AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #1 Skrevet 20. juni 2014 Er på en fire ukers ferie med en barndomsvenninne. Trodde det skulle bli flott siden vi tross alt har kjent hverandre siden vi var små, og fordi vi har hatt det kjekt de få gangene vi nå normalt møtes i året. Nå har jeg forstått at det eneste vi hadde til felles var at vi begge ville på en ferie av denne lengden i dette landet, men ellers har vi vokst langt fra hverandre. Jeg tror ikke hun ser det selv. Og nå vet jeg ikke hvordan jeg skal klare å holde ut disse ukene. Jeg er også delvis sint på meg selv som kommer til å ende opp med å bruke mye penger på en ferie som jeg ikke liker. Har spart lenge, og det går en god klump av sparepengene mine her. Så er sint på meg selv, og det er nesten så jeg begynner å grine når jeg tenker på at dette er nesten likestilt med å kaste vekk penger. Denne jenta er utrolig mye som en slags 14-åring. Hun er for det meste opptatt av å drikke. Hun klarer ikke å gjøre noe alene - feks blir hun sur om jeg ikke gidder å bruke være med henne ut for å se på at hun røyker, eller at jeg ikke vil sitte å se på i to timer mens frisøren klipper håret hennes. Ser hun en overvektig person eller noen andre som sliter med et eller annet, håner hun dem på høyt nivå. Og når jeg ikke ler av det, sier hun at jeg små slutte å være så sur og le - men det er jo langt fra morsomt! Hun klarer seg ikke uten Internett, og bryr seg mest om Snapchat og Facebook. Hun kan være pottesur fordi det blåser slik at det er litt kjølig, men samtidig sende et smilende bilde av seg selv til alle hun kjenner på Snapchat. Vi er jo på biltur - men hun har null peiling. Hun har ikke gjort noe research på hvor det er fint å stoppe. Jeg føler alt ansvaret ligger på meg. Har ikke jeg noe klart, blir det kun kjøring fra A til B. Og har jeg noe klart, er det uansett surmuling fra henne fordi hun bare vil komme seg raskt til hotellet slik at hun har Internett. Vi har kjørt forbi store, nydelige attraksjoner her kun fordi hun ikke vil stoppe. Det er drikking og Internett hun er opptatt av. Etter denne turen kommer jeg trolig ikke til å hverken gidde eller orke å være med henne. Jeg tror jeg kommer til å kutte henne plent ut. Hun klarer ikke å ha en normal argumentasjonsrekke frem og tilbake; er det noe jeg er uenig med så sier jeg rolig fra, men da får jeg bare en høy kjeftesmelle tilbake. Hun har åpenbart ikke med alderen lært seg den der "en trenger ikke skrike for å få viljen sin". Dette har ført til at jeg går på nåler, må svelge store kameler og hele den rekken der - alt for å hindre at hun kan tolke et eller annet galt slik at hun blir forbanna. SÅ. Det var det, eller i alle fall deler av det drittet hun driver med. Hvordan skal jeg klare å takle dette i tre uker? Aller helst vil jeg bare hjem, men jeg kan jo ikke bare stikke, og det vil i alle fall være å kaste bort penger... hjelp.Anonymous poster hash: eaed5...290 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #2 Skrevet 20. juni 2014 Huff, høres ut som en tur med en mor i 40-årene og tenåringsdatteren hennes... Kjipt for deg at du har brukt penger på det, men du får bare komme deg gjennom ferien og kutte henne ut etterpå. Du kan jo prøve å kose deg de siste dagene da. Fake en forkjølelse slik at venninnen din må finne på noe alene, og når hun har stukket ut på egen hånd kan du gjøre det du har lyst til Anonymous poster hash: 75f70...da8 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #3 Skrevet 20. juni 2014 Deler dere hotellrom? Hvis ikke tror jeg bare at jeg hadde sagt at denne turen virkelig belyste for meg at vi har vokst fra hverandre, og så bare fartet rund på det jeg ville og la henne drikke og surfe facebook så mye hun orka. Men det kan bli litt kleint om dere deler hotellrom. Evt. kan du kanskje høre med hotellet om det er mulig å få bytte rom? Anonymous poster hash: 6ddf5...618 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #5 Skrevet 20. juni 2014 Huff, høres ut som en tur med en mor i 40-årene og tenåringsdatteren hennes...Kjipt for deg at du har brukt penger på det, men du får bare komme deg gjennom ferien og kutte henne ut etterpå. Du kan jo prøve å kose deg de siste dagene da. Fake en forkjølelse slik at venninnen din må finne på noe alene, og når hun har stukket ut på egen hånd kan du gjøre det du har lyst til Anonymous poster hash: 75f70...da8 Ja, det der var en god beskrivelse for hvordan jeg føler det. Ikke at jeg oppfører meg som en 40-åring da - jeg har ikke noe i mot å drikke her og der, men jeg er jo her for å se ulike attraksjoner og steder, og drikkingen endt nede på listen min. Jeg var faktisk syk en av de første dagene; da ble jeg skjelt ut av henne fordi hun ikke ville sitte på rommet i ferien, men når jeg sa at hun kunne jo finne på noe alene sa hun at det "selvsagt ikke gikk". Så faker jeg noen blir hun sittende her med meg, hun klarer som sagt ikke å gjøre noe alene. Avhengig av andre.Deler dere hotellrom? Hvis ikke tror jeg bare at jeg hadde sagt at denne turen virkelig belyste for meg at vi har vokst fra hverandre, og så bare fartet rund på det jeg ville og la henne drikke og surfe facebook så mye hun orka. Men det kan bli litt kleint om dere deler hotellrom. Evt. kan du kanskje høre med hotellet om det er mulig å få bytte rom? Anonymous poster hash: 6ddf5...618 Ja, vi deler rom. Alt på denne turen er bestilt på meg. Som sagt ser ikke hun selv at vi ikke passer sammen lengre. Jeg må holde mye av mine uenigheter med henne inni meg for at det ikke skal bli for mye drama her. Jeg har prøvd å få henne til å forstå at vi burde jo stoppe litt mer her og her og ikke bare kjøre fra A til B, men det blir bare drama. Eneste gangene jeg har fått lurt inn stopp er ved å så at jeg må på do, eller stille GPSen inn til en viss vei (omvei) uten at hun merker det... føler jeg går glipp av så mye her. Bare kjører rett forbi. Anonymous poster hash: eaed5...290
LexSuperior Skrevet 20. juni 2014 #6 Skrevet 20. juni 2014 Muligheter for å gå hver deres vei og møtes på flyplassen ved avreise? 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #7 Skrevet 20. juni 2014 Jeg var i akkurat samme situasjon for noen år siden. Jeg fikk skaffet eget rom på hotellet og sa rett ut at jeg trengte å være alene resten av ferien. Hun satt mye inne på hotellrommet sitt eller hang i baren, mens jeg var innom alle interessante museer. Snakket litt over frokost og middag, men hadde ellers ikke noe med hverandre før vi dro hjem og da var vi så heldige å bli spurt av en barnefamilie om vi ville bytte plass. Anonymous poster hash: 21425...722 6
Sjøhesten Skrevet 20. juni 2014 #8 Skrevet 20. juni 2014 Prøv å finne noen andre turister som dere kan bli kjent med, henge med og oppdage ting sammen med? Jeg har møtt mange koselige og morsomme folk på ferie og da blir det jo mer en opplevelse du også kan ha glede av? Ellers ville jeg forsøkt å inngå et kompromiss hvor dere bestemmer litt hver så får begge gjort noe de synes er gøy ? Skjønner at det er slitsomt å være på ferie med noen du ikke har noe til felles med og synes det er lite givende å prate med, så prøv å dra henne med på tur eller attraksjoner og si tydelig i fra at du har også spart til denne ferien og hatt planer og drømmer om ting du vil se å gjøre. Men forstår godt frustrasjonen din altså!
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #9 Skrevet 20. juni 2014 Muligheter for å gå hver deres vei og møtes på flyplassen ved avreise? Vi er på biltur. Kjører hit og dit. Så for å få det til måtte hun ha leid en egen bil (den vi har nå står på meg), men hun hadde aldri blitt med på det. For henne fremstår jeg sikkert bare som litt sur for tiden, klarer ikke å være superhappy fordi hun for meg ikke lengre er gøy å være med - føles som om jeg har lillesøsteren min på 14 med på tur (å ha lillesøsteren min med hadde faktisk vært bedre). Hadde jeg bare kjøpt høye billett hjem, sagt i fra at dette ikke fungerer, og bare reist, hadde jeg blitt heftig skjelt ut + sikkert krevd meg for en eller annen type erstatning fordi jeg hadde "ødelagt ferien" hennes eller noe sånt. Ikke at jeg tror at hun faktisk har krav på noe fra meg om jeg stikker, men hun hadde blitt endeløst forbannet. Anonymous poster hash: eaed5...290
GammelKaktus Skrevet 20. juni 2014 #10 Skrevet 20. juni 2014 Fikk ikke helt med meg at dere allerede var på tur, var litt rask i avtrekkeren Da hadde jeg bare trukket meg vekk når jeg kunne. Si at du vil gå på museum, shopping osv. Så gjør du det, så kan hun sitte med snapchaten og drinken sin Så blir stemningen kanskje dårligere men så får du iallfall noe ut av ferien din. 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #11 Skrevet 20. juni 2014 Fikk ikke helt med meg at dere allerede var på tur, var litt rask i avtrekkeren Da hadde jeg bare trukket meg vekk når jeg kunne. Si at du vil gå på museum, shopping osv. Så gjør du det, så kan hun sitte med snapchaten og drinken sin Så blir stemningen kanskje dårligere men så får du iallfall noe ut av ferien din. Godt forslag, men er dessverre allerede forsøkt. Hun var trøtt her en dag og ville slappe av på rommet noen timer. Jeg sa det var greit, og at jeg da bare skulle kjøre bort til et pent utsiktspunkt i mellomtiden. Det ble ikke hun med på, og sa "ååhhh du får alltid viljen din" og "vi må alltid gjøre det du vil". Hun mente altså at fordi hun ville slappe av på rommet, måtte jeg gjøre det samme. For henne var det langt fra greit at jeg ville stikke.Anonymous poster hash: eaed5...290
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #12 Skrevet 20. juni 2014 Jeg fikk ikke med meg at dere er på biltur. Jeg ville vurdert å føre leiebilen over på henne, og leie egen bil eller ta tog videre. Eventuellt fly hjem og heller reise tilbake en annen ferie. Anonymous poster hash: 21425...722 5
Krysanti Skrevet 20. juni 2014 #13 Skrevet 20. juni 2014 Nå tenker jeg at du ikke har så mye å tape på å være litt direkte. Jeg ville satt meg ned med henne og spurt "hva vil du ha ut av resten av denne ferien? Vil du helst kun kjøre så fort som mulig til hotellene for å gå ut og drikke - for sånn virker det for meg. Det er jo helt greit om det er det du ønsker, men jeg har gledet meg veldig til å se det og det og det nå mens vi er her - tror du vi kan komme frem til et kompromiss? Jeg vet jeg har virket litt sur de siste dagene, men jeg har vært litt skuffet og overrasket over at vi tydeligvis har så ulike ønsker for denne ferien. Jeg beklager det, men det hadde vært så fint om vi kunne laget en plan for resten av ferien som begge får noe ut av?" Altså, egentlig synes jeg ikke det virker som du skal være ydmyk og legge deg flat i det hele tatt, men det er kanskje verdt det for å muligens få noe mer ut av ferien enn det du gjør nå? 30
GammelKaktus Skrevet 20. juni 2014 #14 Skrevet 20. juni 2014 Godt forslag, men er dessverre allerede forsøkt. Hun var trøtt her en dag og ville slappe av på rommet noen timer. Jeg sa det var greit, og at jeg da bare skulle kjøre bort til et pent utsiktspunkt i mellomtiden. Det ble ikke hun med på, og sa "ååhhh du får alltid viljen din" og "vi må alltid gjøre det du vil". Hun mente altså at fordi hun ville slappe av på rommet, måtte jeg gjøre det samme. For henne var det langt fra greit at jeg ville stikke.Anonymous poster hash: eaed5...290 Herligheten, for ei ego kjerring Alltid når jeg har reist på turer så har vi delt oss opp hvis vi hadde lyst til å gjøre noe den andre ikke vill, så har vi heller møttes til middag... Hun kan jo ikke være helt i vater den dama der... Jeg hadde sagt det rett ut, at dette gidder jeg faen ikke og hvis hun ikke gjør noe med den innstillingen sin så kan dere like godt reise hjem. Dette blir jo helt meningsløst 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #15 Skrevet 20. juni 2014 Nå tenker jeg at du ikke har så mye å tape på å være litt direkte. Jeg ville satt meg ned med henne og spurt "hva vil du ha ut av resten av denne ferien? Vil du helst kun kjøre så fort som mulig til hotellene for å gå ut og drikke - for sånn virker det for meg. Det er jo helt greit om det er det du ønsker, men jeg har gledet meg veldig til å se det og det og det nå mens vi er her - tror du vi kan komme frem til et kompromiss? Jeg vet jeg har virket litt sur de siste dagene, men jeg har vært litt skuffet og overrasket over at vi tydeligvis har så ulike ønsker for denne ferien. Jeg beklager det, men det hadde vært så fint om vi kunne laget en plan for resten av ferien som begge får noe ut av?" Altså, egentlig synes jeg ikke det virker som du skal være ydmyk og legge deg flat i det hele tatt, men det er kanskje verdt det for å muligens få noe mer ut av ferien enn det du gjør nå? Signerer!Anonymous poster hash: c1352...391
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #16 Skrevet 20. juni 2014 Jeg forstår godt hvordan du har det! Har selv vært på ferie med mennesker jeg ikke gikk så godt overens med på tur. Heldigvis var de andre fler og kunne gå sammen, mens jeg kunne gå for meg selv når jeg hadde behov for det. Ser at den muligheten blir litt vanskelig for deg når dere kjører bil sammen, men kanskje dere kan endre litt på ruten og ha separate hotellrom? Jeg holdt på å bli gal etter bare én uke, så syns utrolig synd på deg som allerede føler det slik, og har tre uker igjen. Jeg ville faktisk vurdert å dratt hjem. Anonymous poster hash: e0658...2dd
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #17 Skrevet 20. juni 2014 Herligheten, for ei ego kjerring Alltid når jeg har reist på turer så har vi delt oss opp hvis vi hadde lyst til å gjøre noe den andre ikke vill, så har vi heller møttes til middag... Hun kan jo ikke være helt i vater den dama der... Jeg hadde sagt det rett ut, at dette gidder jeg faen ikke og hvis hun ikke gjør noe med den innstillingen sin så kan dere like godt reise hjem. Dette blir jo helt meningsløst Jeg er ganske fortvilet, som folk her sikkert har merket. Er sliten. Dette er ikke en ferie for meg. Hun er ikke helt i vater nei. Hun har mistet flere venner i det siste fordi hun gjør dumme ting i fylla. Roter med alt og alle. Hun har kjørt i fylla. Jobber 20%, går ikke på skole. Jeg går på universitetet 100% og jobber 25% utenom... hele oss er egentlig bare blitt forskjellig, så burde forstått at dette ikke ville gå bra. Anonymous poster hash: eaed5...290
Gjest Coolaid Skrevet 20. juni 2014 #18 Skrevet 20. juni 2014 Dere er på kjøretur sammen ? Ta den vanskelige praten om hva dere skal gjøre videre. Er det dårlig stemning så foreslå at dere forkorter turen. Finn så ut hvordan dere kan komme dere hjem igjen eller at en av dere forsetter. Er det forresten bare du som kjører siden hun drikker hele tiden ?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #19 Skrevet 20. juni 2014 Dere er på kjøretur sammen ? Ta den vanskelige praten om hva dere skal gjøre videre. Er det dårlig stemning så foreslå at dere forkorter turen. Finn så ut hvordan dere kan komme dere hjem igjen eller at en av dere forsetter. Er det forresten bare du som kjører siden hun drikker hele tiden ? Nei, hun kjører like mye som meg (mer eller mindre i alle fall, kan garantere at jeg kjører mer fordi hun lurer seg unna). At det er promillekjøring kan jeg nesten garantere, men hun forsøker alltid til å få meg til å kjøre tidlig på dagen og så kjører hun sent - og det sier jeg jo normalt ja til siden jeg ikke vil sitte på med en halvfull sjåfør. Problemet med forkorting er et hotell som ikke refunderer dersom vi avbestiller, i tillegg til en fornøyelsespark med dyre billetter som heller ikke gjør det. I tillegg må det bli nye flybilletter - vi kan vel ikke bare få flyttet de vi har? Samtidig vet jeg ikke om vi får tilbake en del av pengene for leiebilen om den leveres tilbake? Den også er helt ferdigbetalt - via en tredjepart, så ikke leiebilseskapet i seg selv. Sist men ikke minst er jeg redd for å ta dette opp med henne... for henne er jo alt greit, utenom at jeg ikke akkurat er særlig happy... oppfører meg nokså nøytralt til alt hun sier og gjør, og alt som skjer. Anonymous poster hash: eaed5...290
lalaB Skrevet 20. juni 2014 #20 Skrevet 20. juni 2014 Nei, hun kjører like mye som meg (mer eller mindre i alle fall, kan garantere at jeg kjører mer fordi hun lurer seg unna). At det er promillekjøring kan jeg nesten garantere, men hun forsøker alltid til å få meg til å kjøre tidlig på dagen og så kjører hun sent - og det sier jeg jo normalt ja til siden jeg ikke vil sitte på med en halvfull sjåfør. Problemet med forkorting er et hotell som ikke refunderer dersom vi avbestiller, i tillegg til en fornøyelsespark med dyre billetter som heller ikke gjør det. I tillegg må det bli nye flybilletter - vi kan vel ikke bare få flyttet de vi har? Samtidig vet jeg ikke om vi får tilbake en del av pengene for leiebilen om den leveres tilbake? Den også er helt ferdigbetalt - via en tredjepart, så ikke leiebilseskapet i seg selv. Sist men ikke minst er jeg redd for å ta dette opp med henne... for henne er jo alt greit, utenom at jeg ikke akkurat er særlig happy... oppfører meg nokså nøytralt til alt hun sier og gjør, og alt som skjer.Anonymous poster hash: eaed5...290 Flybilletter kan ofte endres med et lite mellomlegg, men spørs kanskje hva slags billetter dere har kjøpt, og igjennom hvilket selskap. Syns du skal snakke med henne om det, og så må du vurdere om du syns det er verdt å bruke masse penger på denne turen, kontra hva du taper ved å ikke benytte det dere allerede har bestilt og betalt. Er det bare pengene som gjør at du ikke vil avbryte? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå