*Kaisa* Skrevet 21. juni 2004 #1 Skrevet 21. juni 2004 Jeg har nettopp fått rede på fra sikre kilder att nabokona mishandles. Ikke bare av sin mann :evil: , men også av sine to sønner . Det siste halvåret er det nesten ingen av oss naboene som har sett henne. Men nå ett par uker så er det flere av oss som har observert henne utendørs med blåmerker på mistenkelige steder og en sprukken leppe. hun går krumbøyd med hodet senket og blikket ned.. Og hvis hun merker at hun blir iakttatt så forter hun seg inn i huset igjen. Hva bør jeg gjøre? jeg kan ikke leve mitt liv i nabohuset og vite at hun gjennomgår ett helvete bare metre unna. Hvem bør jeg kontakte? Politiet? Isåfall hva vil de gjøre? Er det en fare for at hennes situasjon kan bli verre? Tusen tanker i hodet mitt nå. Ta i ett tak, damer. Det er en som trenger hjelp. Spørsmålet er bare HVORDAN?
Lovvi Skrevet 21. juni 2004 #2 Skrevet 21. juni 2004 Uffda! Mishandling er et vanskelig tema........Kjenner du denne damen? Kjenner du noen i hennes familie? Er det noen av naboene som kjenner henne? Hvis nei på alle disse spørmsålene er det desverre vanskelig å hjelpe. Polititet tror jeg ikke kan gjøre noe annet enn å vente på at den mishandlede selv anmelder saken...noe de sjelden gjør/tør. Men jeg ville nok ha ringt til politiet for å få gode råd på hva jeg bør gjøre/ ikke gjøre. Jeg tror jeg ville ha sakte men sikkert nærmet meg naboen din. Forsiktig vise at du er en du kan stole på. Prøv å få øyekontakt hvis du ser henne, smil og vis at du bryr deg. Hvis du lykkes å få hennes tillit, må du også gå forsiktig frem. Ikke vær belærende, eller fortell henne hva hun må gjøre- dette har bare motsatt effekt. Hun må selv tørre å gjøre noe med situasjonen. Det du og dine naboer kan gjøre, er å vise at dere bryr dere om henne og at hun har deres fulle og hele støtte. Uff...jeg får helt vondt,jeg! Gi oss rapport på hva som skjer da!
Gjest Gjest2 Skrevet 21. juni 2004 #3 Skrevet 21. juni 2004 Man bør ikke bare gå å se på slikt og late som ingenting! MEN det er veldig vanskelig å hjelpe fordi man kan ikke hjelpe noen uten at de vil ha hjelp. Har vært i samme situasjon med søstra mi. Kjenner du nabokona? Har du mulighet til å prate med henne? Hvor bor du og finnes det et senter for mishandlede kvinner der? Jeg ville ringte nærmeste senter for mishandlede kvinner og bedt om råd. Jeg ville også spurt dem hvilke tilbud de har. Tror jeg ville snakket med henne; fortalt henne at det ikke ser ut som hun har det noe bra, at du håper du tar feil, men tror hun kanskje blir mishandlet og at du er der for henne om hun trenger det (må selvfølgelig mene det). Og så ville jeg gitt henne en lapp med telefonnummeret til krisesenteret og informasjon om hva de kan gjøre for henne. Du risikerer å bli kjeftet huden full og at du ikke har noe med å blande deg i andres liv og at du skal passe dine egne saker. Men da har du i hvert fall prøvd. Det kan være lurt å alliere deg med et par naboer du kjenner godt, eller andre i nærmiljøet slik at dere er flere som står sammen. Politiet kan ikke gjøre noe såsant dere ikke står og ser at hun blir slått, eller det er generende husbråk dere kan rapportere. Og om dette skjer kommer dere ikke videre uten at hun anmelder. Det beste er bare å være der for henne og som krisesentert sa til meg: Aldri fordømme eller si hun er dum om hun ikke kommer seg unna. Kvinner som blir mishandlet vet det er feil, vet det ikke er som det skal være og er ofte undertrykte og føler seg ille nok som det er om ikke de som skal hjelpe også sier de er dum. Det beste en kan gjøre er å være der. Avgjørelsen om å ta imot hjelp og om å komme seg unna må hun ta selv - prøver du å tvinge henne er det stor sannsynlighet for at hun vil se på deg som en fiende og kutte deg ut. Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet sa de på krisesenteret. Det er en lang prosess som hun må gå gjennom selv og det beste man kan gjøre er å være der hvis hun trenger deg og ikke mase eller presse - være på lag med henne.
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2004 #4 Skrevet 21. juni 2004 Naboen min ble også mishandlet. Når jeg hørte at hun fikk bank, ringte jeg til politiet. De gjorde ingenting! :o Så jeg tror ikke det er en løsning. Tror det som er skrevet over her er et godt råd. Lykke til!
Gjest GreenSky Skrevet 21. juni 2004 #5 Skrevet 21. juni 2004 Jeg hadde i alle fall begynt med å ringe til politiet for å få råd til hva jeg kan gjøre for å hjelpe, og ganske sikkert et krisesenter også.
Gjest Poirot Skrevet 21. juni 2004 #6 Skrevet 21. juni 2004 Naboen min ble også mishandlet. Når jeg hørte at hun fikk bank' date=' ringte jeg til politiet. De gjorde ingenting! :o Så jeg tror ikke det er en løsning. Tror det som er skrevet over her er et godt råd. Lykke til![/quote'] Politiet skal reagere. Ikke alle steder er like slappe som de her beskriver. Vet om flere tilfeller der politiet kommer pga husbråk.
Gjest Gjest2 Skrevet 21. juni 2004 #7 Skrevet 21. juni 2004 Glemte å legge ved linker til deg. Her er en liste over krisesenter: http://home.hio.no/vos/Temasider/Kvinner/K.../KvAdresser.htm http://www.krisesenter.com/sekretariatet/k...ontaktliste.htm http://home.no.net/feline/krisesenter.html Kort og grei info om mishandling (finnes sikkert masse mer om du kikker rundt på nett og de er veldig imøtekommende og behjelpelig om du ringer): http://home.no.net/feline/ettslagernok.html
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2004 #8 Skrevet 21. juni 2004 Joda, politiet kom. Men de snakket med naboen og sikkert mannen hennes også, men så kjørte de igjen. Gjorde ingenting. Etter en tid kastet hun fyren ut, men har nå sluppet ham inn igjen..
Gjest Poirot Skrevet 21. juni 2004 #9 Skrevet 21. juni 2004 En del politi takler ikke slike hendelser bra nok. Men det er økt fokus på familievold i etaten. Forøvrig er det ikke lett å hjelpe en som "ikke vil" bli hjulpet...
LilleBille Skrevet 21. juni 2004 #10 Skrevet 21. juni 2004 Jeg ville hvertfall ringt politiet om jeg hørte noe som kunne tyde på husbråk .. med bakgrunn i det dere har sett tidligere. De som jeg kjenner til har ringt politiet i sånne sammenhenger har hatt veldig gode erfaringer.
Gjest Gjest2 Skrevet 21. juni 2004 #11 Skrevet 21. juni 2004 Men det fører ikke til noe! Politiet kan komme og stoppe bråket der og da, men på lang sikt er det en dårlig løsning som kan føre til at kvinnen får enda mer juling og får enda fler restriksjoner mot å gå ut, snakke med noen etc! Politiet kan ikke ta ut tiltale mot mannen om ikke kona anmelder han og det er ytterst sjeldent det skjer. Man må tenke langsiktig og ha tålmodighet i laaange baner! Da søstra mi ble banka kjøpte jeg flybillett og satte henne på flyet til broren vår før hun helt rakk å få med seg hva som sjedde. Det var ikke lurt: Etter ei uka var hun tilbake med den brutale fyren igjen. Da var han søt og snill som et lam i et par tre måneder før det braket løs igjen. Denne gangen gjorde jeg som beskrevet over: Kontaktet krisesenter, ga henne nummeret. Sa til henne at vi vet hva som foregår, vi (familien) syns det er forferdelig og vil helst banke han helseløs og sende deg hjem igjen. Men det har vi prøvd (bortsett fra at vi ikke banka han) og det virket ikke. Det er ditt liv og ditt valg - vi kan dessverre ikke bestemme over deg. Men vi er her. Du kan komme når som helst døgnet rundt - du trenger ikke fortelle hvorfor eller prate - du kan sitte å glane i veggen og ikke si et ord om du vil, du kan dra til bror om du vil bort men det er dine valg og ditt liv. Det hjalp. Hun ringte krisesenteret etter et par uker. Hun kom innom meg ofte og snakket om problemene eller om været - jeg tok ikke opp problemene uten at hun kom inn på det (det var hardt når hun satt der med sprukken leppe, blåmerker oppover begge armene, sår i fjeset mm....). Hun har valgt å bli, men setter mer grenser for seg selv og han. De går nå begge til psykiater og familieterapi. Kanskje går det bra, kanskje ikke, men uansett så er det hennes valg, hennes liv og vi må vise henne såpass respekt og tiltro at vi godtar det hun bestemmer. Tid og å tenke langsiktig er kjempeviktig! Kortsiktige, kjappe løsninger har lite for seg dessverre....
liv Skrevet 21. juni 2004 #12 Skrevet 21. juni 2004 Er barna mindreårig så kontakt barnevernet. De er de eneste som med loven i hånd kan kreve å komme inn i et hus(uten om når politi har fått ransakelses ordre da) Det er faktisk strafbart å sette seg i mot en undersøkelse av barnevernet.
Gjest Poirot Skrevet 21. juni 2004 #13 Skrevet 21. juni 2004 Feil. Politiet KAN ta ut tiltale, nettopp fordi så mange kvinner ikke tør/evt trekker anmeldelser. Klart det fører til noe å ringe politiet hvis de kan unngå at en person blir slått helseløs. Hvordan kan noen sitte å høre på at noen blir banka opp og hvem vet hva mer (med barn til stede!) uten å ringe politiet????????? Det betyr ikke at man ikke skal tenke langsiktig. Som nabo (særlig om man ikke kejnner den det gjelder) er jeg imidlertid usikker på hvor langt jeg ville gått i å redde denne persoenen. Men jeg ville definitivt ringt politi (eller barnever, som foreslått her). At noen ahr dårlig erfaring med politi skal ikke få overskygge for at mange andre har bra erfaringer.
*Kaisa* Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #14 Skrevet 21. juni 2004 Er barna mindreårig så kontakt barnevernet. De er de eneste som med loven i hånd kan kreve å komme inn i et hus(uten om når politi har fått ransakelses ordre da) Det er faktisk strafbart å sette seg i mot en undersøkelse av barnevernet. Den yngste sønnen er 13. Så jeg har tenkt på om jeg skulle levere en bekymringsmelding til BV :-? . Gutten er en del sammen med guttungen til samboeren min. Det er den eneste forbindelsen vi har til familien. Har snakket med mora hans en eller to ganger. Hun er sky og veldig reservert, det samme er guttungen.
liv Skrevet 21. juni 2004 #15 Skrevet 21. juni 2004 Den yngste sønnen er 13. Så jeg har tenkt på om jeg skulle levere en bekymringsmelding til BV :-? . Gutten er en del sammen med guttungen til samboeren min. Det er den eneste forbindelsen vi har til familien. Har snakket med mora hans en eller to ganger. Hun er sky og veldig reservert, det samme er guttungen. Jeg synes absolutt du skal ringe/gå ned å snakke emd noen på undersøkelsesavdelingen i barnevernet i den kommunen du bor.
Gjest GreenSky Skrevet 21. juni 2004 #16 Skrevet 21. juni 2004 Det gjør meg trist å lese om slike ting. Jeg skjønner ikke hvorfor folk gjør det. Hva er det som får folk til å slå? Skade andre? Jeg har selv blitt utsatt for det, har to sprekker i panna etter å ha fått hodet slått i en betongvegg for da jeg var liten, men jeg har aldri forstått hva som kan drive folk til å gjøre slikt. :cry:
Gjest Gjest2 Skrevet 21. juni 2004 #17 Skrevet 21. juni 2004 Ofte har folk som slår selv hatt/har problemer de sliter med: Kan ikke takle sinne og vet ikke hva de skal gjøre for å få ut agresjon noe som endre med at de slår. Ikke at det er noe unnskyldning - det finnes ingen unnskyldning for å slå. Men, og det er mye dette som gjør det så vanskelig for mishandlede kvinner å gå, de som slår gjør det ikke for å være ond, de gjør det ikke for å være slem. Og veldig ofte så har de problemer de sliter med fra før. Og veldig ofte så får de det innmari vonndt etter at de har slått. Og så kan de være kjempesnille for å gjøre det godt igjen. Og da står kvinnen der og hater han når han slår, elsker han når han ikke slår og syns veldig synd på han og vil hjelpe han med problemene. Og blir.
Gjest Gjesten Skrevet 21. juni 2004 #18 Skrevet 21. juni 2004 Politiet kan så absolutt hjelpe i en sånn situasjon. Poirot -du vet tydeligvis hva du snakker om. Politiet er pålagt å fokusere på hjemmevold og har etterhvert fått en del kunnskap. Det skal gjøre det enklere også for kvinner som ikke ønsker/vil anmelde. Påtalemyndigheten kan faktisk ta ut tiltale uten fornærmedes uttalte vilje. Så slipper den voldsutsatte å bli ansvarliggjort i forhold til en anmeldelse. Barnevernet er også en instans som er åpen for bekymringsmeldinger. Her ser det ut til at det er god grunn til å ta kontakt med Barnevernet. Barn har så absolutt ikke godt av å se på at far utøver vold mot mor. For sønner kan det faktisk (erfaringsvis) føre til at dette blir en modell for konfliktløsning. Med vennlig hilsen Gjesten som synes det er fint at du bryr deg
*Kaisa* Skrevet 22. juni 2004 Forfatter #19 Skrevet 22. juni 2004 Barnevernet er også en instans som er åpen for bekymringsmeldinger. Her ser det ut til at det er god grunn til å ta kontakt med Barnevernet. Barn har så absolutt ikke godt av å se på at far utøver vold mot mor. For sønner kan det faktisk (erfaringsvis) føre til at dette blir en modell for konfliktløsning. Med vennlig hilsen Gjesten som synes det er fint at du bryr deg Etter det jeg forstår så er det ikke bare far som står for slagene der i gården, men også sønnene... :hår:
Gjest Anonymous Skrevet 22. juni 2004 #20 Skrevet 22. juni 2004 80% av de menn som utøver vold mot kvinner har selv blitt mishandlet eller vært vært vitne til mishandling. I dette tilfelle virker det som om barna har blitt opplært til denne type atferd. Faren er jo en rollemodell. Han behandler moren dårlig og moren tør ikke å gjøre motstand fysisk eller verbalt. Sønnene ser at faren får oppfylt sine ønsker ved å utøve vold istedet for å løse uenigheter verbalt. På denne måten får heller ikke sønnene respekt for moren og de tyr til samme destruktive måte å løse uenigheter på. Moren er sikkert gald i dem alle sammen. Man har ofte ambivalente følelser for personen som utøver familievold. Både glad i, redd for og sint på. Derfor så kjempevanskelig å gjøre noe med dette. Hun vet jo at det vil få konsekvenser hvis hun anmelder dette. Kanskje hun til og med er redd for at mannen skal forlate henne. Kanskje hun har så dårlig selvtillit at hun ikke tror hun vil klare seg på egen hånd. Kanskje hun heller ikke vil at de hun faktisk er glad i tross alt straffes. Kanskje det beste er å ta direkte kontakt med denne kvinnen en gang du ser henne ute, og du vet hun er alene hjemme. Kan på en forsiktig og vennlig måte fortelle om dine mistanker. Hvis hun ikke vil prate da, så gi henne mulighet til å ta kontakt med deg senere. Da vet hun at du er der for henne. Hvis hun trenger informasjon kan hun kanskje få låne din pc og din tlf. Min eksmann avlyttet tlf og logget alt på pc`en hjemme hos oss. Det samme kan jo skje i hennes hjem. Hvis du opplever husbråk bør du ringe politiet. Vold i hjemmet kan ha dødelig utgang. Jeg har selv opplevd livstruende situasjoner, bla med våpen. Min eksmann koblet da ut tlf og tok min mobiltlf og bilnøkkler. Han rev også av meg klarne av og til, og jeg kunne jo ikke flykte i bare trusa. Jeg ville satt pris på om noen hadde kontaktet politiet da. Flott at du bryr deg om nabofamilien. Ved å ta tak i dette kan du faktisk gjøre hele familien en tjeneste. Alle i denne familien trenger hjelp og behandling. Kontakt gjerne krisesenteret for individuell veiledning. Forklar situasjonen og si at du gjerne vil hjelpe dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå