Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nabo. Hun er hjemmeværende , har uføre. Nå bygger de på huset, har visst fått støtte av kommunen til det, hun har rullestol, men samtidigt ser jeg henne på beina, hun går med hunden sin. Men til butikken osv brukes enten bil eller rullestol.

Bør jeg sende inn en bekymringsmelding om mistanke om juks i forhold til stønader og kommunen?

Anonymous poster hash: d2f8c...164
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være forskjellige årsaker til at hun bruker rullestol enkelte dager og på litt lengere strekninger. Det kan være forskjellige muskelsykdommer, leddplager, balanse og mye annet.

Jeg tror nok at hvis hun bruker rullestol og er innvilget støtte til ombygging av huset så er det nok ganske godt utredet på forhånd.

Syns det er trist at man skal bli mistenkeliggjort.

Anonymous poster hash: c9323...bb2

• Liker 35
Skrevet

Det er ikke bare å kjøpe seg en rullestol og late som om man er syk også får man støtte til å tilpasse boligen. Det er faktisk ganske vanskelig å få støtte til det så tviler på at hun faker syk.

Det er ikke alle sykdommer som synes på utsiden heller og man kan ha bruk for hjelpemidler som feks rullestol selvom bena ikke er lammet

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du bør passe dine egne saker her. Om det var en du kjente godt, og som du visste med sikkerhet jukset seg til ting, så kunne du vurdert det. Men her virker det ikke som du vet noe særlig som helst, og da bør du holde deg unna. Det er mange som bruker rullestol når de skal lengre strekninger, men som klarer å gå litt. Min bestemor er sånn som går rundt om formiddagen, men når ettermiddagen kommer er hun så sliten at hun må sitte i stolen sin.

Anonymous poster hash: 77e1a...3e5
  • Liker 18
Skrevet

Jeg har en nabo. Hun er hjemmeværende , har uføre. Nå bygger de på huset, har visst fått støtte av kommunen til det, hun har rullestol, men samtidigt ser jeg henne på beina, hun går med hunden sin. Men til butikken osv brukes enten bil eller rullestol.

Bør jeg sende inn en bekymringsmelding om mistanke om juks i forhold til stønader og kommunen?

Selvfølgelig skal du ikke det. Hun har sikkert bedre og verre dager og derfor er det varierende om hun har behov for rullestolen.

• Liker 7
Gjest Coolaid
Skrevet

Nei. Man trenger vel ikke være lenket til rullestolen hele tiden for å trenge den av og til ? Kanskje det er motsatt, at hun bruker stokk, krykker eller noe, men er blitt verre og må bruke rullestol en periode ?

Skrevet

I mange tilfeller (svart arbeid o.s.v.) er jeg for å melde til nav. Men denne saken mener jeg ikke går innunder den kategorien. Hun kan ha gode og dårlige dager, eller en begrenset lengde/belastning for å bevege seg uten rullestol. Her synes jeg bare du skal skygge banen.

• Liker 8
Gjest chisandra
Skrevet

Hvis du ts mener dette innlegget alvorlig, så bør du skjems. Dypt og lenge.

Er det trolling, så bør du jammen skjems litt da også. Kanskje ikke like dypt og lenge - eller jo. Da også.

AnonymBruker
Skrevet

Du minner meg om min nabo... Fikk huden full fordi jeg fikk HC-plass i garasjen. Og han legger seg opp i alt med sykdommen min.

Han har sagt rett ut at han mener jeg jukser og snylter, men han aner jo ingenting om hva som feiler meg en gang. Som en annen skrev her, dager er forskjellig og ikke alt synes utenpå.

Jeg bruker rullestol på lange strekninger, stort sett alt over 100 meter. Men noen dager er jeg heldig og kan gå 3-400 meter. Men siden jeg kan det kanskje 1 dag i uka så er jeg brått ikke syk?

Du vet det kreves ekstremt med undersøkelser og erklæringer for hjelpemidler, ombyggingsstøtte og trygd? Det er ikke bare å skrive en søknad for å si det slik. De hjelpemidlene jeg har samt søknader til NAV har gjort at jeg har en perm full med legeerklæringer og resultater av mange vonde undersøkelser.

Men selvfølgelig, som nabo vet jo du best hvordan naboen din har det. Du vet helt sikkert mer enn leger og saksbehandlere...

Du får melde fra om meg også da, siden jeg har vært så frekk og ikke brukt rullestolen når jeg gikk i postkassa. Bare husk å få med at jeg etter det måtte øke inntaket av morfin og flate helt ut siden smertene mine økte ekstremt.

(Juks skal meldes så absolutt. Men ærlig talt så mye folk tror og legger seg opp i som de ikke aner mye om).

Anonymous poster hash: ea340...369

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har MS kan man ha gode dager og dager da man ikke klarer å gå. Finnes mange sykdommer der man i perioder er avhengig av rullestol. Noen klarer å gå litt men skal man handle så blir det slitsomt. Synes du bør passe dine egne saker.

Anonymous poster hash: 2c688...4f9
  • Liker 4
Skrevet

Det er en rekke sykdommer hvor du kan gå litt, men hvor du trenger hjelpemidler over lengre strekninger. Det er også en del sykdommer som har en progressiv utvikling, og behovet for tilrettelegging øker med tiden. Da er det lurt å ligge litt i forkant med tanke på tilpasninger.

For å få både uførepensjon og støtte til ombygging av huset skal du gjennom en lang prosess, med utredning og uttalelser fra lege. Det holder ikke å troppe opp på nav i rullestol. Sånn jeg ser det, gir det du beskriver ingen grunn til å mistenke naboen din for trygdesvindel.

• Liker 1
Gjest Lights
Skrevet

Herregud hvorfor skulle noen som ikke har behov for det ville bygge om huset sitt? :fnise: Det er jo ikke direkte pent med rullestolramper, trappeheiser og gelender overalt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud hvorfor skulle noen som ikke har behov for det ville bygge om huset sitt? :fnise: Det er jo ikke direkte pent med rullestolramper, trappeheiser og gelender overalt.

Det er ikke sånn ombygging, her snakker man om utvidelse de lux, hun klarer fint å gjør det hun vil tydeligvis, som å trene hunder til naboene, gå fjellturer, her snakker man om besseggen, Prekestolen, osv.

Men da får jeg heller holde dette inne for meg selv

Gjest Eurodice
Skrevet

Det er ikke sånn ombygging, her snakker man om utvidelse de lux, hun klarer fint å gjør det hun vil tydeligvis, som å trene hunder til naboene, gå fjellturer, her snakker man om besseggen, Prekestolen, osv.

Men da får jeg heller holde dette inne for meg selv

Hvordan kan du vite noe som helst om dette? Hun er ofte ute og farter denne nabodamen, da, fra det ene fylket til andre siden av landet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du vite noe som helst om dette? Hun er ofte ute og farter denne nabodamen, da, fra det ene fylket til andre siden av landet

Ja jeg vet dette fordi hun er gift med sønnen til jeg kjenner godt. De er borte stort sett hver eneste helg, alle ferier osv, og jeg har sett bilder av de fra diverse fjelltopper.

AnonymBruker
Skrevet

På tide å legge fra seg kikkerten og finne seg en hobby?

Anonymous poster hash: c1a7a...bbc

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Folk som ikke har bedre å gjøre enn å mistenkeliggjøre andre burde få seg en rullestol i ræva.

Anonymous poster hash: 639d7...435
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor føler du trang til å melde henne når du ikke kjenner hennes sykdom? Er du en person som må kontrollere andre?

Anonymous poster hash: 2f6bb...dab
  • Liker 1
Skrevet

Vet du hva hennes diagnose er? Hva hun er ufør pga?

Og, vet du mye om den diagnosen, slik at du har god grunn til dine mistanker?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tar denne anonym, jeg - i redsel for å bli "anmeldt", hehe.

Jeg er 100% uføretrygdet , pga MS. Det synes ikke spesielt godt utenpå, bortsett fra på elendige dager. Men da er jeg ikke utenfor huset - så det synes ikke da heller.

Sykdommen er altfor ustabil til at jeg kan ha en jobb, selv om jeg har både gode og dårlige dager/perioder.

Men jeg gjør mye allikevel - i de gode periodene dagene.

Dessuten har jeg en jobb. Den krever ganske mye av meg, men er viktig for resten av livet mitt.

Det er å passe på kroppen min og helsa mi, slik at jeg så godt det lar seg gjøre sørger for at sykdommen ikke gjør meg til en slapp grønnsak - selv om det selvfølgelig ikke er noen garantier for det, uansett.

Jobben består i å trene kroppen, holde muskulatur ved like og i live, være mest mulig i bevegelse - være nøye med kosthold - stimulere hjernen og sansene.

Dette krever sitt , selv om jeg ofte ikke klarer annet enn å ligge på sofaen som en gammel oppvaskklut.

Jeg går på jakt. - Men ofte blir jeg halvveis "slept" ut til en post nær bilvei, og der sitter jeg stille, i håp om at elgen skal komme til meg.

Jeg er på fisketurer. - Jeg bor nesten midt i skauen, har ATV og kan kjøre eller bli kjørt til fiskevann.

Jeg er med på fjellturer og hytteturer. - Ja jøss! I gode perioder har jeg også besteget fjell, ikke akkurat "Galdhøpiggen-fjell, men likefullt en topp eller to.

Jeg reiser utenlands. - Jeg vil også på ferie, for faen. Det er ikke SÅ festlig å gå hjemme 24/7/365!

Jeg går på shopping. - Det hender jeg trenger nye klær eller en tur til frisøren.

Jeg klipper plena og steller i hagen. - Det er hyggelig å ha det fint rundt seg.

Osv,osv.

Likevel skal det sies at selv om jeg gjør "alle" disse tingene og noen ganger mer - ender det ikke alltid like vellykka.

Husker godt en fjlelltur der mannen min måtte nesten bære meg fra teltcampen og til ei åpen nødbu - i tillegg så måtte han da også gå 3 turer frem og tilbake for å få med seg alt utstyret.

Jeg har blitt henta på elgpost, nesten uten i stand til å bevege meg, blitt leid og slept til bilvei for så å bli kjørt hjem.

Jeg har feriert på Kreta, men kom meg aldri lenger enn til bassenget og hotellets restaurant, kollapsa på en benk på flyplassen på vei hjem og krabbet ombord.

Jeg har måttet legge meg ned på gulvet på et kjøpesenter og bli henta.

Jeg har blitt liggende klein i over en uke fordi jeg klippet begge gressplenene på samme dag - OG luka i blomsterbedet!

Noen som vil anmelde meg?

Er jeg for aktiv for å være uføretrygdet?

Skal jeg ha dårlig samvittighet for at jeg forsøker å tilføre livet mitt både innhold OG litt verdighet - selv om jeg er syk?

Anonymous poster hash: a67c8...737
  • Liker 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...