Gå til innhold

Hvor mye paracet/ibux er det egentlig lov å ta med seg inn i landet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal til et land hvor vanlig paracet og ibux er veldig billig og vil egentlig hamstre med meg litt, men jeg klarer ikke å finne ut hvor mye som egentlig er lov å ta med seg tilbake. Jeg har funnet noe på nettet, men det gjaldt medikamenter som inneholdt narkotiske stoffer som man måtte ha legeerklæring på osv. Men det er ikke det jeg skal ha. Jeg skal bare ha vanlig paracet og ibux.

Noen som vet hvor jeg kan finne ut av det?

Anonymous poster hash: e1a44...032
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opp til tre måneders personlig forbruk fra EU-land, er vel regelen. Er usikker på om det gjelder utenfor EU også, det har aldri vært relevant for meg. Burde være mulig å finne ut ved litt googling?

Edit: Sorry, ser nå at det er ett år fra EU/EØS, og tre måneder fra andre land. Innbiller meg at dette også gjelder reseptfrie legemidler, du trenger bare ikke resepten. Men ta det med en klype salt, for sikkerhets skyld! http://legemiddelverket.no/Import_og_salg/Import-og-grossistvirksomhet/Innforsel_personlig_bruk/Sider/default.aspx

Endret av Thorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva i alll.... :hakeslepp: Hvor mye piller popper du egentlig? Koster ikke 1pk paracet sånn 30-40 kroner på butikken?

Anonymous poster hash: a6d1b...db9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alll.... :hakeslepp: Hvor mye piller popper du egentlig? Koster ikke 1pk paracet sånn 30-40 kroner på butikken? Anonymous poster hash: a6d1b...db9

Du har aldri hatt kroniske smerter, kanskje? Spesielt ibux med litt effekt er dyrt i Norge når man trenger det for å komme seg gjennom dagene. Dessuten er jo holdbarheten kjempelang, så det er ikke akkurat sånn at man må bruke det opp på en måned. Kjekt å spare der man kan, enten man bruker mye eller lite smertestillende :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har aldri hatt kroniske smerter, kanskje? Spesielt ibux med litt effekt er dyrt i Norge når man trenger det for å komme seg gjennom dagene. Dessuten er jo holdbarheten kjempelang, så det er ikke akkurat sånn at man må bruke det opp på en måned. Kjekt å spare der man kan, enten man bruker mye eller lite smertestillende :)

Kan være lurt å gå til legen å få deg en resept vettu. Blir billigere da. Reseptfrie medikamenter ER dyrt, og de selges bare i små pakninger i svake konsentrasjoner for å hindre misbruk. Har du i det hele tatt lest pakningsvedleggene på det du popper i deg? Ibux kan gi magesår og paracet kan gi deg leverskade . Blandt en haug med andre bivirkninger av ibux. Paradoks at du har råd til utenlandstur men ikke en tier xtra til tablettpakken? Gå til legen heller. Medisiner skal ikke misbrukes.

Endret av kalinka85
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du kroniske smerter så får du resept av legen din på feks,Lyrica.

Anonymous poster hash: 817f8...2c8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En pakke med 100 stk 400 mg Ibux koster ca 75,- på apoteket når du har resept fra legen. Det samme for 100 stk 1000 mg ( 1 gr ) Paracet, som tilsvarer 200 stk 500 mg.

Anonymous poster hash: 9a075...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å gå til legen å få deg en resept vettu. Blir billigere da. Reseptfrie medikamenter ER dyrt, og de selges bare i små pakninger i svake konsentrasjoner for å hindre misbruk. Har du i det hele tatt lest pakningsvedleggene på det du popper i deg? Ibux kan gi magesår og paracet kan gi deg leverskade . Blandt en haug med andre bivirkninger av ibux. Paradoks at du har råd til utenlandstur men ikke en tier xtra til tablettpakken? Gå til legen heller. Medisiner skal ikke misbrukes.

Noen av oss tar disse tablettene i samråd med lege ;) Nå har jeg heldigvis lite bruk for det lenger, men legen min skrev kun ut resepter på 600 mg, og selv syns jeg det var for sterkt å ta jevnlig. Derfor pleide jeg å kjøpe 400 mg billig i Sverige, når jeg likevel var på reis. Paracet ble bare marginalt billigere med resept, så det gadd jeg ikke å styre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme for 100 stk 1000 mg ( 1 gr ) Paracet, som tilsvarer 200 stk 500 mg. Anonymous poster hash: 9a075...275

Tuller du? Jeg føler meg faktisk litt snytt nå... Tror jeg sparte fem kroner den ene gangen jeg fikk resept på Paracet! :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss tar disse tablettene i samråd med lege ;) Nå har jeg heldigvis lite bruk for det lenger, men legen min skrev kun ut resepter på 600 mg, og selv syns jeg det var for sterkt å ta jevnlig. Derfor pleide jeg å kjøpe 400 mg billig i Sverige, når jeg likevel var på reis. Paracet ble bare marginalt billigere med resept, så det gadd jeg ikke å styre med.

Da kunne du bedt legen om 400 mg ibux, verre er det ikke. Og at det er marginal forskjell på paracet er bullshit. Jeg fikk 1 g paracet i 100-pk for et års tid siden på resept, for det betalte jeg under 100 kr. Det tilsvarer 10 esker paracet 500 mg 20 tbl. Sjekk fakta før du uttaler deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kunne du bedt legen om 400 mg ibux, verre er det ikke. Og at det er marginal forskjell på paracet er bullshit. Jeg fikk 1 g paracet i 100-pk for et års tid siden på resept, for det betalte jeg under 100 kr. Det tilsvarer 10 esker paracet 500 mg 20 tbl. Sjekk fakta før du uttaler deg :)

Du kunne jo ha lest posten under, da. Jeg sparte som sagt rundt fem kroner den ene gangen jeg fikk resept på vanlig Paracet. Flott at du vet bedre enn meg hva jeg har fått og betalt! Godt mulig det var en feil fra apotekets side, det vet jeg ikke, men jeg gadd i hvert fall ikke styre med resepter for så lite.

(Morsomt forresten at du omtrent anklager meg for å misbruke smertestillende ut i fra ett enslig innlegg på kvinneguiden, mens du selv har fått resept på hundre piller i slengen. Høres ikke akkurat ut som om ditt forbruk er så lite, heller ;) )

Endret av Thorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kronisk sykdom som fører til smerter, og får ikke smertestillende på resept. Fastlegen vil ikke at jeg skal ta noe som er sterkere enn det jeg får kjøpt reseptfritt, og jeg får ikke resept på det jeg får kjøpt uten. Jeg har dårlig økonomi pga sykdommen, og det hadde vært greit å kunne spare noen kroner på å kjøpe det et annet sted. Beklager OT.

Anonymous poster hash: 43ab7...015
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kunne jo ha lest posten under, da. Jeg sparte som sagt rundt fem kroner den ene gangen jeg fikk resept på vanlig Paracet. Flott at du vet bedre enn meg hva jeg har fått og betalt! Godt mulig det var en feil fra apotekets side, det vet jeg ikke, men jeg gadd i hvert fall ikke styre med resepter for så lite.

(Morsomt forresten at du omtrent anklager meg for å misbruke smertestillende ut i fra ett enslig innlegg på kvinneguiden, mens du selv har fått resept på hundre piller i slengen. Høres ikke akkurat ut som om ditt forbruk er så lite, heller ;) )

Jeg fikk de pga akutte smerter, og jeg gikk til legen istedet for å medisinere meg selv :) sjekk felleskatalogen så finner du prisen, ca 65-66 kr for 100 stk 1 g paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk de pga akutte smerter, og jeg gikk til legen istedet for å medisinere meg selv :) sjekk felleskatalogen så finner du prisen, ca 65-66 kr for 100 stk 1 g paracet.

Jeg tror min fastlege hadde blitt irritert hvis jeg gikk til ham hver eneste jævla gang jeg fikk bihulebetennelse, når jeg selv vet hvordan jeg blir kvitt den. Det er ikke nødvendigvis slik at selvmedisinering er negativt, svært mange "oppskrifter" fra legen er "gå hjem, hvil, drikk nok, ta smertestillende ved store smerter, avvent situasjonen og kom kun tilbake ved forverring" - folk blir sendt hjem fra akuttmottak og legevakt med mage- og ryggsmerter med samme beskjed. Jeg pleier å kjøpe en boks med smertestillende i Tyskland eller Danmark, 100 piller i en søt liten boks, mye mer praktisk enn ti esker, og jeg har den lenge.

Anonymous poster hash: 51653...93b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror min fastlege hadde blitt irritert hvis jeg gikk til ham hver eneste jævla gang jeg fikk bihulebetennelse, når jeg selv vet hvordan jeg blir kvitt den. Det er ikke nødvendigvis slik at selvmedisinering er negativt, svært mange "oppskrifter" fra legen er "gå hjem, hvil, drikk nok, ta smertestillende ved store smerter, avvent situasjonen og kom kun tilbake ved forverring" - folk blir sendt hjem fra akuttmottak og legevakt med mage- og ryggsmerter med samme beskjed. Jeg pleier å kjøpe en boks med smertestillende i Tyskland eller Danmark, 100 piller i en søt liten boks, mye mer praktisk enn ti esker, og jeg har den lenge.

Anonymous poster hash: 51653...93b

Poenget mitt er at smertestillende uten resept ER dyrt, nettopp fordi man ikke skal knaske dem i tide og utide. Det fins grenser for hvor mye man skal selvmedisinere seg selv. Reseptfritt er ikke ufarlig. Og folk som selvmedisinerer seg så mye at de har behov for å hamstre billig paracet og ibux i utlandet bør etter min mening ta smerteproblematikken opp med legen. Er ikke normalt å knaske flere esker over lengre tid for diverse vondter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Enig.

Selv får jeg en 100 pakning med Paracet på resept, da er det mye billigere (ca 100 kr for 100 tabletter). I stedet for Ibux får jeg Voltaren (også 100 pakning) på resept (80 kr for 100 tabletter). Så om man ikke får dratt utenlands, kan man spørre om å få større pakningsstørrelser på resept.

Anonymous poster hash: cf36c...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er som sagt mye billigere med 100-pakninger, selv i Norge. Men ellers er det overpriset og et slags overformynderi i Norge, selv på reseptfrie smertestillende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke alle får bivirkninger. Jeg merker ingen av NSAID's som Ibux og Voltaren. Har tatt det fast i 9 år pga smerter. I tillegg må jeg innimellom kombinere med Paracet. Så lenge man ikke har andre leverproblemer eller et stort alkoholdforbruk, så går det helt fint med to Paracet per dag over en ganske lang periode. Men man skal være forsiktig og aldri ta høye doser Paracet over lang tid, det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...