Gå til innhold

Trøtt, sliten og tom for energi..hva kan dette være?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 19 år, som nå nylig plutselig har mistet all energien. Jeg er nettopp ferdig på videregående, og hadde sett skikkelig fram til sommerferie nå! Men jeg orker ingenting... for bare 1 mnd siden ville jeg være med på alt som gikk an å være med på, men nå orker jeg så vidt en koselig venninnekveld. Har stresset mye med eksamen osv. i det siste, og har følt meg ganske stresset generelt..Jeg har prøvd å finne ut av hva det kan komme av, men jeg skjønner det ikke.. jeg er helt utmattet.

- Føler meg ikke uthvilt om morgenen når jeg våkner, selv etter 9 timers søvn.

- Har mye lavere energinivå enn før

- Vil alle helst bare ligge å slappe av hele tiden

- Er ikke noe glad for tiden, og blir veldig fort irritert

- Begynner fort å grine, blir lei meg av småting

- Konstant kvalm hele tiden

- Blir sliten av vanlige dagligdagse aktiviteter som å henge opp klær...

Skjønner ikke hva dette er for noe, og syns det er veldig dumt, vil ikke at det skal være sånn. Noen som har opplevd noe liknende eller har noen ideer på hva det kan komme av?

Setter stor pris på svar..

Anonymous poster hash: 4c876...f94
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er 19 år vil jeg gjette at du kanskje nettopp har gått gjennom en russefeiring, og kanskje også brukt en del tid på avsluttende fag og eksamensforberedelser. Kanskje du bare er sliten? Nå er det ferie, og da bør du prøve å ta det med ro en periode. Forhåpentligvis hjelper det på. Kroppen bruker litt tid på å komme seg etter stressende perioder med lite søvn. Hvis det ikke bedrer seg kan det være tegn på utbrenthet.

Anonymous poster hash: d7881...4ba
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er 19 år vil jeg gjette at du kanskje nettopp har gått gjennom en russefeiring, og kanskje også brukt en del tid på avsluttende fag og eksamensforberedelser. Kanskje du bare er sliten? Nå er det ferie, og da bør du prøve å ta det med ro en periode. Forhåpentligvis hjelper det på. Kroppen bruker litt tid på å komme seg etter stressende perioder med lite søvn. Hvis det ikke bedrer seg kan det være tegn på utbrenthet.

Dette er nok ting som har sammenheng ja. Søkte på symptomene på utbrenthet, og de passet veldig til den tilstanden jeg er i nå... Men hva betyr dette? Er det noe som går over?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok ting som har sammenheng ja. Søkte på symptomene på utbrenthet, og de passet veldig til den tilstanden jeg er i nå... Men hva betyr dette? Er det noe som går over?

Det er vanskelig å si... Utbrenthet, depresjon og generell, forbigående slitenhet som følge av stress har mange av de samme symptomene. Når man er sliten skal det derfor ikke mye til for å kjenne seg igjen i symptomene på utbrenthet.

Det positive er at det ikke har vart lenge og at du har hatt mye å gjøre. Det ville vært annet om symptomene meldte seg uten at du hadde hatt mye å gjøre eller sovet lite. Jeg tror det beste er å slappe av og tenke at dette sikkert er forbigående, så unngår du unødvendig bekymring. Slapp av, ta deg tid til å slappe av og dytt ting som ikke er så viktig ut av fokus for en periode.

:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis er det som ^ her skriver. Du kan i tillegg sjekke om du mangler D-vitamin og jern.

Anonymous poster hash: 94e04...e6a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt gått til legen. Du kan ha vitaminmangel, depresjon, infeksjon (eller ingen av delene). Men det er lurt å sjekke det opp.

Anonymous poster hash: b0a8c...a2b

Skrevet

åsså sjekk blodsukkeret ditt...

Skrevet (endret)

-

Endret av tsnr1
Skrevet

Har du testet deg for vitaminmangel? Stor sannsynlighet for at det kan spille noen rolle, siden symptomene dine ligner på mangel av vitaminer/mineraler.. Har selv begynt å bli flink å spise riktig og ta vitaminer, for å se om det hjelper meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...