AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #1 Skrevet 19. juni 2014 Har en hund som sliter når nabotispene har løpetid, han stresser tydelig. Summer ut av kjeften på ham, skal markere hele tiden og overalt, er veldig urolig innendørs, flyr stadig til døra, men det aller største problemet er at han har konstant diare, pga stress og markering. Utrolig slitsomt for oss og for ham! Og må veldig ofte spyle ham i rumpa etter en tur. Jeg vet om problemene med manglende testosteron etter kastrering, men kan kastrering være en løsning?Anonymous poster hash: 88c6d...326
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #2 Skrevet 19. juni 2014 Summer = skummer...Anonymous poster hash: 88c6d...326
Fiolinisten Skrevet 19. juni 2014 #3 Skrevet 19. juni 2014 Ta hunden med til dyrlegen for å diskutere problemstillingen. Det er ulovlig å kastere hund uten medisinsk grunnlag i Norge.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #5 Skrevet 19. juni 2014 Be de kjemisk kastrere med chip. For å teste om ekte kastrering vil løse problemene? Dersom veterinæren sier seg enig i problemene, og de kan bekrefte (medisinsk) at det påvirker helsen hans, dekker forsikringen det? Agria.Anonymous poster hash: 88c6d...326
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #6 Skrevet 19. juni 2014 Ta hunden med til dyrlegen for å diskutere problemstillingen. Det er ulovlig å kastere hund uten medisinsk grunnlag i Norge. Sier du det, du... Det var nytt, gitt... Forøvrig er ikke spørsmålet om det er lov eller ei, men om en kastrering kunne hjulpet på problemene han har.Anonymous poster hash: 88c6d...326 1
Frk.K Skrevet 19. juni 2014 #7 Skrevet 19. juni 2014 (endret) For å teste om ekte kastrering vil løse problemene? Dersom veterinæren sier seg enig i problemene, og de kan bekrefte (medisinsk) at det påvirker helsen hans, dekker forsikringen det? Agria.Anonymous poster hash: 88c6d...326 Nei, det tviler jeg på. Ikke alltid at kjemisk fungerer heller.. Jeg skal også kastrere.. Og har snakket med en som har sagt seg enig om at det er det beste, min er såpass ung at jeg orket ikke kjemisk, men er litt inne på tanken bare for " å prøve" slik at jeg kan få det gjort på mitt faste vet. kontor, i stedet for å reise til vedkommende som sa at h*n ville gjøre det (er ganske langt unna). Men noen ganger så vil kjemisk fungere, og virkelig kastrering ikke, noen gang vil kjemisk ikke fungere, men virkelig kastrering fungere.. Det er så mange erfaringer.. Men det beste du kan gjøre er å ringe rundt til vet. kontor og dyreleger (de som driver med kyr, hest osv) å fortelle situasjonen din, også får de vurdere det. EDIT!!!: Det beste er å ta han i en ROLIG!!! periode, ellers kan han bli "stuck" sånn (altså stresset), å det vil du ikke! Kommer litt an på alder.. Om det sitter i ballene eller i hodet, men uansett ,ta han i en rolig periode, å ikke når han er stresset. Endret 19. juni 2014 av Frk.K
xinnia Skrevet 20. juni 2014 #8 Skrevet 20. juni 2014 Det absolutt beste er å TRENE med hunden!! IKKE la han få lukte på slike tisseflekker, ikke la han få markere over ALT og gi han nok mosjon både fysisk og mentalt, stresser han innendørs, be han om å slutte !! Det er absolutt mulig å ha hanner med alle sine kroppsdeler inntakt, som kan oppføre seg men det krever litt trening i starten.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #9 Skrevet 20. juni 2014 Nei, det tviler jeg på. Ikke alltid at kjemisk fungerer heller.. Jeg skal også kastrere.. Og har snakket med en som har sagt seg enig om at det er det beste, min er såpass ung at jeg orket ikke kjemisk, men er litt inne på tanken bare for " å prøve" slik at jeg kan få det gjort på mitt faste vet. kontor, i stedet for å reise til vedkommende som sa at h*n ville gjøre det (er ganske langt unna). Men noen ganger så vil kjemisk fungere, og virkelig kastrering ikke, noen gang vil kjemisk ikke fungere, men virkelig kastrering fungere.. Det er så mange erfaringer.. Men det beste du kan gjøre er å ringe rundt til vet. kontor og dyreleger (de som driver med kyr, hest osv) å fortelle situasjonen din, også får de vurdere det. EDIT!!!: Det beste er å ta han i en ROLIG!!! periode, ellers kan han bli "stuck" sånn (altså stresset), å det vil du ikke! Kommer litt an på alder.. Om det sitter i ballene eller i hodet, men uansett ,ta han i en rolig periode, å ikke når han er stresset. Æsj, kan adferden "sette seg"? Fysj.. Det hade vært et mareritt, 7 år til med det opplegget der Han er tre år.Anonymous poster hash: 88c6d...326
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #10 Skrevet 20. juni 2014 Det absolutt beste er å TRENE med hunden!! IKKE la han få lukte på slike tisseflekker, ikke la han få markere over ALT og gi han nok mosjon både fysisk og mentalt, stresser han innendørs, be han om å slutte !! Det er absolutt mulig å ha hanner med alle sine kroppsdeler inntakt, som kan oppføre seg men det krever litt trening i starten. Og du tror at jeg ikke har trent fordi?.. Han er gæren tror jeg. Det verste er at (jeg har nemlig hatt kontakt med oppdretteren og eierne av søsknene hans) de andre i kullet også er på samme måte! Så er redd de bare er gærne og stressa... Anonymous poster hash: 88c6d...326
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #11 Skrevet 20. juni 2014 Må nevne at stressdritingen forekommer selv når han ikke får lukte når vi er på tur. Han rykker i båndet, setter seg spontant ned og gjør fra seg. Hvor som helst, han er fullstendig løs i magen. Anonymous poster hash: 88c6d...326
Portvinpiken Skrevet 20. juni 2014 #12 Skrevet 20. juni 2014 Her er en godt artikkel med relativt greie kildehenvisninger om kastrering og om det hjelper på atferd:http://www.manimal.no/kastrering-av-hunder-med-atferden-i-fokus/
Fiolinisten Skrevet 20. juni 2014 #13 Skrevet 20. juni 2014 (endret) Må nevne at stressdritingen forekommer selv når han ikke får lukte når vi er på tur. Han rykker i båndet, setter seg spontant ned og gjør fra seg. Hvor som helst, han er fullstendig løs i magen.Anonymous poster hash: 88c6d...326 Dette høres ikke ut som et testosteron problem. Som sagt tidligere ville hørt med dyrlege, det er ikke vanlig at hannhunder blir løs i magen av slikt. Edit: Stress i forbindelse med løpetid er fullt mulig å trene bort i de aller fleste tilfeller. Fokuser på rotrening og generel lydighet. Endret 20. juni 2014 av Fiolinisten
Fiolinisten Skrevet 20. juni 2014 #14 Skrevet 20. juni 2014 En annen ting som er verd å ta i betrakning, er at ukastererte hannhunder ofte får problemer med kastererte hannhunder.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #15 Skrevet 21. juni 2014 Fiolinisten, on 20 Jun 2014 - 17:06, said: En annen ting som er verd å ta i betrakning, er at ukastererte hannhunder ofte får problemer med kastererte hannhunder. Det er heller motsatt etter min erfaring - at den kastrerte hunden oppfører seg som om den andre hunden er en helt nøytral hund. Den kastrerte hunden er ikke på noen måte agressiv - hvis kastreringen er gjort på riktig tidspunkt. Min hannhund setter seg ned når han tisser, og det skal i følge treneren være tegn på at kastreringen er gjort i rett tid (ca. 1 årsalderen). PS: Min hund er førerhund. Anonymous poster hash: 53b6c...368
Fiolinisten Skrevet 21. juni 2014 #16 Skrevet 21. juni 2014 Kastrert hund oppfører seg mer nøytral ja. Men ukastrerte hanner kan bli aggresiv mot kastrerte hanner, selv om de ikke har vist noen tendens til aggresjon mot ukastrerte hanner.
Frk.K Skrevet 22. juni 2014 #17 Skrevet 22. juni 2014 (endret) Kastrert hund oppfører seg mer nøytral ja. Men ukastrerte hanner kan bli aggresiv mot kastrerte hanner, selv om de ikke har vist noen tendens til aggresjon mot ukastrerte hanner. Har jeg aldri opplevd. Jeg er mer på den siden at tispene reagerer mer på kastrerte hannhunder, fordi at de ikke vet helt hvor de skal "plassere" dem. Men at hannhunder har reagert på kastrerte hannhunder har jeg aldri hørt, sett eller opplevd selv. skriveleif. Endret 22. juni 2014 av Frk.K
Teeden Skrevet 22. juni 2014 #18 Skrevet 22. juni 2014 Hvis du i heletatt vurderer kastrering av et hanndyr så skulle du aldri hatt et.
Portvinpiken Skrevet 22. juni 2014 #19 Skrevet 22. juni 2014 Hvis du i heletatt vurderer kastrering av et hanndyr så skulle du aldri hatt et. Ikke katter heller?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #20 Skrevet 23. juni 2014 Hvis du i heletatt vurderer kastrering av et hanndyr så skulle du aldri hatt et. Oi, du er smart ass.Anonymous poster hash: 88c6d...326
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå