Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

idag sjekket jeg tilfeldig hva standpunktskarakterene mine og oppdaget noe jeg ikke gjorde sist. det står nemlig at jeg har IV i et fag. for det første har jeg fått null beskjed og læreren min har aldri nevnt noe om at jeg stryker i faget? jeg vet at jeg har levert inn flere ting i faget, nok til at jeg ivertfall kunne ha fått minst en 3'er. dette er også ting jeg aldri har fått høre karakterer om. altså jeg trodde alt gikk fint, da jeg har levert arbeid og at læreren aldri sa noe.

så nå har jeg tydeligvis ikke bestått videregående? hva kan jeg gjøre? det er vitnemålsutdeling idag og jeg VET at jeg skal ha bestått faget. jeg er så redd fordi jeg vil ha førstegangs vitnemålet mitt og jeg har også hatt eksamen i dette faget! jeg skal flytte bort et år, så hva skal jeg gjøre?

er virkelig desperat og dette har ødelagt alt ..

Anonymous poster hash: 58595...18f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kan også legge til at denne læreren har

mistet andre elevers vurderinger før

AnonymBruker
Skrevet

Når var det standpunktkarakterene ble lagt ut? Dersom det ble lagt inn for 10 eller mindre dager siden kan du klage på karakteren. Du kommer garantert til å få medhold i saken da du ikke har fått noe beskjed om dette tidligere. Dersom standpunktkarakteren ble publisert for mer enn 10 dager siden må du opp til eksamen til høsten og du mister førstegangsvitnemålet ditt.

Uansett så får man ikke lov til å gå opp til eksamen dersom man har IV i faget. Her må det ha skjedd en feil. Uansett er det eksamenskarakteren som er avgjørende når en både har standpunktkarakter og eksamenskarakter i et fag. Så lenge du har eksamenskarakter i faget så har du bestått VGS og du får førstegangsvitnemål.

Jeg håper dette var litt oppklarende.

Anonymous poster hash: cbcff...db4
AnonymBruker
Skrevet

Har du bestått eksamen i faget får du bestått vgs :)

Du har krav på å få beskjed i god tid dersom du står i fare for og ikke få vurdering i et fag - slik at man har mulighet til å endre det- så du kommer nok til å få medhold i en eventuell klage på standpunktskarakteren din

Anonymous poster hash: e0ddc...141
AnonymBruker
Skrevet

Når var det standpunktkarakterene ble lagt ut? Dersom det ble lagt inn for 10 eller mindre dager siden kan du klage på karakteren. Du kommer garantert til å få medhold i saken da du ikke har fått noe beskjed om dette tidligere. Dersom standpunktkarakteren ble publisert for mer enn 10 dager siden må du opp til eksamen til høsten og du mister førstegangsvitnemålet ditt.

Uansett så får man ikke lov til å gå opp til eksamen dersom man har IV i faget. Her må det ha skjedd en feil. Uansett er det eksamenskarakteren som er avgjørende når en både har standpunktkarakter og eksamenskarakter i et fag. Så lenge du har eksamenskarakter i faget så har du bestått VGS og du får førstegangsvitnemål.

Jeg håper dette var litt oppklarende.

har ikke kommet meg inn på fronter før nå, så jeg så det ikke før idag, men mener det skulle være rundt 1 uke siden?

dette er norsk skriftlig og jeg hadde eksamen, for en stund tilbake siden, men har ikke fått vite karakteren og får nok ikke vite det før om noen dager?

AnonymBruker
Skrevet

Har du bestått eksamen i faget får du bestått vgs :)

Du har krav på å få beskjed i god tid dersom du står i fare for og ikke få vurdering i et fag - slik at man har mulighet til å endre det- så du kommer nok til å få medhold i en eventuell klage på standpunktskarakteren din

Anonymous poster hash: e0ddc...141

skrev under på varsel om manglende karakter, men etter det forklarte jeg henne at jeg har levert inn ting, noe hun ikke hadde funnet ( hun mister ofte slike ting ) og da skrev hun ned og sa hun skulle finne dem. siden jeg ikke hørte noe mer, regnet jeg med at hun hadde fikset det.

men siden jeg gikk opp til eksamen, men har IV i faget så vil jeg få bestått? siden det er sant det dere sier, man kan vel ikke ta en eksamen uten å ha fått bestått i faget?

AnonymBruker
Skrevet

skrev under på varsel om manglende karakter, men etter det forklarte jeg henne at jeg har levert inn ting, noe hun ikke hadde funnet ( hun mister ofte slike ting ) og da skrev hun ned og sa hun skulle finne dem. siden jeg ikke hørte noe mer, regnet jeg med at hun hadde fikset det.

men siden jeg gikk opp til eksamen, men har IV i faget så vil jeg få bestått? siden det er sant det dere sier, man kan vel ikke ta en eksamen uten å ha fått bestått i faget?

Nå ble jeg fryktelig usikker når det gjelder det siste. Jeg vet i hvertfall at det er slik når det gjelder muntlig eksamen, at en ikke får gå opp til eksamen dersom man har IV i faget. Uansett så står det klart og tydelig på udir at en eksamenskarakter bestemmer om en elev har bestått faget eller ikke når det er snakk om to karakterer (standpunkt og eksamen). Dette er nok mer myntet på stryktilfeller, så jeg er litt usikker på om det også gjelder for IV, men jeg tror det gjør det. Det hadde vært merkelig om det ikke skulle gjøre det....

Du burde uansett klage ASAP for å være på den sikre siden. Finn frem klageskjema og send i dag!

AnonymBruker
Skrevet

Nå ble jeg fryktelig usikker når det gjelder det siste. Jeg vet i hvertfall at det er slik når det gjelder muntlig eksamen, at en ikke får gå opp til eksamen dersom man har IV i faget. Uansett så står det klart og tydelig på udir at en eksamenskarakter bestemmer om en elev har bestått faget eller ikke når det er snakk om to karakterer (standpunkt og eksamen). Dette er nok mer myntet på stryktilfeller, så jeg er litt usikker på om det også gjelder for IV, men jeg tror det gjør det. Det hadde vært merkelig om det ikke skulle gjøre det....

Du burde uansett klage ASAP for å være på den sikre siden. Finn frem klageskjema og send i dag!

Sendte melding til læreren, uten noe svar enda .. tenkte å snakke med læreren evt ledelsen idag, men tviler på at jeg vil gå på avslutningen ikveld. iverfall når moren min ikke vil gå og er dritsur .. prøver å Google litt, men finner dessverre ikke ut så

mye

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vet dette er lenge siden men står nå i samme situasjon, så lurte på hvordan dette endte?

Anonymkode: e6b0e...57d

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet dette er lenge siden men står nå i samme situasjon, så lurte på hvordan dette endte?

Anonymkode: e6b0e...57d

Ei jeg gikk i klasse med på vgs strøk i matte i standpunktkarakter siste året. Klassen kom opp i matte skriftlig, noe hun besto og dermed fikk hun førstegangsvitnemål. 

Dette er tre år siden. 

Anonymkode: b1f60...edb

AnonymBruker
Skrevet

Eksamen trumfer standpunkt. Hvis man har 1 i standpunkt og 2 eller bedre på eksamen, er faget bestått. 

Det er noe helt annet med IV. Da får man ikke avlegge eksamen. 

Anonymkode: 092c8...646

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eksamen trumfer standpunkt. Hvis man har 1 i standpunkt og 2 eller bedre på eksamen, er faget bestått. 

Det er noe helt annet med IV. Da får man ikke avlegge eksamen. 

Hvis IV i standpunkt settes ETTER eksamen, blir eksamen annullert - uansett resultat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...