Lillesiren Skrevet 20. juni 2014 #1 Skrevet 20. juni 2014 Dere som har leid bryllupskokk, hvor mye betalte dere og hvor stor del av jobben gjorde kokken (handle inn, sette opp budsjett osv)? Jeg skal nemlig være kokk i et bryllup til venners venner. Jeg har satt opp budsjett, handlet inn alle råvarer, hadde paret på prøvesmaking av hele menyen og ser for meg en 12-timers arbeidsdag den lørdagen. I tillegg er det endel ting som gjøres på forhånd av matlagingen (hakke grønnsaker etc.) I og for seg greit, men dette paret har ikke store erfaringer med å være i bryllup og bruden blir veldig lett stresset og har få til å hjelpe seg, så i tillegg til det som har med maten og gjøre har jeg: - designet layout, printet og stiftet alle sangheftene (avlangt hefte av kartong-papir, så ikke slike A4-side-greier). - Handlet inn alt av bordpynt: bordduk, servietter, lys, løper, alle blomstene, - Laget 5 blomsterdekorasjoner til å ha på bordene - Satt opp program for dagen (med godkjennelse av dem) og sendt til toastmaster. - Dekket bordene med alt dekktøy. Jeg ender på omtrent 50 timer i tidsbruk med middagen. Jeg synes hele situasjonen er ganske kinkig: De leide jo meg fordi de ville ha et budsjettbryllup, og jeg hadde tenkt å ta minst mulig i lønn, men med 50 timer så kan jeg ikke jobbe gratis heller. Vi har vært to stykker som jobber med matforberedelser, så tilsammen er det oppi rundt 80 timer. Hvor mye er en snill pris å ta?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #2 Skrevet 20. juni 2014 Snill pris er 100 kr timen tenker jeg. Anonymous poster hash: 5633b...cc3 3
SiMa Skrevet 20. juni 2014 #3 Skrevet 20. juni 2014 Enig i at 100 kroner timen er en snill pris, veldig snill hvis du er kokk av yrke. Brudeparet kan nok bli litt overrasket over hvor mye tid du har brukt, tror ikke de har regnet med det. Forbered deg og gjør klar en oversikt over hvor mye tid du har brukt til hva.
Pimpel Skrevet 20. juni 2014 #4 Skrevet 20. juni 2014 Har dere diskutert timepris? Så klart du ikke skal jobbe gratis!
Lillesiren Skrevet 20. juni 2014 Forfatter #5 Skrevet 20. juni 2014 Nei vi har ikke diskutert timespris.. (dårlig ide ser jeg nå). Da jeg først ble spurt, spurte de hvor mye jeg trodde det kom til å bli, da sa jeg rundt 9000 (hvis jeg ikke husker feil), da var det ca 5000 i rene matutgifter og 2000 kr i lønn (vi er to stk som jobber med det). Etter det har jeg funnet ut at jeg hadde underestimert noe av kostnadene, ikke tatt med kjøreutgifter, så etter det ca 10 000. I tillegg har jeg jo gjort endel ekstra utenom. Det var kluss med lokalet de hadde leid, så vi måtte skifte og i det var i forbindelse med det at det ble noen ekstra timer pga. omorganisering og ny bordsetting. Siden paret har lite erfaring med å være i bryllup har jeg forsøkt å veilede de litt: Har dere toastmaster? Det kan være lurt å sette opp program for dagen, skal det være noe dekorasjoner, kan du spørre om hun som skal lage buketten din kan ta det også, osv. Som allerede nevnt så blir bruden veldig lett stresset, og hun ble også veldig stresset av at jeg spurte om alle disse tingene og syntes det ble for mye for henne å sitte å deligere og koordinere alt mulig ansvar. Ergo så ble det til at jeg sa at jeg kunne ta det om hun hadde lyst, noe hun gladelig takket ja for. Jeg pratet med vår felles venninne idag og hun fikk det inntrykket at jeg gjorde alt dette tillegget (hvertfall) gratis, siden jeg hadde tilbydt meg å gjøre det. Jeg har nevnt flere ganger at jobben er såpass stor at jeg ikke kan gjøre den gratis, men siden vi ikke har klart definert hva som er jobb og hva som bare er å hjelpe til så kan jeg kanskje ikke ta betalt for alt? I utgangspunktet hjelper jeg mer enn gjerne til gratis også, men siden det har blitt så uhorvelig mye arbeid hadde det vært fint med noe avkastning hvertfall:) Det hadde uansett vært fint å høre dersom noen av dere har leid kokk og hva han faktisk gjør og hvor mye han tar betalt, for å få en slags referanseramme:)
Gjest Ciegus Skrevet 20. juni 2014 #6 Skrevet 20. juni 2014 Hvor mange gjester er det snakk om? Jeg tenker at en 'snill pris' er lavere enn det man ville betalt for en 'vanlig kokk' (altså ikke vennepris). Vi leier kokk, men han tar fastpris per gjest + 350,- per time han jobber på lokalet (ca 3 timer). For 50 gjester blir det 30 000 kroner. Men dette er snakk om hjort, som jo er en dyrere råvare. Hva føler du selv at du bør få, for at det er verd strevet? Jeg tenker at det er like greit at du er ærlig her, og tar diskusjonen så fort som mulig, slik at de evnt kan endre meny hvis de må få ned prisen du foreslår.
MockingJay Skrevet 20. juni 2014 #7 Skrevet 20. juni 2014 Slik som det høres ut for meg, så har jo du tilbudt deg å gjøre disse tingene, og jeg som brud ville tenkt at disse tingene har du bare gjort for å være snill. Som en tjeneste nærmere sagt. Kan tenke meg det har vært noe alla; Deg; har dere fikset XXX til bryllupet? Brud; Nei... Deg; Skal jeg gjøre det for dere? Brud; Jaaa, joooo, det kan du jo? Deg; ok. Om samtalen har vært nogenlunde lik så kan du ikke ta penger for det. Hadde du sagt at du skulle ha penger så hadde hun nok gjort det selv. 2
Lillesiren Skrevet 20. juni 2014 Forfatter #8 Skrevet 20. juni 2014 Mockingjay: Jeg sa ifra at jeg ikke kunne gjøre alt dette gratis, og da sa hun at jeg bare måtte ta det jeg følte for, men vi definerte aldri noe mer.. Hun hadde nok IKKE gjort det selv, det sa hun selv også, at hun ikke kunne styre med sånt så nært bryllupet (det er imorgen). Ciegus: Det er 45 gjester og tar jeg 100 kr timen ender total utgift for dem med maten på 15 000. Da er det 5000 i lønn og da er jeg mer enn fornøyd:) Mtp at dere betalte 30 000 høres det jo ikke så ille it med 15 tenker jeg?
Gjest Ciegus Skrevet 21. juni 2014 #9 Skrevet 21. juni 2014 15000 er absolutt ikke ille, MEN... - hvis bryllupet er i dag er det litt sent å endre prisen. Vanskelig situasjon dette, ettersom dere ikke har hatt en fast avtale på pris og det er så kort tid igjen...
Lillesiren Skrevet 25. juni 2014 Forfatter #10 Skrevet 25. juni 2014 (endret) Det er vanskelig ja.. I mitt foreløpige budsjett la jeg frem hva det antakeligvis ville komme på pr kuvert, så planen er å dele det opp i to. En del for maten (+ jobben bak) og en del for all denne uspesifiserte jobbingen som vi aldri pratet noe mer om.. Disse 24 timene tenker jeg bare å ta 1000 for, så kan de, om de vil legge på mer, evt. gå ned om de syns det er for mye:) Endret 25. juni 2014 av Lillesiren
Lillesiren Skrevet 5. juli 2014 Forfatter #11 Skrevet 5. juli 2014 Her har jeg helt glemt å oppdatere, men det ordnet seg helt fint:) "Du tar det du skal ha du:)" var responsen jeg fikk, så hadde nok gruet meg unødvendig:) De var superfornøyd med festen, og gjestene hadde skrytt voldsomt av maten, så da er alt bra, veldig bra:)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå