AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #1 Del Skrevet 19. juni 2014 Jeg er en kvinne i slutten av 20-årene som har epilepsi og har et par ganger opplevd å få såkalt postiktal psykose, altså at jeg blir psykotisk etter å ha hatt anfall.Det har skjedd når jeg har hatt mange anfall på kort tid. Har flere typer anfall, men det er sannsynligvis krampeanfallene som gir dette utfallet. Dett er er visstnok ganske sjeldent iflg legene. De mener psykose sannsynligvis kommer fordi hjernen er sliten etter den påkjenningen krampeanfall er. Jeg har fått Zyprexa for å stoppe psykosene, og det har virket godt. Jeg er selvsagt litt bekymret ang dette her. Det å være psykotisk er jo skremmende i seg selv (jeg hørte lyder og stemmer, så folk som ikke fantes, trodde jeg kjente alle jeg så på sykehuset, trodde ting som ikke hadde skjedd var virkelige, leste litt i et blad og trodde alt i bladet handlet om meg/mitt liv, trodde jeg kunne se inn i fremtiden osv), og jeg blir jo redd for at jeg har blitt klin gæren rett og slett... Ser i journalen (husker lite fra sykehusoppholdene) at en lege mente, basert på observasjon/samtale mente jeg kanskje hadde bipolar lidelse eller borderline personlighetsforstyrrelse. Selvsagt må jeg evt undersøkes flere ganger for at de skal kunne gi meg en sånn diagnose. Men det er litt skremmende å høre. Er det noen her som har erfaring med psykoser generelt og postiktale psykoser spesielt? Ingen her kan fortelle meg hva som er galt med meg, men lurer på hva slags erfaringer andre har med både selve psykosen, sykehusoppholdet, forholdet til legene og evt diagnostisering. Dere som har vært psykotiske og har en/flere diagnose(r ) - hvilke(n)? Anonymous poster hash: c53b0...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Erica Skrevet 20. juni 2014 #2 Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Jeg har epilepsi, og når jeg har hatt mange kramper etter hverandre uten å våkne opp (status epilepticus) har jeg vært i min egen verden. Jeg tror at alt jeg opplever er en drøm. Jeg svarer ikke personer som snakker til meg, for det er jo bare en drøm. Når de tok MR av hodet, trodde jeg at vi lå mange personer i en stor sovesal, og at det kom lyder fra min seng fordi jeg hadde gjort noe galt. Når jeg kom hjem, måtte jeg gjøre meg kjent igjen på mitt eget kjøkken. Nå, 2 år etter, skriver jeg fremdeles saktere på tastaturet - tidligere skrev jeg like fort som jeg snakket...Jeg går fast på Zyprexa og kanskje det er med på at jeg ikke går inn i en psykose - jeg vet ikke... Endret 20. juni 2014 av Oda1982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #3 Del Skrevet 20. juni 2014 Jeg har epilepsi, og når jeg har hatt mange kramper etter hverandre uten å våkne opp (status epilepticus) har jeg vært i min egen verden. Jeg tror at alt jeg opplever er en drøm. Jeg svarer ikke personer som snakker til meg, for det er jo bare en drøm. Når de tok MR av hodet, trodde jeg at vi lå mange personer i en stor sovesal, og at det kom lyder fra min seng fordi jeg hadde gjort noe galt. Når jeg kom hjem, måtte jeg gjøre meg kjent igjen på mitt eget kjøkken. Nå, 2 år etter, skriver jeg fremdeles saktere på tastaturet - tidligere skrev jeg like fort som jeg snakket... Jeg går fast på Zyprexa og kanskje det er med på at jeg ikke går inn i en psykose - jeg vet ikke... Takk for svar! Hvilke(n) medisin(er) bruker du mot epilepsien? Hvor ofte har du anfall? Hvor mye Zyprexa bruker du? Jeg har også opplevd å tro alt er en drøm etter/mellom anfall. Etter psykosene husket jeg omtrent ingenting fra livet mitt - kun de næreste personene. Kjente meg heller ikke igjen utenfor sykehuset i hjembyen min der jeg hadde vært mange ganger... Etterhvert kom ting tilbake, og tror jeg har omtrent lik hukommelse som før. Umedisinert (mot epilepsi) har jeg ca et anfall i uken. Har hatt epilepsi siden jeg var barn, men den har blitt kraftigere etter at jeg ble voksen. Har brukt en haug med forskjellige medisiner og i forskjellige kombinasjoner, nå bruker jeg en helt ny medisin som heter Fycompa. Tror det virker godt mot anfallene, men masse bivirkninger... Er trøtt og sliten hele tiden, svimmel, enorm matlyst osv. Ikke noe særlig. Er ca 2 mnd siden siste psykose. Jeg merker at dette har tært på meg psykisk. Jeg blir veldig fort sint, og ofte bare for bagateller. Er som om jeg ikke har noen grenser lengre. TS Anonymous poster hash: c53b0...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Erica Skrevet 21. juni 2014 #4 Del Skrevet 21. juni 2014 Jeg gikk først på Keppra, men denne hjalp ikke. Etter status epilepticus fikk jeg Orfiril. Denne gjorde meg anfallsfri. Jeg tok en operasjon, og klarte ikke svelge kapsler (Orfiril), og går nå på Lamictal 100 x 2). Orfiril ga meg skjelvinger i beina og det så ut som om jeg var nervøls... Ingen bivirkninger med Lamictal. Jeg har nå ikke hatt anfall på snart 2 år. Før jeg fikk medisin, hadde jeg anfall en gang annenhver måned. Jeg ligger bevisstløs etter et anfall i 20-30 min. Jeg får oftest anfall når jeg er sliten, og forsøker å ta hensyn til det om jeg kan.Jeg går på 10-25 mg Zyprexa smeltetablett. Jeg bruker den primært for søvn og psykisk stabilisering. Jeg kan velge selv hvilken dose jeg bruker etter hva jeg føler jeg trenger for å få en god søvn. Jeg forsøker å holde den på laveste effektiv dose (10 mg), men har ved noen anledninger tatt 25 mg, som er 5 mg over anbefalt dose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #5 Del Skrevet 21. juni 2014 Jeg gikk først på Keppra, men denne hjalp ikke. Etter status epilepticus fikk jeg Orfiril. Denne gjorde meg anfallsfri. Jeg tok en operasjon, og klarte ikke svelge kapsler (Orfiril), og går nå på Lamictal 100 x 2). Orfiril ga meg skjelvinger i beina og det så ut som om jeg var nervøls... Ingen bivirkninger med Lamictal. Jeg har nå ikke hatt anfall på snart 2 år. Før jeg fikk medisin, hadde jeg anfall en gang annenhver måned. Jeg ligger bevisstløs etter et anfall i 20-30 min. Jeg får oftest anfall når jeg er sliten, og forsøker å ta hensyn til det om jeg kan. Jeg går på 10-25 mg Zyprexa smeltetablett. Jeg bruker den primært for søvn og psykisk stabilisering. Jeg kan velge selv hvilken dose jeg bruker etter hva jeg føler jeg trenger for å få en god søvn. Jeg forsøker å holde den på laveste effektiv dose (10 mg), men har ved noen anledninger tatt 25 mg, som er 5 mg over anbefalt dose. Jeg har prøvd alle medisinene du nevner Har operasjonen din noe med epilepsien å gjøre (man kan jo operere epilepsi ved å kirurgisk fjerne den delen av hjernen epilepsien sitter i, jeg har vært til operasjonsutredning for epilepsien, men har foreløpig valgt å ikke gjøre det)? Tror du dine psykiske vansker er relatert til din epilepsi? TS Anonymous poster hash: c53b0...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Erica Skrevet 21. juni 2014 #6 Del Skrevet 21. juni 2014 De mener at jeg har hatt epilepsi siden jeg var barn fordi jeg var 3 mnd. for tidlig født, men at den ikke ga utslag mht. anfall før for noen år siden. Jeg husker godt en gang i 4. klasse når alt jeg så på var blått... Det mener de kan ha vært et svært mildt anfall. Det kan være mulig at mine psykiske problemer kan ha ført til epilepsianfall, da i forbindelse med mye stress.Jeg kjenner en som var svært hardt rammet av epilepsi. Han fikk alvorlige epilepsianfall flere ganger til dagen. Han valgte operasjon, men ene synsnerven ble skadet, dvs. at man f.eks. kun har normalt syn til venstre. Han angret ikke på operasjonen, selv om han ble medlem av Blindeforbundet, for hans epilepsi ble betraktelig forbedret. Han fikk fortsatt anfall flere ganger til dagen, men det var bare som at han sovnet i 5-10 sekunder, og deretter var han fult med i samtalen igjen. Jeg skal ikke skremme deg - jeg vet ikke hvor stor prosentandel som blir synshemmet eller får andre skader ved en slik operasjon.Glemte forresten å si at jeg også går på Rivotril. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #7 Del Skrevet 23. juni 2014 De mener at jeg har hatt epilepsi siden jeg var barn fordi jeg var 3 mnd. for tidlig født, men at den ikke ga utslag mht. anfall før for noen år siden. Jeg husker godt en gang i 4. klasse når alt jeg så på var blått... Det mener de kan ha vært et svært mildt anfall. Det kan være mulig at mine psykiske problemer kan ha ført til epilepsianfall, da i forbindelse med mye stress. Jeg kjenner en som var svært hardt rammet av epilepsi. Han fikk alvorlige epilepsianfall flere ganger til dagen. Han valgte operasjon, men ene synsnerven ble skadet, dvs. at man f.eks. kun har normalt syn til venstre. Han angret ikke på operasjonen, selv om han ble medlem av Blindeforbundet, for hans epilepsi ble betraktelig forbedret. Han fikk fortsatt anfall flere ganger til dagen, men det var bare som at han sovnet i 5-10 sekunder, og deretter var han fult med i samtalen igjen. Jeg skal ikke skremme deg - jeg vet ikke hvor stor prosentandel som blir synshemmet eller får andre skader ved en slik operasjon. Glemte forresten å si at jeg også går på Rivotril. Jeg har vel hatt anfall siden omtrent samme alder som deg. Tror jeg var kanskje rundt 8 år første gangen jeg fikk et anfall som jeg kan huske. Jeg blir ikke skremt Vurderer absolutt operasjon i fremtiden. Rivotril er jo ganske heftige greier... Har du brukt den lenge? Jeg har aldri brukt den, men har hørt den er "siste utvei" og at man nærmest blir ruset av den... TS Anonymous poster hash: c53b0...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. juni 2014 #8 Del Skrevet 23. juni 2014 Ja, Rivotril er heftige greier, men veldig effektiv for mange. Jeg går kun på 2 mg på kvelden. Jeg får ingen rusfølelse, men den gjør meg sløv. Siden den tas om kvelden merker jeg lite av trettheten på dagtid. Det er jo et B-preparat som man kan bli avhengig av og må øke dose etter hvert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #9 Del Skrevet 23. juni 2014 TS her. Jeg blir ekstremt trøtt/sliten/svimmel av mine medisiner... Det er utrolig slitsomt. Opplever at enten har medisinene god virkning og masse bivirkninger, eller lite virkning og lite/ingen bivirkninger... Man kan visst ikke få i både pose og sekk... Jeg merker stor forskjell på meg selv medisinert vs ikke-medisinert. Som ikke-medisinert er jeg jo faktisk en normal person utenom anfallene! Mens medisinert har jeg riktignok mindre anfall, men jeg er jo trøtt og orker lite og blir fort sint/lei meg. Derfor blir det gjerne til at jeg tar noen medisinfrie perioder innimellom... Det kan gå fint lenge (har selvsagt anfall, men stort sett små anfall som EPA og KPA som jeg fint kan leve med), og så kommer det en periode med mange og store anfall. Det var dette som skjedde da jeg ble psykotisk - jeg hadde gått uten medisiner en periode og gikk på en smell... Burde jo sikkert lære, og jeg vet jo at anfallskontroll er viktig for min helse og sikkerhet. Men det er fælt og gå og være dødstrøtt hver eneste dag, hele dagen og ikke orke like mye som alle andre! Fant en god artikkel om postiktale psykoser her. Utsiktene er jo ikke akkurat gode... De fleste som opplevere postiktal psykose vil få det igjen, og hele 25% utvikler kronisk postiktal psykose (dvs blir psykotiske etter hver gang de har anfall). http://tidsskriftet.no/article/3020784/ Anonymous poster hash: c53b0...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #10 Del Skrevet 29. juni 2014 Flere med erfaringer? Anonymous poster hash: c53b0...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 29. juni 2014 #11 Del Skrevet 29. juni 2014 Jeg kjenner meg godt igjen i det å føle seg sliten, utmattet og ikke seg selv på medisiner. Jeg har ikke opplevd det på epilepsimedisiner, men epilepsimedisiner mot psykose som høy dose av Seroquel og Truxal. Det var en tid jeg brukte 4 mg x 3 Rivotril som angstdempende, og jeg gikk i en rus dagen lang. Ble helt sløv og mistet all muskelkraft. Snøvlet og hadde motoriske problemer. Det er slitsomt å våkne trøtt og uopplagt. Jaja, litt avsporing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #12 Del Skrevet 29. juni 2014 Jeg kjenner meg godt igjen i det å føle seg sliten, utmattet og ikke seg selv på medisiner. Jeg har ikke opplevd det på epilepsimedisiner, men epilepsimedisiner mot psykose som høy dose av Seroquel og Truxal. Det var en tid jeg brukte 4 mg x 3 Rivotril som angstdempende, og jeg gikk i en rus dagen lang. Ble helt sløv og mistet all muskelkraft. Snøvlet og hadde motoriske problemer. Det er slitsomt å våkne trøtt og uopplagt. Jaja, litt avsporing TS her. Takk for at du svarer! Ser ikke ut til at postiktal psykose er særlig vanlig... Var hos fastlegen for å snakke om problemene, og han hadde aldri hørt om det Nå har jeg vært anfallsfri siden forrige anfall som endte i psykose, for 2 mnd siden. Bruker medisiner, men de gir som sagt masse bivirkninger selv om de virker godt mot anfallene. Er redd for å få anfall igjen fordi jeg er redd for å bli psykotisk igjen... Som sagt er jo ikke prognosene på min side, jeg vil nok oppleve det igjen Det er liksom som å velge mellom pest og kolera - enten medisiner med masse bivirkninger som gjør livet ganske tungt og vanskelig, eller å gå uten medisiner og føle seg normal utenom anfallene - helt til det kommer noen store anfall med psykose etterpå... Anonymous poster hash: c53b0...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå