Gå til innhold

"Vi har så lyst å gifte oss, men har ikke råd"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir så irritert når jeg hører dette. Det er faktisk ikke dyrt å gifte seg og hvis alt oppstyret og det materielle er det viktigste så er det kanskje like greit å ikke gifte seg?

Mannen min og jeg hadde et lite billig bryllup. Det viktigste for oss var at vi faktisk ble gift. Og jammen ble vi mann og kone, uten å ha brukt uttallige tusen på en svær fest.

Så på luksusfellen tidligere idag, en reprise fra tidligere. Der var det et par med økonomiske problemer, masse inkassogjeld osv. De sa nettopp dette, de ønsket å gifte seg men hadde ikke råd. Når de legger ut om at de vil bruke 100.000kr på bryllup og må spare til det så er det ikke noe negativ reaksjon fra økonomene, de syns det er helt greit.

Hvorfor bruke så mye penger på å gifte seg når det kan være gratis? Og hvorfor i det heletatt vurdere å bruke så mye penger på bryllup når man fra før av har trang økonomi og sliter med å få det til å gå rundt?

Er det for å kompensere for noe? Tror de som bruker så mye penger på et bryllup at ekteskapet vil bli bedre enn om de ikke bruker så mye penger?

Anonymous poster hash: a74e1...fcc

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker ikke å svi av masse penger på bryllup selv, men om andre har lyst og råd til det, så må de gjerne gjøre det for min del.

At luksusfellendeltakere ønsker å bruke enorme summer på bryllup burde ikke være noen overraskelse, de er vel vant med å sløse store summer fra før av.. Men ja, idiotisk er det.

Anonymous poster hash: c3a78...a54

AnonymBruker
Skrevet

Det de mener er at de ikke har råd til det brylluppet de ønsker.

Anonymous poster hash: d5dec...5c7
  • Liker 9
Skrevet

"Vi ønsker å gifte oss og holde en kjempefest, men det har vi ikke råd til akkurat nå". Bedre?

Andre folk velger å prioritere pengene sine på helt andre måter enn meg, f.eks bruke 3000 på ei veske med riktig merke eller kjøpe seg en dyr Audi der man kunne kjøpt en like god (men mindre kul) Mitsubishi for noen hundre tusen mindre. Har de lyst og råd - vær så god, men jeg vil ikke gjort det. Folk prioriterer forskjellig. Noen synes kjempefest til bryllupet er fint og noe de ønsker seg, andre gjør det enklere og bruker pengene sine på noe annet... Så lenge man ikke lever over evne burde man reapektere at andre har andre prioriteringer for hva de setter pris på.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt gratis å gifte seg. Dersom man skal ha fest i tillegg, så koster jo den. Men hvis man virkelig vil, så får man kutte forbruket og spare.

Anonymous poster hash: 91027...fe7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever gang på gang når jeg forteller f.eks mamma, søstrene mine eller venninner om bryllupsplanene at de reagerer kraftig på alt "billig". Jeg fikk saftige reaksjoner på at jeg ville bestille kjole på nettet (ca 1000 kr), gå med sko jeg hadde fra før, få ei venninne til å ordne hår og sminke, ha selve festen som en grillfest (svigerfar har svæært hus og hage, så det hadde fint blitt plass til f.eks 20-25 gjester). Jeg ville ha bare hjemmebakte kaker, pynte med ting fra naturen, bruke forlovelsesringene som gifteringer (de er gull uansett). ALT jeg harsagt at jeg øønsker har blitt kritisert opp og ned og i mente.

I tillegg har man bryllupssidene her, hvor jeg har vært dum og lest om bryllupsgjester som mistrives i bryllupet hvis ikke maten er fin nok, talene blir for lange, det blir sunget en sang eller to, det ikke er fri bar, at man ikke betaler overnatting for gjestene osv. Det virker som kravet er at når man først "tar seg bryet" med å dra i bryllup så skal jommen meg brudeparet ha slått på stortromma. Jeg blir helt matt, og innser at jeg aldri kommer til å gjøre alle fornøyde.

Bryllupet blir slik jeg først hadde tenkt, til punkt og prikke. Et budsjettbryllup. Så får de reagere de som vil. Poenget mitt er imidlertid at jeg tror mange føler de ikke har råd til et bryllup, og at det i stor grad skyldes omgivelsenes forventninger til hvordan et bryllup skal være.

Anonymous poster hash: 3119c...f53

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

La nå folk feire felleskapet og kjærligheten på den måten de vil. Om jeg vil bruke 100 k på å invitere hele slekta til å feire min og min forlovedens kjærlighet, så er ikke det ditt problem. Det er den største hendelsen i livet til mange, da er det greit å legge inn litt mer innsats enn man gjør til 50 års dagen sin.

Anonymous poster hash: b2237...a10

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ingen som har forsøkt å nekte noen å feire bryllupet som de ønsker. Det er ikke det TS kritiserer.

Det TS kritiserer er de som IKKE gifter seg selv om de vil, fordi de mener det må koste skjorta.

Anonymous poster hash: c680b...efc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever gang på gang når jeg forteller f.eks mamma, søstrene mine eller venninner om bryllupsplanene at de reagerer kraftig på alt "billig". Jeg fikk saftige reaksjoner på at jeg ville bestille kjole på nettet (ca 1000 kr), gå med sko jeg hadde fra før, få ei venninne til å ordne hår og sminke, ha selve festen som en grillfest (svigerfar har svæært hus og hage, så det hadde fint blitt plass til f.eks 20-25 gjester). Jeg ville ha bare hjemmebakte kaker, pynte med ting fra naturen, bruke forlovelsesringene som gifteringer (de er gull uansett). ALT jeg harsagt at jeg øønsker har blitt kritisert opp og ned og i mente.

I tillegg har man bryllupssidene her, hvor jeg har vært dum og lest om bryllupsgjester som mistrives i bryllupet hvis ikke maten er fin nok, talene blir for lange, det blir sunget en sang eller to, det ikke er fri bar, at man ikke betaler overnatting for gjestene osv. Det virker som kravet er at når man først "tar seg bryet" med å dra i bryllup så skal jommen meg brudeparet ha slått på stortromma. Jeg blir helt matt, og innser at jeg aldri kommer til å gjøre alle fornøyde.

Bryllupet blir slik jeg først hadde tenkt, til punkt og prikke. Et budsjettbryllup. Så får de reagere de som vil. Poenget mitt er imidlertid at jeg tror mange føler de ikke har råd til et bryllup, og at det i stor grad skyldes omgivelsenes forventninger til hvordan et bryllup skal være. Anonymous poster hash: 3119c...f53

Det er trist at det er sånn. Selv fikk jeg kritikk for at vi hadde tenkt å gifte oss helt rolig med bare forlovere til stede. Jeg hadde ikke lyst å bruke masse penger på å ha noe stort bryllup når vi i utgangspunktet ønsket oss et rolig bryllup, men for å slippe sure miner ordnet jeg sånn at nær familie fikk bli med på vielsen og hadde en liten samling hjemme hos oss etterpå med enkel servering av snitter og kake som jeg laget selv.

Etterpå reiste vi på hotell med forloverne, spiste middag der og overnattet til dagen etter. Det var da vår bryllupsreise også.

Tror at uansett hvor stort man gjør det så vil alltid noen være misfornøyd. Jeg gifta meg fordi jeg ville bli gift, ikke for alt styret rundt.

Jeg har ikke noe imot at andre bruker mye penger på bryllupet sitt, men det virker ikke som om det er så viktig for dem å bli gift når det at de ikke har råd er en hindring for å gifte seg, da er det nok festen som er viktigere enn selve ekteskapet for de.

Og jeg reagerer på at det er akseptert av økonomene i luksusfellen at et par med allerede skakkjørt økonomi ønsker å bruke over hundretusen på å gifte seg, mens matbudsjett og andre livsviktige ting skal kuttes ned. Da tenker jeg heller de burde motivert paret for å gifte seg uten å bruke masse penger slik at de kan bli kvitt gjelden sin og heller ha en romsligere økonomi til andre ting som er viktigere.

Har selv noen i familien med mye inkassogjeld og de lærer aldri fordi hver gang de prioriterer feil og sitter i klemma så kommer noen og redder de. Av det lærer de ingenting annet enn at de bare kan fortsette som de gjør for det får ikke konsekvenser. folk som har store økonomiske problemer har ofte vanskelig for å se hva som er rette prioriteringer og trenger hjelp til det slik at de ikke ender i fella gang på gang. Hjelper lite å bli kvitt gjelda når man ikke har lært noe om det og ender opp med å kjøre økonomien i grøfta igjen så snart de har kommet seg på rett spor. Det burde jo økonomene i luksusfellen vite og.

Anonymous poster hash: 6dc14...c49

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

La folk få gjøre som de vil. Jeg har giftet meg to ganger, den ene gangen brukte vi 3000 på alt og den andre gangen kostet alt 130 000.

Var bryllupet med mann nr 2 som faktisk kostet så mye. Og ja, det er en forsikring mot skilsmisse. Skilsmisser er dyrt! Lett ironi her, men sånn tenker jeg faktisk.

Vi sparte alt til bryllupet og hadde råd til det. Ingen luksusfelle etter festen. Vare fotografen kostet 40000. Men vi hadde fest for 60 stk i tre hele dager med 8 måltider, aktiviteter, drikke, bussturer, overnatting, mm som vi dekket. Vi ønsket å feire med slekt og venner, og ha tid til å være med på festen!

Om noen ønsker å gifte seg og ikke bruke ett øre så gjør gjerne det. Samme for de som ønsker å bruke 500000. Det er ikke noe noen andre burde legge seg opp i.

Og om gjestene faktisk forventer å få fri bar og alt i hundre, da hadde jeg blitt sur. Meningen med en bryllupsfest er vel å feire med paret, ikke drikke mest mulig.

Anonymous poster hash: 840f2...da3

• Liker 1
Skrevet

Bortsett fra det mest grunnleggende legger ikke økonomene i lusksusfellen seg borti hva folk bruker pengene på. Hvorfor skulle de fraråde noen til å spare penger til et drømmebryllup? Deltagerne blir vel ofte oppfordret til å spare penger, dels som en buffer, dels til noe de ønsker. Klarer de å spare til bryllup i tillegg til daglige utgifter og nedbetaling av gjeld er vel det bare fint? Jeg vil i alle fall ikke bestemme om det er greit at de spiser billig og heller bruke pengene på bryllup. Det er de selv som avgjør hva som er viktig, ikke folk rundt.

• Liker 4
Gjest AnneShirley
Skrevet

Det er selvfølgelig opp til hver enkelt hvor mye man vil bruke på bryllupet sitt.

Men jeg er enig at det blir litt rart å klage over at man "ikke har råd", når det kun skyldes at man har veldig store ambisjoner. Senk lista litt å få det til, pleier jeg å tenke...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke lært tydeligvis, og da får de ikke noe empati fra meg!

Anonymous poster hash: 06be3...f98
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som bruker 100.000 på bryllup får min respekt. Å kaste bort penger på en enkelt dag når de skal møte så mange hverdager hvor de pengene hadde vært nyttigere er umoden sløsing.

Anonymous poster hash: 3a217...41c

• Liker 5
Gjest Whitestripes
Skrevet

Kjenner jeg blir så irritert når jeg hører dette. Det er faktisk ikke dyrt å gifte seg og hvis alt oppstyret og det materielle er det viktigste så er det kanskje like greit å ikke gifte seg?

Mannen min og jeg hadde et lite billig bryllup. Det viktigste for oss var at vi faktisk ble gift. Og jammen ble vi mann og kone, uten å ha brukt uttallige tusen på en svær fest.

Så på luksusfellen tidligere idag, en reprise fra tidligere. Der var det et par med økonomiske problemer, masse inkassogjeld osv. De sa nettopp dette, de ønsket å gifte seg men hadde ikke råd. Når de legger ut om at de vil bruke 100.000kr på bryllup og må spare til det så er det ikke noe negativ reaksjon fra økonomene, de syns det er helt greit.

Hvorfor bruke så mye penger på å gifte seg når det kan være gratis? Og hvorfor i det heletatt vurdere å bruke så mye penger på bryllup når man fra før av har trang økonomi og sliter med å få det til å gå rundt?

Er det for å kompensere for noe? Tror de som bruker så mye penger på et bryllup at ekteskapet vil bli bedre enn om de ikke bruker så mye penger?

Anonymous poster hash: a74e1...fcc

Fordi det de egentlig mener er at de ønsker å ha drømmebryllup, koste hva det koste vil, ekteskapet er underordnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det de egentlig mener er at de ønsker å ha drømmebryllup, koste hva det koste vil, ekteskapet er underordnet.

Men da kan ikke det å inngå ekteskapet være det viktigste. Da burde jo ikke penger hindre de iallefall

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er helt gratis å gifte seg. Det de mener er jo at de vil ha en stor/dyr fest.

Virker som om festen er viktigst for mange, ikke selve ekteskapet..

• Liker 2
Skrevet

Samme hva enkelte sier, er det ett kirkebryllup er det en spirituell religiøs handling.

Denne religionen er strengt anti materialistisk og snakker om snobberi av folk som bærer klær "vevd av flere typer stoffer" eller noe slikt. Husker ikke formuleringen.

Om en da ikke tar ett trøste vielse borgerlig.

De eneste jeg vet om som forstår dette og gjør det rett, er amishene i Pensylvania USA. De gifter seg i de klærne de bruker til daglig og lager en beskjeden fest.

De har forstått det.

Gjest Whitestripes
Skrevet

Men da kan ikke det å inngå ekteskapet være det viktigste. Da burde jo ikke penger hindre de iallefall

Nei, det er jo akkurat det jeg sier :)

Skrevet

Kom igjen da, vil man gifte seg, så gjør man det. Man trenger ikke en gang gifteringer. Hvis det er så viktig å ha en stor fest med dyr mat og klær til mange tusen kroner, så utsetter man den delen til når man har råd til det. Så sparer man som gal i mellomtiden. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...