Gå til innhold

Skattepenger: hvordan bruke de?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Nå fikk jeg melding om at jeg får igjen så mye som i underkanten av 40K. Det er godt det! Men...

Jeg sitter litt fast i et valg om hva jeg skal gjøre med disse pengene. Jeg har masse gjeld og burde først tenke på å betale det ned på gjelda, men det er liksom en dråpe i havet i forhold, vi snakker over 150K utenom studielån. Noe av det har gått til Namsen og jeg får stort trekk snart. Det går greit, for jeg har råd til trekk noen måneder til.

Jeg vet at jeg burde betalt gjelda før jeg kan tenke på spare, men jeg er så lei av å ikke noen ekstra kroner, i tilfelle noe uventet skjer. Det skjer også at vi lever på grøt den siste uka i måneden. Så jeg vil gjerne legge litt penger til siden for engangsskyld selv om jeg har masse gjeld.

Så er jeg helt dum i hode å tenke sånn?

Og hvordan kan jeg spare disse pengene uten å legge de inn på konto? For om ikke lenge kommer Namsen til å ta titt på økonomien min igjen, og ser at jeg har disse liggende i konto om jeg velger å gjøre det.

Sist men ikke minst, om jeg velger om jeg velger å betale litt ned på gjelda hvordan prioritere? Noe av de større gjeldene? Kvitte meg med små men gamle gjeld? Hva?

Ble langt, men håper at du gidder å svare :)

Anonymous poster hash: 0d4c0...dd7

Videoannonse
Annonse
Gjest Jørild
Skrevet

Jeg hadde kvittet med med all smågjelda. Den daglige økonomien vil jo bli bedre når det blir mindre og betale.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Synd å si det men tror nok at Namsmannen vil ha ett ord med i laget om hvordan pengene skal brukes. Regner med at dem kan finne ut hvor mye du får igjen... Så vent til du har hatt møte med de.

Anonymous poster hash: d2170...5b6
  • Liker 5
Skrevet

Små gjeld først av alt, om det er noe igjen så bruk de på stor gjeld.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel levd luksus når du først har tatt opp all den gjelden her? så at du må spise graut i en uke i ny og ned burde du jaggu greie. Og ser dem at du har tatt ut masse penger, eller noe sånt så vil dem vite hvor dem er eller hva dem har gått til. Skal du få noe hjelp så burde du absolutt betale ned all pengene på gjelden.

Men du finner hvem lån som har den høyeste renten og betaler den ned så fort som mulig. Om du har veldig små lån ville jeg betalt ut endel av dem selv om dem ikke har den høyeste renten.

Anonymous poster hash: fa674...bd9
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tipper de har kontroll på hvor mye du får igjen på skatten. Men hadde nok kvittet meg med smågjeld.

Anonymous poster hash: b803f...f4b
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar og for tips alle sammen!

AnonymBruker
Skrevet

Tipper de har kontroll på hvor mye du får igjen på skatten. Men hadde nok kvittet meg med smågjeld. Anonymous poster hash: b803f...f4b

Men sjekker de selv om det er avtale/trekk? Om ikke noen nye kreditorer går til dem?

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å betale altfor mye forskuddsslatt. Hvorfor vil du kaste penger ut av vinduet?!

Anonymous poster hash: 80c5e...ffc

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ha brukt alle pengene til å nedbetale gjeld, også jeg ville ha begynt med den gjelda som har høyest rente. Har du ikk eersikt over dette bør du få det snarest, for her er det mye å spare.

Studielånet er det gunstigste lånet du kan ha, det ville jeg ha nedbetalt helt til sist.

Desto mer du nedbetaler av lånene nå, deste fortere og bedre økonomi får du i hverdagen, husk at renta løper.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg hadde definitivt brukt alt på gjeld. Det med høyest rente først. Og så øyeblikkelig justert skattetrekket slik at jeg gikk i 0 på skatten til neste år slik at jeg hadde mere penger å betale gjeld med hver mnd.

Endret av asterix
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Innlegget kom dobbelt.

Endret av asterix
Skrevet

Betal ned gjeld. Det er bedre å bruke 40 lapper på å betale ned på gjeld på 150. Da vil du jo få lavere rente, og antakelig også færre fakturaer.
Det er jo nettop den tankegangen der som gjør at folk havner på Luksusfellen til slutt. Det er akkurat det de snakker om der.
"Og så fikk vi 50 tusen igjen på skatten så da brukte vi de pengene på ferie. Men det holdt ikke sa da brukte vi 20 tusen ekstra på den ferien".
Betal ned og tenk langsiktig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til gjeld, og om du har råd til en liten storbyferie så det også.

Anonymous poster hash: 43e2e...f0d
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har tvangstrekk i lønn via namsmann vil de også trekke skattepengene dine.

Anonymous poster hash: 7de9c...523

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tilbake penger på skatten og jeg kommer til å sløse bort ALT!

Jeg vil til utlandet. Hvor langt kommer man med 1027kr? ;)

Anonymous poster hash: 77853...0b9

Skrevet

Jeg forstår hva du tenker og aner ikke hva som er lover og gregler i forhold til lønnstrekk i slike situasjoner... Hvis jeg hadde kunnet ville jeg brukt f.eks 35 000 på gjelden, og spart noe til andre ting, men det er meget mulig som noen sier her at de pengene da vil trekkes sammen med lønnstrekket ditt...

AnonymBruker
Skrevet

Gjeld. Seøvfølgelig. Alltid. Gjeld. Først.

Anonymous poster hash: 0db5e...9a0
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så mange ærlige svar!

Jeg skal betale ned på gjelda, det har jeg bestemt meg for nå :) selvom jeg har mange andre ting jeg kunne gjort de pengene med, blant annet, lappen, men den kan vente til jeg har betalt ned de 150 000. Så får jeg råd til å eie en bil også :)

Jeg tror og håper at namsmannen ikke kommer til å blande seg i skattepengene. For jeg har ikke fått beskjed om trekk i skattepenger også. Bare lønna. Jeg ville sikkert fått brev, og nå er det ikke lenge til pengene kommer uansett. Jeg skal uansett bruke de på gjeld som sagt, da tror jeg at namsmannen kommer til å forstå. Jeg prioriterer selvfølgelig det som har gått til utlegg, så høyrentegjeld, som dere anbefalte, så små gjeld som viser seg at har høy rente. Gleder meg til mindre stress når jeg har kvitta meg med de verste gjeldene som aldri blir borte uansett hva jeg betaler!

Tusen takk igjen folkens!

Skrevet

Spørs om du ser noe til de pengene.

Dette står på skatteoppgjøret:

Tilgodebeløp blir utbetalt/overført etter at det offentlige har foretatt motregning for eventuelle tidligere ubetalte krav. Skatteoppkreveren vil sende egen melding om eventuell slik motregning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...