noen uker!! Jeg hadde ikke fått fred i sjelen om jeg hadde en venninne på besøk hos meg og jeg visste hun hadde etterlatt katten sin på en slik måte. Jeg hadde regelrett sendt henne hjem, og det med et alvorsord på veien. 3
Suss81 Skrevet 21. juni 2014 #6 Skrevet 21. juni 2014 Det at katter klarer å ta vare på seg selv ute er kun en myte. De aller færreste katter er så gode jegere at de klarer å livnære seg selv. Det er en grunn til at villkatter (som er vant til å leve alene) er så underernærte at de mister håret på ørene og blir stygge i pelsen. Det hun driver med er direkte dyremishandling og forbudt med lov. Skjønner ikke hva som er galt med slike mennesker altså... 1
tussi84 Skrevet 21. juni 2014 #7 Skrevet 21. juni 2014 Jeg har reist fra kattene mine selv en helg men jeg har sørget for at de har nok vann og mat for hele helgen og at de faktisk er inne mens jeg reiser og fram til jeg kommer hjem igjen. Men hadde aldri funnet på å latt de gå ute over hele helgen mens jeg ikke var hjemme selv. Skal jeg bort flere dager er det kattepass som gjelder og får jeg ikke tak i det reiser jeg ikke. De små dyra krever ikke mye mot alt de gir meg tilbake. Å det å lese at noen gjør dette mot sin katt gjør meg sint. Dessverre er det mange flere av de og om katten forsvinner pga det så synes jeg synd på katten og synes ikke eieren fortjener å ha dyr i det heletatt. 1
Pembus Skrevet 21. juni 2014 Forfatter #8 Skrevet 21. juni 2014 Jo mer jeg tenker på det jo sikrere er jeg på at hun må hjem, ev finne en nabo som har nøkkel og som kan slippe inn katten.. Godt å høre at jeg ikke er helt alene om å tenke sånn. Lar også av og til kattene mine være alene en helg. Men aldri lenger! Og de har kattedør og chip i nakken. Akkurat nå kom den ene pusen min inn og trøstet meg som ikke får sove. Jammen hadde den ikke flått, som jeg fikk fjernet. Bare det at ingen klapper den andre katten på 11-12 dager er jo trist! 2
Blackbird Skrevet 21. juni 2014 #9 Skrevet 21. juni 2014 Jeg har katteluke så mine katter går inn og ut selv. Sørger for at noen fyller på mat/vann hver 2-3 dag. Iflg dyrlegen kan katter fint være alene hjemme i ca 5 dager om de har luke og mat/vann... men jeg vurderer litt hva jeg skal ordne ifht ferien likevel. De er jo selskapsyke... 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #10 Skrevet 22. juni 2014 Jeg har også katteluke men det som forhindrer meg fra å reise fra kattene uten daglig tilsyn er at de kan skade seg eller bli syke mens jeg er borte. Så tar jeg kanskje mitt ansvar i overkant alvorlig i noens øyne, men sånn får det bare være. Anonymous poster hash: b7b45...4b5 1
Frk.K Skrevet 22. juni 2014 #11 Skrevet 22. juni 2014 Takk for svar! Jeg vurderer å være "streng" og sende henne hjem i morgen. Hun fortalte hvordan katten hadde kastet seg over maten i ettermiddag, og så lagt seg til i en seng. Der fikk den under en times hvile før den ble båret ut igjen. At det går an! Jeg hadde kastet hun ut med engang hun hadde fortalt meg dette jeg.. Ikke f*en om slike folk får sitte hos meg når de behandler sine dyr på den måten. Kast hun ut nå, si at det uakseptabelt, eller eventuelt be hun ringe noen med engang å få noen til å mate den katten!
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #12 Skrevet 22. juni 2014 Det er ok med en helg, men blir det mer enn 3 netter ville jeg fått noen til å se til katten! Jeg skulle bort en helg og skulle dra fredag kveld. Katten min kom aldri, så til slutt måtte jeg dra, så jeg satte ut mat og vann og et pledd på verandaen på et lunt sted (alt under tak) Jeg kom hjem søndagkveld, og da lå katten på pleddet og hvilte. Den mjauet veldig og var veldig kosete. Vannet var litt gammelt og det var lite mat igjen, men den hadde nok klart seg. Jeg ville aldri vært borte mer enn en helg på denne måten, og jeg passer på at dette ikke skjer igjen, for det er jo ikke ønskelig! Ellers er jeg borte 1 natt her og der mens katten er ute, men det er greit. Anonymous poster hash: 12062...0ae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå