Gjest Anonymous Skrevet 20. juni 2004 #1 Skrevet 20. juni 2004 jeg er av utenlandsk opprinnelse og snakker mitt morsmål helt uten noen som helst problemer... noen kom til å si til meg her en dag at jeg burde blitt tolk for slike innvandrere som kommer til norge og trenger hjelp og ikke kan norsk... dette er veldig så behjelpelig og samtidig også en måte å tjene penger på, men hvordan går man frem?
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #2 Skrevet 20. juni 2004 For å kunne bli tolk må du ikke bare kunne ditt morsmål perfekt, du må også kunne norsk perfekt. Og du må kunne dokumentere språkkunnskapene dine. Politiet og andre offentlige instanser bruker ikke tilfeldige tolker heller, det er ikke bare å møte opp og så er du "ansatt". De bruker profesjonelle tolker som i tillegg til språkkunnskaper også er opplært i f.eks. etikk, kommunikasjon, tolketeknikk osv. Hvis du ønsker å bli tolk anbefaler jeg at du vurderer å ta en translatøreksamen/autorisasjonsprøve i tolking, det kan tas på et universitet.
Gjest Fraggel Skrevet 20. juni 2004 #3 Skrevet 20. juni 2004 En bekjent av meg jobber som tolk i politiet - på sporadisk basis - og har ingen utdannelse eller dokumentasjon på språk-kunnskap. Men hun tjener fett på det!
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #5 Skrevet 20. juni 2004 En bekjent av meg jobber som tolk i politiet - på sporadisk basis - og har ingen utdannelse eller dokumentasjon på språk-kunnskap. Men hun tjener fett på det! Synes det er litt hårreisende at de ansetter hvem som helst.
Gjest Anonymous Skrevet 22. juni 2004 #6 Skrevet 22. juni 2004 Synes det er litt hårreisende at de ansetter hvem som helst. Stemmer ikke helt. Jeg kjenner en som har tolket for UDI og politiet. Hun er ikke utdannet translatør eller tolk, men snakker både sitt opprinnelige språk og norsk svært godt. Først måtte hun gjennomføre en test hvor hun beviste språkkunnskapene - deretter fikk hun gradvis mer krevende oppdrag hos UDI, før hun til slutt fikk oppdrag hos politiet. Så det er nok snakk om å vise sine kunnskaper først
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå