Gå til innhold

Lite barn som har vondt når hun går?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jente på 18 mnd som ikke orker å gå så langt. Hun har ikke gått så lenge, en tre måneders tid, men i det siste har hun blitt såpass flink at hun får være med på turer i barnehagen.

Nå sier barnehagen at hun kan bli sint når de er ute og går, og at hun plutselig kan legge seg ned. De lurer på om det kan være noe i veien.

Jeg orker ikke sånne bekymringer og har derfor fått time hos helsesøster til sjekk om et par uker.

Men er det noen som har erfaring med dette? Det streifet meg at dette også kanskje kan være at skoene ikke er bra nok?

Jeg blir fort engstelig for at det kan være noe mer alvorlig i veien.

Anonymous poster hash: 321d1...07f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lege og evt. henvisning til kiropraktor. Kan være noe galt med beinstillingen hennes. Mulig hun må til røntgen.

AnonymBruker
Skrevet

Lege og evt. henvisning til kiropraktor. Kan være noe galt med beinstillingen hennes. Mulig hun må til røntgen.

Er det noe som lar seg fikse uten varige men?

Skrevet

Det aner jeg ikke men du må gjøre noe. Hvorfor helsesøster og hvorfor to ukers ventetid? Jenta har vel en fastlege?

Skrevet (endret)

Jeg har en jente på 18 mnd som ikke orker å gå så langt. Hun har ikke gått så lenge, en tre måneders tid, men i det siste har hun blitt såpass flink at hun får være med på turer i barnehagen.

Nå sier barnehagen at hun kan bli sint når de er ute og går, og at hun plutselig kan legge seg ned. De lurer på om det kan være noe i veien.

Jeg orker ikke sånne bekymringer og har derfor fått time hos helsesøster til sjekk om et par uker.

Men er det noen som har erfaring med dette? Det streifet meg at dette også kanskje kan være at skoene ikke er bra nok?

Jeg blir fort engstelig for at det kan være noe mer alvorlig i veien.

Har ingen erfaring med tilsvarende, men synes dette er en sak for lege istedenfor hs. Ville bestilt time hos fastlege og bedt om henvisning til kiropraktor. Evnt kan du selv ta kontakt med en osteopat. Endret av Semydfe
Skrevet

Hadde dratt til fastlege eller ringt selv til kiropraktor.

Skrevet

Men, gir hun uttrykk for at hun har vondt da? Det kan jo bare være at hun er sliten, hun er jo liten og har ikke gått så lenge. Det virker mer sannsynlig det.

Men selvsagt kan det være lurt å sjekke. Du er sikker på at skoene er store nok både i lengden og bredden?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

kontakt fastlegen og få henvisning til fysioterapeut. ta med skoene hun bruker.

Anonymous poster hash: a4d16...bfe

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig at datteren min på 2.5 år legger seg ned etter å ha gått 300-500m. Da må jeg som oftest løfte henne et lite stykke før hun vil gå igjen. Men dette er nok fordi hun blir sliten, også er hun godt vant med å bli løftet når hun kjenner behov for det. Sover hun greit om natten? For meg høres det kanskje bare ut som hun er litt sliten, men når hun bare er 18 mnd så kan man ikke forvente at de skal gå lange stykket heller. Rart at barnehagen mener hun skal gå på tur når hun bare er 1.5 år

Anonymous poster hash: fa3c6...5ce
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For all del - ikke dra til kiropraktor, osteopat eller annen alternativ behandler før du har fått en skikkelig legesjekk av henne. Og ja, dette er en sak for lege, ikke helsesøster.

Anonymous poster hash: 6d6e3...8f3

• Liker 1
Skrevet

Hun er jo bare 18mnd, så ikke så rart hun ikke klarer å gå så langt på tur i barnehagen!

Synes det er rart av barnehagen at de forventer at hun skal gå på tur som de større barna og at de ikke har et vognalternativ når hun legger seg ned.

Min teori er at hun er sliten, men ikke klarer å forklare det siden hun er bare 1.5 år.... hun er lita!

Tviler på det er sko eller bein det er feil med.

• Liker 2
Skrevet

Har ingen erfaring med tilsvarende, men synes dette er en sak for lege istedenfor hs. Ville bestilt time hos fastlege og bedt om henvisning til kiropraktor. Evnt kan du selv ta kontakt med en osteopat.

Du trenger ikke henvisning fra lege for å gå til kiropraktor.

En annen sak er at det kan være greit å ta en tur innom lege for undersøkelse i stedet for å gå rett til kiropraktor.

TS, har dere prøvd å gå turer med henne selv? Kan det være noe annet hun reagerer på enn at hun får vondt? At de går for fort, for langt, at de ikke stopper når hun ser noe spennende? Kanskje hun synes det er kjedelig og vil ha mer oppmerksomhet enn hun får når de går tur? Gir hun selv uttrykk for at hun får vondt når hun går? I så fall er det godt mulig det er skoene, i den alderen kan skoene fort bli for små. Dette er også årstiden for å gå barbent, noe de fleste barn jeg har vært borti elsker, la henne prøve det og se om det hjelper. Ta en tur innom en skobutikk og få målt føttene og sjekk om skoene fortsatt passer.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke vanlig at så små barn sitter i en sånn 4mannsvogn når de er på tur? Synes også det virker merkelig at barnehagen tar de med på gåtur. Også veldig rart at barnehagen sender bekymringsmelding til foreldrene på grunn av det, når hun kun har gått i 3 måneder...

Anonymous poster hash: 6c94f...c8b
Skrevet

Jeg stemmer også for legesjekk, i stedet for å vente et par uker på time hos helsesøster. Men ja, en begynner jo å lure litt på hva barnehagen driver med. Det skulle jeg ønske du spesifiserte litt mer. Hvis hun bare har gått i tre måneder, blir hun fort sliten. Da jenta mi begynte i barnehagen hadde hun gått i seks måneder, men "tur" i barnehagen betydde å gå til lekeplassen rett ved siden av. Skulle de lenger enn 50 meter, var det en selvfølge at barna satt i vogn. Så små barn bruker beina til å studere omgivelsene rundt seg. Jeg synes ikke at å gå tur har noe for seg, for barna ser ikke poenget med det. De har behov for å stoppe hele tiden og undersøke alt de ser - er det noe de voksne tar hensyn til? Har barnet en hånd å holde i? Plukker de henne opp hvis hun ikke orker å gå mer? Det er naturligvis viktig å undersøke at skoene er riktige, men jeg ville først og fremst snakket mer med personalet. På gruppen til min datter er det ei jente på 1.5 år. Når de skal på tur nå, sitter alltid denne jenta i vogn mens de andre går selv. Derfor lurer jeg på om de virkelig skal ha barnet ditt til å på tur.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Ser mange foreslår lege - grunnen til at det ble helsesøster var fordi barnehagen foreslo det. Jeg vet ikke helt hvorfor, men kanskje for å ta en kontroll av om hun utvikler seg motorisk som hun skal? Barnehagen var på ingen måte bastant, de har bare lagt merke til at hun ikke orker å gå så langt og blir sint. På lengre turer sitter hun i vogn, så dette er på kortere turer i skogen rett ved barnehagen, for eksempel. Jeg vet ikke nøyaktig hvor langt de har gått når dette skjer.

Vi har aldri opplevd dette hjemme. Vi går turer, men da har vi med vogna (hun har er storesøsken som kan gå lenger, og vogn er nødvendig for å få lengden på turen som søskenet også er tilfreds med).

Jeg har med andre ord ikke stusset på noe hjemme. Hun leker og er aktiv, går og løper.

Barnehagen var også åpne for at det ikke behøver å være noe i veien. Det var mer som at vi burde utelukke det. Selv håper jeg jo det er så enkelt som at vesla blir sliten og/eller at skoene ikke er gode. Jeg vet at skoene passer på lengden, men det kan jo hende de ikke er komfortable i lengden - men igjen, det synes jeg også jeg burde merket når vi er på tur vi i familien.

Jeg bekymrer meg veldig lett. Så når jeg hører at vi bør sjekke det opp tenker jeg med en gang at det kan være noe alvorlig i veien, noe det forhåpentligvis ikke er.

Jeg er skeptisk til å ta med små barn til kiropraktor. Med fysioterapi blir selvsagt noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

For all del - ikke dra til kiropraktor, osteopat eller annen alternativ behandler før du har fått en skikkelig legesjekk av henne. Og ja, dette er en sak for lege, ikke helsesøster.

Anonymous poster hash: 6d6e3...8f3

Ja, unngå alternative behandling såfremt det er helt nødvendig. Det er bare en belastning for barnet å måtte behandles sånn uten god nok årsak.

Skrevet

Hvor lenge har hun gått i barnehagen? Kanskje det blir litt for mye for henne? Det er godt at barnehagen gir deg beskjed, i hvert fall. :)

AnonymBruker
Skrevet

Er hun fulle dager i barnehagen 5 dager i uken? Det er jo drepen for små barn. De blir utrolig sliten av å være i barnehagen så mye. Vår datter er helt matt og ferdig når hun kommer hjem fra barnehagen. Vi tok henne ut 2 dager, så nå går hun kun 3 dager i uken i bhg.

AnonymBruker
Skrevet

Hun har gått i barnehagen i fire måneder. Hun er veldig blid og fornøyd og trives godt i barnehagen. Hun virker heller ikke utkjørt når vi henter henne. Hun går 9-15 hver dag, og færre dager er ikke mulig for oss.

AnonymBruker
Skrevet

Hun har gått i barnehagen i fire måneder. Hun er veldig blid og fornøyd og trives godt i barnehagen. Hun virker heller ikke utkjørt når vi henter henne. Hun går 9-15 hver dag, og færre dager er ikke mulig for oss.

Det høres veldig godt ut. Tviler sterkt på at hun trenger verken doktor eller noe annet når hun ellers er så glad og fornøyd. Unger gir ofte signal om at noe ikke er riktig hvis dere lurer på det. Men er dere veldig usikker så gå til helsesøster som kan henvise dere til en fysioterapeut for å se på hvordan kroppen er når hun går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...