AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #1 Skrevet 20. juni 2014 Jeg har en svigermor som iblant har lyst til å " oppdra" meg og min mann og kommer gjerne med litt skarpe kommentarer. Vi bor på et småbruk vi skal overta, for tiden er det mine svigerforeldre som eier det. De ivret veldig etter at vi skulle flytte hit da vi hadde fått minstejenta og meningen var at vi skulle bo mot vedlikehold og forbedringer i begynnelsen. Det er min mann som har rett til bruket etter sin far.Jeg foreslo at vi kunne betale noe husleie, men det ble ikke noe av etter deres ønske og jeg har ikke tatt det opp siden. Disse folkene sitter godt i det og er sjenerøse, men iblant føler jeg at noe av dette er litt for å beholde litt kontroll over sine voksne barn. Ihvertfall er de voksne barna mer uselvstendige som voksne enn meg og mine søsken og det er sikkert fordi deres foreldre har ( i mine øyne) vært litt overhjelpsomme iblant. Jeg har to barn fra tidliger, disse er nå unge voksne og hadde såvidt begynt å fly litt ut av redet da vi flyttet hit, men eldstejenta bodde med oss. For tiden leter hun og hennes samboer etter et sted å bo og jobbe fast og har derfor bodd litt hos hans foreldre og litt hos oss etter at de har blitt ferdige med utdanningen sin. I går spurte svigermor om de bodde hos oss, da jeg og yngstebarnet var innom en tur hos dem. Jeg dro litt på det og sa: tja... det kan man vel kanskje si, eller at de er på langvarig besøk. Da kravet hun seg opp og sa til meg at " Da skal vel de begynne å betale husleie til oss" og at jeg i det minste kunne ha spurt dem om lov først. Hun roet seg bittelitt da jeg sa at det jo slett ikke var snakk om at de hadde tenkt å bli boende lenge. Hun kjenner de eldste barna godt og har ellers stort sett bare vært hyggelig mot dem. Hadde det vært den normale husleieloven som gjaldt, hadde den tillatt at jeg kunne ta hvem jeg ville av ektefelle, samboer, slektninger i oppadstigende og nedadstigende retning inn som husstandsmedlemmer uten noen spesiell tillatelse. Nå føler jeg at det jeg trodde var mitt hjem og som jeg har lagt en god del arbeid i, likevel ikke er mitt hjem, for for meg er det en selvfølge at mine barn kan kalle sitt mors hjem for hjem. Jeg lurer på å få svigers til å skrive husleiekontrakt med meg, slik at husleieloven gjelder, eller å rett og slett flytte, da mannen er så mye borte i jobben at han egentlig kunne stikke på "besøk"til oss når han hadde tid om han valgte å ikke flytte med. Jeg kan rett og slett ikke bo et sted der alle mine barn ikke er selvsagte. Hva ville dere ha gjort? Hva tenker dere om dette?Anonymous poster hash: 51c0a...5c9 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #2 Skrevet 20. juni 2014 Slik er det når man snylter på svigerforeldrene sine..... Anonymous poster hash: 829aa...eb8 7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #3 Skrevet 20. juni 2014 Ts her: mannen min synes bare at det er hyggelig at de er her, han har alltid kommet svært godt overens med sine bonusbarn. Har ikke fått snakket med ham om det og kommer ikke til å gjøre det før han kommer hjem på onsdag. Jeg ble rett og slett både sint og lei meg av dette.Anonymous poster hash: 51c0a...5c9 2
Kontormus Skrevet 20. juni 2014 #4 Skrevet 20. juni 2014 Nei, den der var ikke helt god! Selvsagt skal ikke dine barn behøve å spørre sin stefars foreldre om lov til å bli i hjemmet til mor. Tror jeg hadde tatt det opp igjen det med å leie hos dem, og fortalt hva grunnen var. 11
Sign Skrevet 20. juni 2014 #5 Skrevet 20. juni 2014 Jeg tenker at ditt hjem er ditt hjem. Og at du kan ha besøk av hvem du måtte ønske. Men nå det er sagt, ville jeg aldri ha "leid" gratis av verken svigerforeldre eller andre. Enten man vil eller ikke får de da et slags tak på deg. 7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #6 Skrevet 20. juni 2014 Slik er det når man snylter på svigerforeldrene sine..... Anonymous poster hash: 829aa...eb8 vi har bodd rimelig, men vi har likevel gjort arbeid og brukt penger til materiale for vedlikehold, så noe har vi jo bidratt med, i og med at det fører til en verdiøkning. Er litt vanskelig å tvinge folk til å ta i mot husleie. Anonymous poster hash: 51c0a...5c9 3
Gjest Lights Skrevet 20. juni 2014 #7 Skrevet 20. juni 2014 Høres veldig ut som de er kontrollsyke og ville ikke tatt i mot den veldedigheten deres ett sekund lenger. Men jeg antar at sjansen er stor for at de har din mann rundt lillefingeren sin så jeg vet ikke hva du kan gjøre. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #8 Skrevet 20. juni 2014 Slik er det når man snylter på svigerforeldrene sine..... Anonymous poster hash: 829aa...eb8 Trur du skal lese historien hennes en gang til. TS prøvde som hun sa å få betale dette. Anonymous poster hash: 62292...c00 10
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #9 Skrevet 20. juni 2014 Høres veldig ut som de er kontrollsyke og ville ikke tatt i mot den veldedigheten deres ett sekund lenger. Men jeg antar at sjansen er stor for at de har din mann rundt lillefingeren sin så jeg vet ikke hva du kan gjøre. Min mann har heldigvis alltid tatt mitt parti eller gitt svigermor beskjed om å passe sine egne saker når hun iblant prøver å stikke meg litt. Hun er faktisk hyggelig, men iblant får hun så innmari lyst til å " sette folk på plass" uten at det er nødvendig - hun gjør dette mot alle familiemedlemmer. Anonymous poster hash: 51c0a...5c9
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #10 Skrevet 20. juni 2014 Ta opp det med husleie igjen, og gjør det klart at det er deg og mannen din dem har avtale med, ikke noen av barna, og da at dere kan la barna flytte inn å ut som dere vil. Og om det ikke er greit så si at da må dere desverre finne dere et annet sted å bo. Husk å få med deg mannen din. Anonymous poster hash: 6e289...460 8
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #11 Skrevet 20. juni 2014 Dere ber om trøbbel når dere ikke har en skriftlig avtale. Å bo på nåde er det bare ikke verdt.Anonymous poster hash: fa4bf...d29 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #12 Skrevet 20. juni 2014 Dere ber om trøbbel når dere ikke har en skriftlig avtale. Å bo på nåde er det bare ikke verdt.Anonymous poster hash: fa4bf...d29 Sant! Jeg syntes det var litt på kanten da vi flyttet dit, men valgte å svelge stoltheten fordi min mann så så lyst på det. Anonymous poster hash: 51c0a...5c9 2
Gjest Lights Skrevet 20. juni 2014 #13 Skrevet 20. juni 2014 Jeg kjenner den typen. Hun sier provoserende ting og får alltid den reaksjonen hun forventer. Det kan være effektivt og svare på slike provokasjoner men noe totalt uventet (forutsatt at dere to er alene). Det kan høres ekstremt ut men det fungerer og du trenger antagelig bare gjøre det en gang. For eksempel:Svigermor: Tror du at du bare kan drasse inn hvem du vil her i huset? Du: Du aner ikke hvor mye sønnen din elsker og knulle meg i ræva, i kveld skal han få lov kun fordi du er så spydig. Forlat så rommet og hvis hun nevner dette til noen så benekter du alt. Ingen kommer til å tro på henne uansett. 3
Gjest Vampen Skrevet 20. juni 2014 #14 Skrevet 20. juni 2014 Jeg kjenner den typen. Hun sier provoserende ting og får alltid den reaksjonen hun forventer. Det kan være effektivt og svare på slike provokasjoner men noe totalt uventet (forutsatt at dere to er alene). Det kan høres ekstremt ut men det fungerer og du trenger antagelig bare gjøre det en gang. For eksempel:Svigermor: Tror du at du bare kan drasse inn hvem du vil her i huset? Du: Du aner ikke hvor mye sønnen din elsker og knulle meg i ræva, i kveld skal han få lov kun fordi du er så spydig. Forlat så rommet og hvis hun nevner dette til noen så benekter du alt. Ingen kommer til å tro på henne uansett. Gratulerer, du vinner prisen for dagens dårligste råd. 33
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #15 Skrevet 20. juni 2014 Hadde det vært den normale husleieloven som gjaldt, hadde den tillatt at jeg kunne ta hvem jeg ville av ektefelle, samboer, slektninger i oppadstigende og nedadstigende retning inn som husstandsmedlemmer uten noen spesiell tillatelse.Anonymous poster hash: 51c0a...5c9 Dersom du skal argumentere med husleieloven bør du ha stålkontroll på hvordan loven skal tolkes. Din datter kan ifølge loven bo hos dere, men husleieloven gir neppe den samme retten til din datters samboer. Anonymous poster hash: 6bbb9...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #16 Skrevet 20. juni 2014 Dersom du skal argumentere med husleieloven bør du ha stålkontroll på hvordan loven skal tolkes. Din datter kan ifølge loven bo hos dere, men husleieloven gir neppe den samme retten til din datters samboer. Anonymous poster hash: 6bbb9...c2a Han har adresse hos sine foreldre, så han er i følge loven bare på besøk. Min datter kan ha langvarige besøk av kjærester. Han har også bare en bag med klær her, så det er ikke slik at han gjør noe særlig forskjell. Anonymous poster hash: 51c0a...5c9 1
Gjest Lights Skrevet 20. juni 2014 #17 Skrevet 20. juni 2014 Gratulerer, du vinner prisen for dagens dårligste råd. Hun hadde ikke plaget TS mer, så det er et godt råd om det er målet. Om målet er å ri vekk i solnedgangen lykkelig sammen med et slikt kontrollmenneske så finnes det ingen gode råd, for det kommer ikke til å skje. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #18 Skrevet 20. juni 2014 Ts her: Datteren har altså ikke vært her i mer enn 3-4 uker tilsammen og kjæresten hennes i to uker.Anonymous poster hash: 51c0a...5c9
QueenOfTheSidewalk Skrevet 20. juni 2014 #19 Skrevet 20. juni 2014 Jeg kjenner den typen. Hun sier provoserende ting og får alltid den reaksjonen hun forventer. Det kan være effektivt og svare på slike provokasjoner men noe totalt uventet (forutsatt at dere to er alene). Det kan høres ekstremt ut men det fungerer og du trenger antagelig bare gjøre det en gang. For eksempel:Svigermor: Tror du at du bare kan drasse inn hvem du vil her i huset? Du: Du aner ikke hvor mye sønnen din elsker og knulle meg i ræva, i kveld skal han få lov kun fordi du er så spydig. Forlat så rommet og hvis hun nevner dette til noen så benekter du alt. Ingen kommer til å tro på henne uansett. Nei, det som hjelper, er: Svigermor: Tror du at du bare kan drasse inn hvem du vil her i huset? Du: Ja Svigermor: Da vil jeg ha husleie (Eller noe sånt) Du: Helt i orden, jeg skriver ut husleiekontrakt så ordner vi det her og nå. Av erfaring vil da svigermor gi seg og ikke kreve husleie. Jeg kjenner også til sånne Det er uansett vinn-vinn hvis du vil ha en kontrakt og hun ikke gir seg. 11
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #20 Skrevet 20. juni 2014 Jeg har en svigermor som iblant har lyst til å " oppdra" meg og min mann og kommer gjerne med litt skarpe kommentarer. Vi bor på et småbruk vi skal overta, for tiden er det mine svigerforeldre som eier det. De ivret veldig etter at vi skulle flytte hit da vi hadde fått minstejenta og meningen var at vi skulle bo mot vedlikehold og forbedringer i begynnelsen. Det er min mann som har rett til bruket etter sin far.Jeg foreslo at vi kunne betale noe husleie, men det ble ikke noe av etter deres ønske og jeg har ikke tatt det opp siden. Disse folkene sitter godt i det og er sjenerøse, men iblant føler jeg at noe av dette er litt for å beholde litt kontroll over sine voksne barn. Ihvertfall er de voksne barna mer uselvstendige som voksne enn meg og mine søsken og det er sikkert fordi deres foreldre har ( i mine øyne) vært litt overhjelpsomme iblant. Jeg har to barn fra tidliger, disse er nå unge voksne og hadde såvidt begynt å fly litt ut av redet da vi flyttet hit, men eldstejenta bodde med oss. For tiden leter hun og hennes samboer etter et sted å bo og jobbe fast og har derfor bodd litt hos hans foreldre og litt hos oss etter at de har blitt ferdige med utdanningen sin. I går spurte svigermor om de bodde hos oss, da jeg og yngstebarnet var innom en tur hos dem. Jeg dro litt på det og sa: tja... det kan man vel kanskje si, eller at de er på langvarig besøk. Da kravet hun seg opp og sa til meg at " Da skal vel de begynne å betale husleie til oss" og at jeg i det minste kunne ha spurt dem om lov først. Hun roet seg bittelitt da jeg sa at det jo slett ikke var snakk om at de hadde tenkt å bli boende lenge. Hun kjenner de eldste barna godt og har ellers stort sett bare vært hyggelig mot dem. Hadde det vært den normale husleieloven som gjaldt, hadde den tillatt at jeg kunne ta hvem jeg ville av ektefelle, samboer, slektninger i oppadstigende og nedadstigende retning inn som husstandsmedlemmer uten noen spesiell tillatelse. Nå føler jeg at det jeg trodde var mitt hjem og som jeg har lagt en god del arbeid i, likevel ikke er mitt hjem, for for meg er det en selvfølge at mine barn kan kalle sitt mors hjem for hjem. Jeg lurer på å få svigers til å skrive husleiekontrakt med meg, slik at husleieloven gjelder, eller å rett og slett flytte, da mannen er så mye borte i jobben at han egentlig kunne stikke på "besøk"til oss når han hadde tid om han valgte å ikke flytte med. Jeg kan rett og slett ikke bo et sted der alle mine barn ikke er selvsagte. Hva ville dere ha gjort? Hva tenker dere om dette?Anonymous poster hash: 51c0a...5c9 Jeg tenker at du håndterer henne feil. Hvorfor drar du på det, nøler og formelig oser av "unnskyld at jeg er til" holdning ovenfor denne kvinnen? Maktmennesker må håndterest med selvsikkerhet. Svigermor: bor din datter her? Du: ja, hun og kjæresten er på leting etter bolig og i mellomtiden er vi så heldige å ha henne i hus med oss igjen! Svigermor sier noe usakelig om husleie Du svarer at det er da endelig på tide å få til en avtale dere (deg og henne, altså) imellom, dette har du sett frem til i årevis, og du skal straks ordne det praktiske! Saken er løst. Inntil du slutter å krype vil hun trampe på deg. Så reis deg opp og børst støvet av verdigheten.Anonymous poster hash: 2e35a...2bb 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå