Gjest Gjesta Skrevet 20. juni 2004 #1 Skrevet 20. juni 2004 Hvilke inntrykk har dere av de forskjellige folkene her i landet? (både negative og positive...) For å vise hva jeg mener, skriver jeg ned mine inntrykk... Sørlendinger- veldig snille folk som aldri blir sinte...og så har jeg alltid hatt inntrykk av at flesteparten er kristne... Alle nord for Trondheim - de snakker veldig høgt (vil nesten kalle det brøling...) Og banner en hel del, og så har de god humor..de ler en hel del..Og takler sterk alkohol veldig bra... Rogalendinger - Veldig glad i alkohol... Snakker mye. Østlendinger - Stressa folk, veldig opptatt av mote.. Clea
Arkana Skrevet 21. juni 2004 #2 Skrevet 21. juni 2004 Sørlendinger: Kristne, koselige Nordlendinger og til dels trøndere: Varme og inkluderende, ærlige Østlendinger: Sytete, holder seg for seg selv Men dette er liksom det som detter i hodet mitt hvis jeg skal ta alle jeg vet om/kjenner under ett, så det er mer en stereotyp enn sannheten kanskje.
Bauche Skrevet 21. juni 2004 #3 Skrevet 21. juni 2004 Østlendiger er mer selvhøytidelige enn andre deler av landet...
Andrine22 Skrevet 21. juni 2004 #4 Skrevet 21. juni 2004 Østlendinger: Overlegne. Bergensere: Tror de er verdensmestere. Trøndere: Inkluderende, lett og bli kjent med og artig å feste sammen med! Iallfall bygdetrøndere... Moldensere: Ofte klyser/ "beiber". Skal ikke si hvor jeg er fra, men jeg er iallfall ikke sånn som jeg beskrev det her...
Gjest StoreSky Skrevet 21. juni 2004 #5 Skrevet 21. juni 2004 Trøndere: Drikker karsk, går i grilldress, drar på campingferie! Men ellers ganske koselige, ikke mye politikk og sånt... Nordlendinger: Snakker høyt, banner, litt gammeldagse (både i klær og holdninger) Varme og omtenksom, familien høyt - fordi de er glade i de, ikke av plikt. Drikker endel, ikke så høytidlig. Alltid en fisker i familien. Sørlendinger: Kristne, gammeldagse holdninger/moral -grenser til rasisme.. Sier nei til ett glass øl (vin ok i bryllup) men spiser heller beroligene fra legen.. Sørvestlendinger: Ekstrem utgave av sørlendingene. Nei til all morro. Ikke alkohol, kvinner skal tie. Mye dobbeltmoral. Vestkantfolk: Som sørlendinger, men utrolig overflatisk, tenker mye på utseende, klær og penger..
Holly Hobbie Skrevet 22. juni 2004 #6 Skrevet 22. juni 2004 Dette var jo opplysende :-? Mye positivt om ostlendinger...not! Jeg har moett strenge og sinte soerlendinger, stille og forsiktige nordlendinger og veldig sosiale ostlendinger. I tillegg har jeg moett vestkantmennesker baade med og uten merkeklaer. Verden blir gjerne litt mer kompleks naar man beveger seg litt rundt og ikke bare gjengir stereotyper man faar inn gjennom media
Gjest Anonymous Skrevet 22. juni 2004 #7 Skrevet 22. juni 2004 Moldensere: Ofte klyser/ "beiber". Ooops... I e molding i, og i føle me ikkje akkurat som nåkka beib ! Får jeg lov å spørre hvordan du har fått det inntrykket? (vet definitivt at det finnes noen da......)
Gjest Anonymous Skrevet 22. juni 2004 #9 Skrevet 22. juni 2004 Moldensere: Ofte klyser/ "beiber". Ooops... I e molding i, og i føle me ikkje akkurat som nåkka beib ! Får jeg lov å spørre hvordan du har fått det inntrykket? (vet definitivt at det finnes noen da......)
Arkana Skrevet 22. juni 2004 #10 Skrevet 22. juni 2004 Dette var jo opplysende :-? Mye positivt om ostlendinger...not! Jeg har moett strenge og sinte soerlendinger' date=' stille og forsiktige nordlendinger og veldig sosiale ostlendinger. I tillegg har jeg moett vestkantmennesker baade med og uten merkeklaer. Verden blir gjerne litt mer kompleks naar man beveger seg litt rundt og ikke bare gjengir stereotyper man faar inn gjennom media [/quote'] Jeg skjønte at et sånt innlegg ville komme. Det er ingen her som påstår at ALLE nordlendinger/østlendinger/vestlendinger er slik og sånn, det er en blanding av oppfatningen man har av de man selv kjenner og stereotypier.
Rapitap Skrevet 22. juni 2004 #11 Skrevet 22. juni 2004 Vestlandet: lett skyet, ikke så mye regn som man tror. Folket er også litt sånn: lett distre og holdninger skiftes ikke så ofte. De er sterke i troen. Bare se på fotball laget Brann. Selv om de er drittdårlige så får de støtte fra folket. De er trofaste og ærlige. Noenganger uten empati. Dette med at bergensere tror de er verdensmestre, vel, dette betrakter jeg som kun ett dårlig rykte. Ikke grobunn i fakta eller affimasjon for øvrig. Østlandet: mye sol, stabil bris og noe utsatt for torden. Greit nok alså, men noen av de mest uhøfflige menneskene jeg har truffet var fra Oslo, og det skjedde i Oslo. Jeg har familie der, men alikavel så synes jeg de 'faker' happy på utsiden, og det gjør de søren meg jevnt over, men så kan de ha noen farlige PMS'er eller krampe-sos nykker. De bleker sikkert tennene sine statistisk mer på østlandet (kontra alle andre deler av landet) også. (Seff lager vi en normalisert kalkye). Nord-Norge: kaldt, opplett og til tider sol. For meg er dette klassen for fjerge-konduktør med rullings i brystlommen og en herlig snurrebart. De er alltid glade, på utsiden og innsiden. De liker sikkert å kose mye siden det er så kaldt ute og de har en nydelig humor. Rorbua -> der har de bikket over...derfor er det: til tider sol. Sørlandet: Generelt sett pent vær. Her har dere apenes konge, sjørøver historier, leker og barn på en snor. Og så er det småbåtlivet med pils og pizza og sånn. Bare ice beer, ferie og penger. Japper i livbåter. =) E' d' nøye då'?
Saeria Skrevet 22. juni 2004 #12 Skrevet 22. juni 2004 Sørlendinger: Blide mennesker, stor konsentrasjon av kristne særlig gladkristne. Nordlendinger: Vittige folk som ikke tar seg selv høytidlig, tempramentsfulle, kan bainnskapen. Vestlendinger: Her finner vi mye bønder, rullingsen har det godt her, mye "mannen i gata". Østlendinger: Greie mennesker, takler regn dårlig, større samling av bad boys og finansenere her. Generaliserende, ja. Men det er da litt morro også.
Gjest Gjesta Skrevet 22. juni 2004 #13 Skrevet 22. juni 2004 Hmm...før var visst (vi) sunnmøringer kjent for å være gjerrige folk som aldri brukte penger, men heller samlet de opp under madrassen på soverommet... (Tror dette var mest før..) Clea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå