SiMa Skrevet 19. juni 2014 #1 Skrevet 19. juni 2014 Kjolen så plutselig forferdelig ut da jeg prøvde den i går, og den som var så fin i butikken. (Ikke at jeg hadde noe speil å sjekke i, da, skulle bare se om den dekket bhen jeg har kjøpt.) Skal ha den hos sydame for noen justeringer, det hjelper nok. Men er det tidsnok å gjøre det et par uker før bryllupet? Full panikk, kommer til å fremskynde det. Hva om jeg går opp eller ned i vekt? Da passer den ikke allikevel. Minner meg selv om at den har snøring i ryggen, så det er mulig å justere litt der. Og hvor mye endrer egentlig vekta seg på et par måneder hvis den har vært stabil lenge og jeg lever som normalt? Og skoene. Jeg må huske å gå dem inn. Kanskje jeg skulle kjøpe meg et par hvite ballerinasko, så jeg har noe i reserve, dansing med høye hæler er ikke så lett. Brudevals. Hjelpes. Kan vi be gjestene gå ut av rommet? Jeg blir skremt av tanken på å "opptre". Rekker vi å trene på det? Trene nok? Og hva med musikk? Hvilken musikk skal vi danse til? Og vi vil gjerne ha dans på kvelden, da må vi jo ha mer musikk. Kan ikke spille samme sangen hele kvelden. Og hva skal vi spille musikken på? Noen som har utstyr vi kan låne? Hvem kan vi be hjelpe oss med spilleliste? Er det greit å be noen om hjelp? Og middagen. Tenk om den blir helt stille, ingen taler, ingen samtaler, alle spiser i taushet. Skal jeg kanskje lage en sang som min tonedøve familie kan synge under middagen? Kan forestille meg hvordan det vil høres. Og hvorfor har vi fått så få svar fra de vi inviterte? Det er over en uke siden vi sendte ut invitasjoner. Kanskje vi skulle satt s.u. tidligere? Vi må jo melde fra til hotellet hvor mange vi blir, og hvis vi må purre på noen har vi bare en uke til det. Og kaker. Jeg skal bake noen selv, og ha i fryseren. Pyntes dagen før. Det begrenser jo utvalget en del. Og nå må jeg vel bake dem snart, men har jeg plass i fryseren? Eller kjenner jeg noen som har plass? Og hvilke og hvor mange kaker skal vi ha? Hvem kan jeg be bake? Skal jo helst være en som er flink. Hva med de jeg ikke ber om å bake? Blir de såret fordi jeg ikke synes de er flinke nok? (Dette er faktisk en reell problemstilling, har en venninne som er selvutnevnt verdensmester, men verken jeg eller brudgommen synes hun er spesielt flink.) Og bryllupskake. Den må hentes, hvis ikke vi skal bestille et annet sted. Og hvilken skal vi bestille? Og hvor stor? Alle gjestene må jo få et stykke hver, men to hver? Skal vi bestille en annen kake også? Og hva liker egentlig gjestene? Vi vil jo ha noe for enhver smak. Og så må vi jo bestemme menyen. Og allergier må tas hensyn til. Og hvor mye alkohol skal serveres til middagen? Fri bar utover kvelden? Hvor mye vil det koste ca. og er det noen som kommer til å bli ubehagelig fulle? Og skulle vi hatt lokalet lenger ut over kvelden? Er det greit at brudeparet drar før gjestene? Og hvem skal være "vertskap"? Etter vielsen skal vi ta bilder, og vi har tenkt å trekke oss tilbake litt tidlig. (Og det er visst brudd på etikette å gå før brudeparet? Det er i alle fall noen i min familie som mener det.) Vi kommer jo verken til å være der når selskapet begynner eller når det slutter. Og hvem skal holde styr på gavene? Utpakking og oversikt over hva vi får fra hvem? Og de må jo tas med hjem også, hvem kan gjøre det? Og apropos gaver, vi har jo ikke ønskeliste en gang. Og folk har begynt å spørre. Og brudfommen. Han må ha klær. Og skal bestille brudebukett. Kanskje må dressen tilpasses litt, han sklir ikke alltid rett inn i konfeksjon. Og på bryllupsdagen vil han at det skal sitte perfekt. Og hva med pynting av lokalet? Kommer det jeg har bestilt i tide? Og det er så mange flere detaljer å tenke på, lysestaker og lys. Bordkort, bordkart og menyer. Hjelpes. Fikk ikke sove i natt, og da begynte tankene. Måtte bare få det ut. Tror det hjalp. Nå må jeg ta meg av hverdagen en stund. 1
Candace Skrevet 19. juni 2014 #3 Skrevet 19. juni 2014 Kjolen så plutselig forferdelig ut da jeg prøvde den i går, og den som var så fin i butikken. (Ikke at jeg hadde noe speil å sjekke i, da, skulle bare se om den dekket bhen jeg har kjøpt.) Skal ha den hos sydame for noen justeringer, det hjelper nok. Men er det tidsnok å gjøre det et par uker før bryllupet? Full panikk, kommer til å fremskynde det. Hva om jeg går opp eller ned i vekt? Da passer den ikke allikevel. Minner meg selv om at den har snøring i ryggen, så det er mulig å justere litt der. Og hvor mye endrer egentlig vekta seg på et par måneder hvis den har vært stabil lenge og jeg lever som normalt? Og skoene. Jeg må huske å gå dem inn. Kanskje jeg skulle kjøpe meg et par hvite ballerinasko, så jeg har noe i reserve, dansing med høye hæler er ikke så lett. Jeg tror det er ganske vanlig å tvile på kjolen. Det gjorde jeg og. Men du kan jo få noen til å hjelpe deg å få den på ordentlig, snøre og sånt, og se deg i speilet, få vedkommende til å ta bilder. Bare husk å ha sminke og håret i orden, det gjør noe med helhetsinntrykket ditt. Tror ikke vekta vil endre seg så mye. Og snøring hjelper mye. Brudevals. Hjelpes. Kan vi be gjestene gå ut av rommet? Jeg blir skremt av tanken på å "opptre". Rekker vi å trene på det? Trene nok? Og hva med musikk? Hvilken musikk skal vi danse til? Og vi vil gjerne ha dans på kvelden, da må vi jo ha mer musikk. Kan ikke spille samme sangen hele kvelden. Og hva skal vi spille musikken på? Noen som har utstyr vi kan låne? Hvem kan vi be hjelpe oss med spilleliste? Er det greit å be noen om hjelp? Det går bra! Prøv å lat som om det er bare dere to. Man MÅ heller ikke danse vals, vi tok bare roligdans. Bare be om hjelp til musikk. Vi leide annlegg vi koblet til dataen, vi hadde spilleliste på spotify. Og middagen. Tenk om den blir helt stille, ingen taler, ingen samtaler, alle spiser i taushet. Skal jeg kanskje lage en sang som min tonedøve familie kan synge under middagen? Kan forestille meg hvordan det vil høres. Har dere en toastmaster? Det er lov å spørre folk om de vil holde en tale, evt kan toastmaster spørre. At ingen kommer til å snakke sammen høres svært usannsynelig ut! Og hvorfor har vi fått så få svar fra de vi inviterte? Det er over en uke siden vi sendte ut invitasjoner. Kanskje vi skulle satt s.u. tidligere? Vi må jo melde fra til hotellet hvor mange vi blir, og hvis vi må purre på noen har vi bare en uke til det. Sånn er det alltid, når man får invitasjoner så tenker man at man ikke trenger å svare før s.u. Mens når man sender ut så sitter man å river seg i håret når folk ikke svarer. Men det er for sent å endre på s.u. dato, pust, det går bra! Og kaker. Jeg skal bake noen selv, og ha i fryseren. Pyntes dagen før. Det begrenser jo utvalget en del. Og nå må jeg vel bake dem snart, men har jeg plass i fryseren? Eller kjenner jeg noen som har plass? Og hvilke og hvor mange kaker skal vi ha? Hvem kan jeg be bake? Skal jo helst være en som er flink. Hva med de jeg ikke ber om å bake? Blir de såret fordi jeg ikke synes de er flinke nok? (Dette er faktisk en reell problemstilling, har en venninne som er selvutnevnt verdensmester, men verken jeg eller brudgommen synes hun er spesielt flink.) Og bryllupskake. Den må hentes, hvis ikke vi skal bestille et annet sted. Og hvilken skal vi bestille? Og hvor stor? Alle gjestene må jo få et stykke hver, men to hver? Skal vi bestille en annen kake også? Og hva liker egentlig gjestene? Vi vil jo ha noe for enhver smak.Du kan jo si ifra til folk at hvis noen vil bake er det bare å si ifra, men at du må vite det til den datoen, og hva de skal bake. Den oppgaven kan jo din mor og svigermor få, å høre rundt. Bare la hun bake kake, da blir hun ikke såret, og dere trenger ikke spise av den. Og ikke alle kakene trenger være konditorvakre. Dra på prøvesmaking, og velg en dere liker godt. Si ifra til konditoriet om hvor mange gjester dere har. De kan sånt. Gode kaker som de fleste vil sette pris på: sjokoladekake (omtrent et must om det er barn med), ostekake, verdens beste, marsipankake, suksessterte. Og så må vi jo bestemme menyen. Og allergier må tas hensyn til. Og hvor mye alkohol skal serveres til middagen? Fri bar utover kvelden? Hvor mye vil det koste ca. og er det noen som kommer til å bli ubehagelig fulle? Og skulle vi hatt lokalet lenger ut over kvelden? Er det greit at brudeparet drar før gjestene? Og hvem skal være "vertskap"? Etter vielsen skal vi ta bilder, og vi har tenkt å trekke oss tilbake litt tidlig. (Og det er visst brudd på etikette å gå før brudeparet? Det er i alle fall noen i min familie som mener det.) Vi kommer jo verken til å være der når selskapet begynner eller når det slutter. Og hvem skal holde styr på gavene? Utpakking og oversikt over hva vi får fra hvem? Og de må jo tas med hjem også, hvem kan gjøre det?Gi noen ansvaret for å pakke ut og skrive ned gavene, min søster og tenåring tantebarn gjorde dette. Mamma tok med seg gavene. Vi dro sist. Men det er jo forskjellig praksis på det. Når gjestene kom, og vi var hos fotografen var det servitørene som tok imot gjestene med vlkomstdrink. Og apropos gaver, vi har jo ikke ønskeliste en gang. Og folk har begynt å spørre. Og brudfommen. Han må ha klær. Og skal bestille brudebukett. Kanskje må dressen tilpasses litt, han sklir ikke alltid rett inn i konfeksjon. Og på bryllupsdagen vil han at det skal sitte perfekt. Og hva med pynting av lokalet? Kommer det jeg har bestilt i tide? Og det er så mange flere detaljer å tenke på, lysestaker og lys. Bordkort, bordkart og menyer. Hjelpes. Fikk ikke sove i natt, og da begynte tankene. Måtte bare få det ut. Tror det hjalp. Nå må jeg ta meg av hverdagen en stund. PUST! Dette går bra!
SiMa Skrevet 19. juni 2014 Forfatter #4 Skrevet 19. juni 2014 *Puster dypt* Nå er jeg tilbake til "hverdagen", det viste seg bare at å sitte på kg er mer fristende enn å ta oppvasken. Det hjalp faktisk å få det ut, nå tar det ikke så stor plass i tankene lenger, hvis dere skjønner hva jeg mener.
Løvefrøken Skrevet 19. juni 2014 #5 Skrevet 19. juni 2014 Pust ut! Så lenge du og brudgommen kommer, så blir dere gift, og det er vel det viktigste... Men, om du våkner om natta og har slike tankerekker anbefaler jeg deg å ha en notatbok på sengekanten som du kan skrive ting i... På den måten får du ting litt ut av systemet, samtidig som du ikke glemmer dem til dagen etter....
SiMa Skrevet 19. juni 2014 Forfatter #6 Skrevet 19. juni 2014 Pust ut! Så lenge du og brudgommen kommer, så blir dere gift, og det er vel det viktigste... Men, om du våkner om natta og har slike tankerekker anbefaler jeg deg å ha en notatbok på sengekanten som du kan skrive ting i... På den måten får du ting litt ut av systemet, samtidig som du ikke glemmer dem til dagen etter.. Vi skal nok klare å møte opp, og har til og med lært replikkene våre. Hadde alltid en sånn natt som dette ca to måneder før eksamen også, etter det roet tankene seg og ting gikk helt greit. Og her er jo svaret enkelt: Ja. Har heller aldri hørt om noen som er nektet å bli viet fordi kjolen ikke er perfekt, eller ekteskap som er annulert fordi kakene ikke var gode nok. Det med kaker synes jeg er litt dumt, jeg er veldig glad i (og flink til) å pynte og bake kaker, men rekker jo ikke så mye av det til mitt eget bryllup. Kan nesten ikke sende stedfortreder til frisøren heller, så får ta igjen kakebaking ved senere anledninger. (Har aldri fått klager når jeg har spurt om jeg skal bake til en bursdag, f.eks.) Gift blir vi. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå