AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #1 Skrevet 20. juni 2014 Nyansatt frukt- og grøntansvarlig i dagligvare. Har ingen erfaring fra før, annet enn som deltidsmedarbeider. Noen andre som jobber/har jobbet som ansvarlig for frukt/grønt, og kan dele noen tips og erfaringer? Anonymous poster hash: c89c6...8fa
Thorn Skrevet 20. juni 2014 #2 Skrevet 20. juni 2014 Har vært fruktansvarlig i vikariat, men må innrømme at jeg er litt usikker på hvilke tips jeg skal gi. Kanskje det viktigste er å finne ut reglene for retur til leverandør, det kan du spare mye penger på å følge opp! Der jeg jobbet måtte vi reklamere på bær ved leveranse og sende tilbake med sjåfør, mens resten kunne sendes i retur dagen ette. Dessverre sendes det ut ganske mye dårlig frukt og grønt, og det selger ikke bedre etter to-tre dager i disken... så få det i retur med en gang så det ikke blir unødvendig svinn! Hvis dere har bake-off eller ferskvare kan du alliere deg med dem om du har varer som er på grensen til å ikke kunne selges. Bær og kiwi er f.eks. fin pynt på wienerbrød, grønnsaker kan brukes i gryter eller wok i ferskvaren, frukt kan kuttes opp og selges i beger. Kjempepopulært hos oss, og svinnet ble mye mindre! Kommer dessverre ikke på hva mer som kan være relevant, det kommer jo også veldig an på hvilken butikk/kjede du jobber i. Håper det var litt til hjelp likevel 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #3 Skrevet 21. juni 2014 Har vært fruktansvarlig i vikariat, men må innrømme at jeg er litt usikker på hvilke tips jeg skal gi. Kanskje det viktigste er å finne ut reglene for retur til leverandør, det kan du spare mye penger på å følge opp! Der jeg jobbet måtte vi reklamere på bær ved leveranse og sende tilbake med sjåfør, mens resten kunne sendes i retur dagen ette. Dessverre sendes det ut ganske mye dårlig frukt og grønt, og det selger ikke bedre etter to-tre dager i disken... så få det i retur med en gang så det ikke blir unødvendig svinn! Hvis dere har bake-off eller ferskvare kan du alliere deg med dem om du har varer som er på grensen til å ikke kunne selges. Bær og kiwi er f.eks. fin pynt på wienerbrød, grønnsaker kan brukes i gryter eller wok i ferskvaren, frukt kan kuttes opp og selges i beger. Kjempepopulært hos oss, og svinnet ble mye mindre! Kommer dessverre ikke på hva mer som kan være relevant, det kommer jo også veldig an på hvilken butikk/kjede du jobber i. Håper det var litt til hjelp likevel Takker! Er i Rema 1000 sentralt på Østlandet, så er med i et "team", med god oppfølging, men må ta ansvar for endel selv, og da er det greit med noen tips på veien, takk for dine tips Anonymous poster hash: c89c6...8fa
Jus sanguinis Skrevet 21. juni 2014 #4 Skrevet 21. juni 2014 noen tips og erfaringer?Anonymous poster hash: c89c6...8fa Det beste tipset er at du som ansatt og bedriftens eiere har diametralt motsatte interesser når det kommer til dine lønns- og arbeidsforhold. Hvilket innebærer at det er i din egoistiske egeninteresse å organisere deg i en fagforening som gir deg fellesskapets forhandlingsstyrke og forhandlingsmakt i forhandlinger om nettopp dine lønns- og arbeidsforhold.Et annet godt tips for dagligvarehandelen er at du ikke godtar og uten videre aksepterer at bedriften definerer deg som mellomleder, og med det fritar bedriften for begrensningene i arbeidsmiljøloven angående nettopp ditt arbeidsforhold.Husk at for dagligvarebransjens eiere er selve stillingsbetegnelsen «frukt- og grøntansvarlig» i all hovedsak et middel for å unngå begrensningene i arbeidsmiljøloven for en større andel av sine ansatte, ved å definere en større andel av dem som mellomledere. Glem aldri at det som tjener bedriftseiernes interesser alltid er noe som skader dine interesser som ansatt. 1
globalagogo Skrevet 21. juni 2014 #5 Skrevet 21. juni 2014 Vær flink til å rullere, og passe på at prisene faktisk stemmer. Så sparer man de i kassa for unødvendig kjeft og stress.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå