AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #1 Skrevet 20. juni 2014 Hva er det med folk som slipper ut kattene sine rett ved en trafikkert vei, og så etterpå når dyret dør, klager de over at katten har blittt påkjørt av biler? Jeg vet at det er vondt å innse sannheten som katteeier - at det er din feil ene og alene at katten er påkjørt og død siden du tok det valget å slippe den ut ved en traikkert vei, men hva med å tenke rasjonelt? Hva med å sette seg rolig ned og innse feilen, selvom det gjør vondt? Du skulle ikke sluppet den ut ved en trafikkert vei. Det er din feil. Du burde skjønt at det er farlig å slippe ut katten ved en trafikkert vei - særlig når flere av naboens atter tidligere har blitt påkjørt og drept akkurat samme stedet. Det er ikke nødvendigvis bilisten sin feil; katter kan plutselig løpe ut i veien. Bilisten kan komme til å ikke ha en sjanse til å stoppe eller svinge unna. Som katteeier selv har jeg sett hvor mye dumt katter kan gjøre. Hvis katten din blir påkjørt, ikke tro at det var en bilist som tilnærmet jaget katten din med bilen og ondsinnet kjørte over den i ondt blod! Det er nesten alltid uhell - og det er utelukkende din oppgave som katteeier å sørge for at katten din er trygg. Det vil si at du ikke kjøper deg en katt og slipper den ut dersom du bor i nærheten av trafikkert vei. Da får du enten ha innekatt, la være å ha katt eller flytte et tryggere sted. Gambler du med å slippe katten ut allikevel, er det som jeg har nevnt utrolig mange ganger nå, din egen feil at den dør. Om bilen kjører på katten i 30, 40, 50, 50, , 80 eller 100 km/t er ett fett - så lenge katten løper ut i veien foran bilen. Så ta ansvar! Sørg for at katten din er trygg! Det er vondt å miste en katt, men ikke skyld på alle andre for valget du selv tok da du slapp ut katten vel vitende om at nabokattene tidligere hadde blitt påkjørt og drept.Anonymous poster hash: c1a9c...c53 1
Nuttery Skrevet 20. juni 2014 #2 Skrevet 20. juni 2014 Har du nettopp kjørt på en katt? Altså, man kan ikke holde de inne 24/7 eller gå med de i bånd bare fordi man bor nær en trafikkert vei. De fleste katter er ganske smarte og holder seg unna veien, men det skjer uhell. 8
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #3 Skrevet 20. juni 2014 Det er jo stort sett ingen som skylder på billisten mer enn akkurat der og da. Men å si det er eiers feil syntes jeg er noe hissig Anonymous poster hash: 489e8...2c1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #4 Skrevet 20. juni 2014 Har du nettopp kjørt på en katt? Altså, man kan ikke holde de inne 24/7 eller gå med de i bånd bare fordi man bor nær en trafikkert vei. De fleste katter er ganske smarte og holder seg unna veien, men det skjer uhell. Nei, jeg har aldri kjørt på noe dyr du skriver at man ikke kan holde dem inne eller gå i bånd "bare fordi man bor ved trafikkert vei"... Nå var dette innlegget siktet mot de som er glad i kattene sine, som blir knust eller tar veldig på vei når de dør. Ikke de som skjønner at uhell skjer, og at det er en stor risiko å ha utekatt nær en trafikkert vei. Jeg vet om ganske mange som skylder på bilistene når kattene blir påkjørte, men hvem var det som slapp ut kattene, da? TSAnonymous poster hash: c1a9c...c53 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #5 Skrevet 20. juni 2014 Det er jo stort sett ingen som skylder på billisten mer enn akkurat der og da. Men å si det er eiers feil syntes jeg er noe hissig Anonymous poster hash: 489e8...2c1 Jo, det er nettopp det det er, utrolig mange som skylder på bilistene der og da - og til evig tid. Og så fortsetter de å slippe ut kattene sine! Det ER utelukkende eiers feil, en trafikkert vei er en veldig stor risiko. Eieren velger å la katten ta den risikoen. Akkurat som det er eieren sin feil at kaninene blir drept av dyr dller biler dersom eieren lar kaninene gå løse i hagen til enhver tid. Enkelte mennesker forstår ikke at de har et ansvar for sin katt, de synes det er så mye lettere å skylde på den som kjørte på katten. Veldig mange sliter i ettertid dersom de kjører på dyr, selvom det ikke er deres feil heller. Og så skal de liksom få skylda for alt. Makan.Anonymous poster hash: c1a9c...c53
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #6 Skrevet 20. juni 2014 Så har du de som mener at det er bedre å ikke anskaffe katt hvis katten må forbli innekatt og som syns det er bedre at katten "lever livet" å er ute rundt trafikkerte veier hvor sannsynligheten for påkjøring er ganske stort. Anonymous poster hash: e09eb...a39
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #7 Skrevet 21. juni 2014 Heller en lykkelig utekatt i 10 år enn en deprimert innekatt i 20 år. Deres mentale helse er også vårt ansvar. Ja, jeg tar selv sjansen når jeg slipper henne ut. Men sjåføren tar også en sjanse når man kjører. Hvis jeg blir sint på dem så får de bare tåle det, men er de oppegående nok til å si fra til eieren og si unnskyld så bærer da de færreste nag. Men ingen får fortelle meg at jeg ikke får bli sint om noen kjører på katten min, akkurat som jeg blir forbanna om noen kjører på sønnen min, eller venninna mi, hvor vi voksne også har tatt en risiko. Sjåfører er ikke unntatt å følge med etter de små. Ps, aner ikke hva du legger i trafikkert vei, men her er grensa 30, selv om mange kjører i 60. Boligstrøk med maaange hus må kjøre forbi her. Anonymous poster hash: 7cfa0...7a9 2
Aurora M. Skrevet 21. juni 2014 #8 Skrevet 21. juni 2014 Farer lurer overalt. Selv har jeg hatt puser ved sterkt trafikkerte veier i 24 år, og ingen av dem har blitt påkjørt. Gamlepusen min ble 17, og Pusina som jeg har nå er 6, og om hun dør før hun blir gammel, så er jeg sikker på at det ikke blir trafikken som tar henne. Venter man til de er voksne nok før man slipper de ut, og gjør en gradvis tilvenning til utelivet (gjerne i bånd), samt at man holder de inne om natten, så pleier det å gå som smurt. En venn av meg bor 3 meter unna en meget sterkt trafikkert hovedvei, og pusen hans er nå snart 20 år. De lærer å passe seg for trafikken! Til sammenligning kjenner jeg et par som bor i "ødemarken" som i løpet av 6 år har mistet 3 katter til gaupa..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå