AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #1 Skrevet 19. juni 2014 sikkert noen som har laget en tråd om dette tidligere, men prøver likevel. Jeg har veldig lyst til å flytte ut til høsten, men er usikker på hvordan økonomien blir. Trenger tips! Jeg er litt kresen på hvor jeg vil bo, så jeg ønsker ikke å bo i studentboliger osv der jeg må dele bad og kjøkken, jeg vil ha mitt eget sted. Siden jeg bor i Oslo må jeg nok betale minst 7000 kroner i måneden for en hybel eller liten leilighet. Jeg får studielån, så da er jo leia dekket. Men jeg har veldig varierende vakter på jobb, så jeg kommer til å tjene veldig forskjellig fra måned til måned. En måned kan jeg tjene tre tusen, en annen måned ni tusen. Så, det jeg lurer på er om dette vil gå rundt? Med tanke på at lønna vil variere, vil jeg ha råd til både leilighet, mat, betale regninger, treningssenter, busskort osv? Regner jo også med at det ofte vil komme uventede utgifter. I tillegg holder jeg på å ta lappen, men er snart ferdig. Vil gjerne ha noen erfaringer fra dere, om hvordan det var å flytte ut første gang. Gjerne hvor mye penger som faktisk blir brukt i måneden på nødvendigheter. Anonymous poster hash: dc165...056
.Askepott. Skrevet 19. juni 2014 #2 Skrevet 19. juni 2014 I følge SIFO sitt referansebdsjett trenger bør du regne med 7.500 i månedlig forbruk. I tillegg kommer husleien og strøm. Jeg er ganske sikker på at du kan klare deg for under 7.500 som student. La oss si 5.500 + husleie på 7.000 + strøm 700 = 12.200. Noe rundet der kanskje? Da må du jobbe så du tjener minimun 5.200 per måned. Så kan du jo jobbe ekstra i ferier og spare opp en liten buffer så du har litt å gå på. Du kan se hva som er medregnet i referansebudsjett fra sifo her: http://kalkulator.referansebudsjett.no/php/standard.php
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #3 Skrevet 19. juni 2014 Dropp alt unødvendig til du er sikker på at du har råd til det. Du MÅ ikke trene på treningssenter, du kan trene helt gratis ute :-)Anonymous poster hash: 0fb1d...ed3 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #4 Skrevet 19. juni 2014 At du har forskjellig lønn fra måned til måned har ikke noe betydning så lenge du er flink og sparer de månedene du tjener mye så det blir jevnt de månedene du tjener lite :) Lykke til! Anonymous poster hash: 2634f...ea3
Thorn Skrevet 19. juni 2014 #5 Skrevet 19. juni 2014 (endret) Ville satt meg ned og lagd et budsjett over de faste utgiftene dine. Bruker du f.eks linser? Hva vil forsikringene dine koste? Har du husdyr? Hvordan er forbruket ditt til vanlig? Jeg føler selv at jeg lever nøkternt, shopper sjelden, reiser omtrent aldri bort, spiser relativt rimelig, drikker sjelden alkohol, men likevel havner jeg fort rundt eller over 7-8000 i måneden utenom husleie. Da er det strøm, internett, busskort, husdyr, forsikringer, treningsstudio (som nå er sagt opp), linser, mobil og mat, i tillegg til det lille jeg bruker utenom. Jeg har heldigvis lav husleie, så jeg har ganske romslig budsjett, og det påvirker jo selvfølgelig mitt forbruk. Det er fantastisk hva man kan få til hvis man ikke har noe valg, men få på plass det du uansett MÅ betale. Jeg har forøvrig samme problem som deg mtp jobb, så jeg er veldig streng med meg selv på å sette av penger de månedee jeg tjener mest, slik at jeg har til månedene jeg trenger mer/får en uventet utgift. Endret 19. juni 2014 av Thorn
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #6 Skrevet 19. juni 2014 Da jeg var student var naturen treningssenteret mitt. Joggeturer utendørs + styrketrening til youtube videoer regnet jeg ut at sparet meg 4500 på bare ett år. Anonymous poster hash: ef52e...9c6
Mormont Skrevet 19. juni 2014 #7 Skrevet 19. juni 2014 Du får en hybel for under 5000 hos SiO. Da trenger du ikke dele bad eller kjøkken med noen. Det finnes mange sånne, ikke alle som bor i studentbolig deler bad og kjøkken. Ser ikke poenget med å leie privat om du kan bo i studentbolig, er ikke stor forskjellen på standarden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå