Gjest Tirinn Skrevet 21. juni 2004 #1 Skrevet 21. juni 2004 Heisann! Skal ut på tur om ikke så lenge, og det ser foreløbig ut som jeg må ha med en del mer bagasje enn egentlig tillatte vekt. Mitt spørsmål: Hva er deres erfaring med hvor strenge flyselskapene er på å tillate overvekt? Er noen selskaper strengere enn andre, og varierer det ifht destinasjon? Er charterselskaper strengere enn ruteselskaper? Og har dere måttet betale noen gang, i såfall hvor mye?
Grooo Skrevet 21. juni 2004 #2 Skrevet 21. juni 2004 Hvilket selskap skal du fly med? Det har ganske mye å si.. Billigselskapene som RyanAir feks, de "lever av" at folk betaler overvekt. Der må man betale om man er bare bittelitt over grensa. Andre selskap er ikke så strenge, og i mange tilfeller kommer det ann på flyplasspersonalet også, noen land er ikke så nøye på det.
LilleBille Skrevet 21. juni 2004 #3 Skrevet 21. juni 2004 RyanAir: Bagasjevekt over 15 kg blir pålagt et gebyr på £Stg4/€6 (eller tilsvarende i lokal valuta) per kilo på alle ruter. SAS/Braathens: Overvekt med BU, SK, KF: EURO 5/NOK 40 (per kg per strekning) , EURO10/NOK80 (per kilo for 2 eller flere strekninger)
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2004 #4 Skrevet 21. juni 2004 reiste selv med startour og hadde 4 kg mer enn lovlig. her er dte kun tillatt å ha 20 pr pers. men så også at det var mange andre som hadde mye over det tillatte men de gjorde ingenting, måtte ikke betale eller noe. tror det er forskjell på byråene!
Arkana Skrevet 21. juni 2004 #5 Skrevet 21. juni 2004 Det spørs hvem du skal fly med. Jeg har fløyet mye med bl.a. SAS, Braathens og British Midland og har konsekvent overvekt, men de har aldri nevnte det en eneste gang og jeg har aldri betalt. Ryan Air derimot er veldig nøye på overvekt og lever omtrent av det. Jeg ville ikke utnyttet det for mye, altså 10 kg over er greit, men jeg ville ikke ta sjansen på at 20-30 kg overvekt var greit, selv hos de "snille" selskapene.
Grooo Skrevet 21. juni 2004 #6 Skrevet 21. juni 2004 To kilo over var ikke greit hos RyanAir da vi kom fra Glasgow i høst, det fikk hun som stod forran oss erfare.
Pbrina Skrevet 21. juni 2004 #7 Skrevet 21. juni 2004 Det kommer også an på hvor fullt flyet er. Er det stappfullt, er de strengere enn om flyet er halvfullt. (Ikke Ryanair, da....)
Gjest Ethereal Skrevet 21. juni 2004 #8 Skrevet 21. juni 2004 KLM tok i hvertfall 12 Euro pr kilo overvekt. Og jeg har hørt at ALLE billigselskaper (Ryanair, Easyjet, osv) er svært strenge, og har høye overvektspriser.
ringblomst Skrevet 21. juni 2004 #9 Skrevet 21. juni 2004 Har nesten alltid overvekt - og så langt har jeg erfart at KLM, Singapore Airlines, Lufthansa, Air France, SAS, flyene til Star Tour og Apollo ikke har tatt betalt for overvekt opp mot 5-10 kg. Den ene gangen vi fløy med Ryanair hadde vi heldigvis ikke overvekt .
Alterna Skrevet 21. juni 2004 #10 Skrevet 21. juni 2004 Hver gang jeg har reist med KLM, har det gått bra og jeg har alltid hatt 5-7 kg over.
Snitta Skrevet 21. juni 2004 #11 Skrevet 21. juni 2004 Jeg skal ut og reise om noen dager . Jeg reiser med My travel og slipper det problemet ved å kjøpe meg 10 kg ekstra bagasje . Dette koster 300.- tur /retur. Synes det er greiere å gjøre det sånn jeg!
Dagensdiva Skrevet 21. juni 2004 #12 Skrevet 21. juni 2004 Vi har også reist mye med KLM..har hatt overvekt ganske ofte..uten å betale et øre..selvom mamma og pappa på forhånd har snakket om/vært klart over at de kanskje må punge ut litt.. Ifjor reiste jeg til Dubai, hadde overvekt på vei hjem..reiste med Emirates..slapp å betale..det var snakk om ca 5 kg..de så på håndbagasjen min også..der så de at detvar en liten håndveske..ergo var 5kg greit.. SAS+++småfly er vel ganske strenge..men jeg har aldri trengt å betale noe.. Skal til USA i sommer...har lovtil å ha med 60 KG trorjeg..eller 90? 60 tror jeg! Gjett om det blir shopping..
Jeanine Skrevet 25. juni 2004 #13 Skrevet 25. juni 2004 Hver gang jeg har reist med KLM' date=' har det gått bra og jeg har alltid hatt 5-7 kg over. [/quote'] Jeg kom nettopp hjem fra USA og hadde med meg veldig mange kilo for mye (fløy med KLM). jeg hadde med meg et spedbarn som tar ekstra bagasje, men som ikke har krav på å ha med bagasje (bortsett fra vogn, bilsete og slikt). Jeg hadde også med meg flere kofferter og vekser enn tillatt, både i håndbagasje og i det som ble sendt. Men de nevne ikke et ord om overvekten, verken hos KLM eller da jeg kom til Norge og skulle fly videre med SAS.
Gjest Ethereal Skrevet 25. juni 2004 #14 Skrevet 25. juni 2004 Kanskje KLM i Nederland er verre??? for da jeg reiste til Nederland i januar, hadde jeg 32 kg i kofferten (og ryggsekk til håndbagasje). Da slapp jeg gjennom, men hun sa at 32 kg var maksgrensen for en gjenstand, pga sikkerhetsbestemmelser.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2004 #15 Skrevet 25. juni 2004 Jeg tror det kommer litt an på humøret til de som sitter i skranken, og hvor fullt flyet er! Vi var fire som reiste med KLM i vinter og to av oss hadde 4-6 kg overvekt, og de hadde måtte betale hadde det ikke vært for at de to andre hadde under 20 kg. Ellers vet jeg om ei som ble bedt om å betale 6000,- med KLM for 17 kg overvekt... (hun hadde vært utenlands i 3 måneder, derfor så mye overvekt) Mine erfaringer med Ryanair er negative, BORTSETT fra det med overvekt, faktisk!!! Vi var 3 stykker som hadde shoppa litt vel mye i London, og kom til flyplassen med rundt 100 kg fordelt på oss, og slapp å betale så mye som ei krone! Jeg tror vi var heldige der gitt!
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2004 #16 Skrevet 25. juni 2004 Jeg tror det kommer litt an på humøret til de som sitter i skranken, og hvor fullt flyet er! Vi var fire som reiste med KLM i vinter og to av oss hadde 4-6 kg overvekt, og de hadde måtte betale hadde det ikke vært for at de to andre hadde under 20 kg. Ellers vet jeg om ei som ble bedt om å betale 6000,- med KLM for 17 kg overvekt... (hun hadde vært utenlands i 3 måneder, derfor så mye overvekt) Mine erfaringer med Ryanair er negative, BORTSETT fra det med overvekt, faktisk!!! Vi var 3 stykker som hadde shoppa litt vel mye i London, og kom til flyplassen med rundt 100 kg fordelt på oss, og slapp å betale så mye som ei krone! Jeg tror vi var heldige der gitt!
Rakel Skrevet 25. juni 2004 #17 Skrevet 25. juni 2004 My Travel airways sa ikke et ord om overvekt på flere kilo hos to forskjellige familier og hos forskjellige personer bak skranken. Virker ikke som de tar betalt for det.
Miracl3 Skrevet 27. juni 2004 #18 Skrevet 27. juni 2004 Har aldri betalt overvekt med My travel. Hadde ca 20 kg overvekt på lørdag fra hellas
Gjest Evie Skrevet 27. juni 2004 #19 Skrevet 27. juni 2004 Hvordan gjør Norwegian dette? Skal reise med dem i juli og trenger å ha med litt av hvert... Er nesten sikker på at det blir overvekt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå