Batteri Skrevet 19. juni 2014 #1 Skrevet 19. juni 2014 I dag var det avslutning i bhg til datteren min. Hun er hyperallergisk mot melk, såpass at hun må ha med seg adrenalinsprøyte overalt. På denne avslutningen ble det delt ut popcorn til alle barna, noe min datter elsker. Dette popcornet var med smør, og da kunne selvfølgelig ikke min datter spise det. Hun ble kjempelei seg og ville bare dra hjem (hun er tre år). Er det ikke litt dårlig gjort av bhg å ikke sørge for å servere noe som alle kan spise? Særlig siden det ble delt ut til alle barna, hun var jo den eneste som ikke fikk. Jeg vil virkelig ikke være en masete mamma, men dette var ingen hyggelig opplevelse. Jeg skal snakke med bhg i morgen, men skulle gjerne hørt noen tanker om dette fra dere. Var det urettferdig? 2
Gjest Offensive Pie Skrevet 19. juni 2014 #2 Skrevet 19. juni 2014 Dette var uprofesjonelt gjort av barnehagen, og absolutt noe du burde ta opp! 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #3 Skrevet 19. juni 2014 Jeg jobber i barnehage og vi har alltid alternativ til de som er allergisk, ville aldri gitt popcorn til barnehagebarn da så små barn har blitt kvelt av maiskornet. Synes ikke du er en masete mamma, de skal ta vare på alle! Anonymous poster hash: ab46d...5f4 12
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #4 Skrevet 19. juni 2014 Ja, jeg synes det var urettferdig, de skulle sørget for at det var et alternativ til henne også. Ta det opp! Nå kommer det helt sikkert noen og sier at man må lære seg at livet er urettferdig og tilsvarende vrøvl, men slike situasjoner er det allerede nok av med et allergisk barn. Her var det fullt mulig å tilrettelegge.Anonymous poster hash: 66bc6...597 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #5 Skrevet 19. juni 2014 Nei synes ikke det var urettferdig. Når det er såpass ekstreme allergier må dere ta med erstatning selv. Skal man ta hensyn til hva alle kan og ikke kan spise så er det ingenting igjen å servere. Anonymous poster hash: 90ec9...1de 9
minister-mio Skrevet 19. juni 2014 #6 Skrevet 19. juni 2014 Barnehagen burde servert popcorn uten smør. Dere burde også ha en dialog om sånt på forhånd 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #7 Skrevet 19. juni 2014 Nei synes ikke det var urettferdig. Når det er såpass ekstreme allergier må dere ta med erstatning selv. Skal man ta hensyn til hva alle kan og ikke kan spise så er det ingenting igjen å servere. Anonymous poster hash: 90ec9...1de Både ja og nei, i dette tilfellet hadde det jo ikke vært noe problem å sørge for at alle fikk et tilbud. Det er vel og bra å ha med eget, men det er også fint å føle seg inkludert i blant.Anonymous poster hash: 66bc6...597 4
Batteri Skrevet 19. juni 2014 Forfatter #8 Skrevet 19. juni 2014 Barnehagen burde servert popcorn uten smør. Dere burde også ha en dialog om sånt på forhånd Dialog, på hvilken måte? De er jo klar over allergien hennes. 1
Lillemini Skrevet 19. juni 2014 #9 Skrevet 19. juni 2014 Har dere ikke noen avtale med barnehagen om ting som dette? Vår datter skal begynne i barnehage til høsten, hun har også kraftig melkeallergi. Det første vi spurte om var om hva som ble gjort med mat som ble utdelt i barnehagen, om vi skulle ta med melkefrie erstatninger eller ikke. I vår barnehage har de kokk, og hun tar av seg all matlaging, og de sørger også for at de med allergi får erstatninger som de kan spise. Kjempebra, men hadde det ikke vært slik så hadde jeg bedt barnehagen om å gi beskjed når mat skulle serveres, slik at vi kunne sende med melkefritt alternativ. Har dere hørt om å få en slik ordning? Syns forøvrig popcorn var en rar ting å servere (slik en annen nevnte over her), siden det er en ting som lett setter seg i halsen, men det er en annen diskusjon. 6
Vera Vinge Skrevet 19. juni 2014 #10 Skrevet 19. juni 2014 (endret) Jeg syns det kommer litt an på hva annet som ble servert og hvem som hadde ansvaret. Dersom popcorn ble utdelt fra barnehagen selv, syns jeg de burde tenkt på allergier. Men om det var sånn at det var flere ting å velge mellom og popcornet kom fra en forelder, syns jeg ikke du kan kreve at popcornet skulle være allergivennlig. Jeg syns det er viktig å inkludere de barna med allergier, men de kan ikke forvente å kunne spise alt. Sånn er ikke virkeligheten. Det viktigste er at de ikke føler seg utenfor, dersom de er de eneste som ikke kan spise noe av det som serveres. En annen ting er jo om du tør å ta sjansen på at andre vet hva melkefritt vil si, når hun er såpass allergisk. Vet flere som er raske med å garantere at noe er fri for noe. F.eks. kan flere glemme at det er melk i smør. Edit: beklager, ser nå at det var barnehagen selv som delte ut, så bare se bort fra det meste av svaret mitt. Endret 19. juni 2014 av Vera Vinge 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #11 Skrevet 19. juni 2014 Oi. Snodig. Allergikere må finne seg i å ha med egen mat i mange tilfeller, men dette synes jeg ble kjipt. Popcorn er da kjempeenkelt å lage uten smør, de kunne brukt olje eller margarin uten merarbeid. Dårlig planlagt. Anonymous poster hash: 81ba4...22d 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #12 Skrevet 19. juni 2014 Barn som har allergier skal læres opp til å akseptere det. Her høres det ut som om de voksne rundt om har feilet, i og med at barnet fikk en sånn type reaksjon på det. De skal kunne sitte å se på at andre spiser det de ikke tåler uten å få slike reaksjoner og uten å bli lei seg. Voksne som sier "åh stakkars deg" bør fjernes fra barnet. Og ja, jeg har lang erfaring med dette. Anonymous poster hash: c005a...4e9 3
Gjest Lille-pus Skrevet 19. juni 2014 #13 Skrevet 19. juni 2014 Min umiddelbare tanke er denne: Hvorfor i alle dager var det ikke popcorn uten smør? Hadde det vært popcorn uten smør så kunne jo alle spist det, og et eventuelt behov for å finne på 'noe ekstra' som din datter kunne spise... det behovet ville forsvunnet dersom noen hadde brukt hodet. 3
Batteri Skrevet 19. juni 2014 Forfatter #14 Skrevet 19. juni 2014 Vi er strålende fornøyd med bhg til vanlig, de er flinke til å lage mat som alle kan spise. De bruker olje og melkefritt smør, og passer på at alle får likt.
Batteri Skrevet 19. juni 2014 Forfatter #15 Skrevet 19. juni 2014 Barn som har allergier skal læres opp til å akseptere det. Her høres det ut som om de voksne rundt om har feilet, i og med at barnet fikk en sånn type reaksjon på det. De skal kunne sitte å se på at andre spiser det de ikke tåler uten å få slike reaksjoner og uten å bli lei seg. Voksne som sier "åh stakkars deg" bør fjernes fra barnet. Og ja, jeg har lang erfaring med dette.Anonymous poster hash: c005a...4e9 Unnskyld meg, men du prater bare fjas. Mener du virkelig at en treåring skal kunne klare å reagere slik du sier?! 10
Batteri Skrevet 19. juni 2014 Forfatter #16 Skrevet 19. juni 2014 Nei synes ikke det var urettferdig. Når det er såpass ekstreme allergier må dere ta med erstatning selv. Skal man ta hensyn til hva alle kan og ikke kan spise så er det ingenting igjen å servere.Anonymous poster hash: 90ec9...1de Nettopp fordi min datter alltid er vant til å ikke få det alle andre får, hadde det vært fint om de i det minste i BARNEHAGEN kunne tatt hensyn til henne. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #17 Skrevet 19. juni 2014 Hei alle sammen, popcorn skal uansett ikke gis til så små barn. Tar sikkerhet veldig alvorlig jeg, men mener det er slik det bør være da ting kan skje på sekunder.. Anonymous poster hash: ab46d...5f4 1
Berit Skrevet 19. juni 2014 #18 Skrevet 19. juni 2014 Dialog, på hvilken måte? De er jo klar over allergien hennes. Det var ikke jeg som sa det, men jeg hadde nok som mor forsikret meg på forhånd av avslutningen at om de serverte noe at det var noe min datter også kunne spise. Jeg synes at de skulle ta hensyn til det, men jeg hadde tenkt som bekymringsfull mor at hva om de ikke husket på det denne gangen. Jeg ser nå på svar fra deg at de ellers er flinke til å ta hensyn til dette. Da kan det jo bare være en forglemmelse, eller kanskje popkornet ble laget og gitt av en som ikke tenkte på dette. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #19 Skrevet 19. juni 2014 Tragisk.. jeg hadde blitt så trist selv hvis det var min datter... uff, der dreit bhg godt på leggen Anonymous poster hash: 4b6d5...d64
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #20 Skrevet 19. juni 2014 Dialog, på hvilken måte? De er jo klar over allergien hennes. Jeg har vært allergisk selv mot mat i mange år, og har opplevd hvor lett de aller fleste tar på allergien. Har blitt syk pga de ikke har lest på hva maten inneholder. Noen ganger har jeg mast om og om igjen at de ikke kan gi meg det og det, og fortalt de hva annet de kan bruke. Men neida, neste gang er det samme greia. Allergikere blir sjeldent tatt på alvor, og det er det som er problemet. Uansett hvor klar de er over allergien hennes, så finnes det altfor mange som ikke tar allergien nok på alvor. Anonymous poster hash: 4b6d5...d64 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå