Gå til innhold

Reise rundt i Sør-Amerika i 4 uker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde egentlig planlagt langtur til høsten på to måneder, men på grunn av endring i planene har jeg nå bare fire uker til disposisjon. Disse ukene kunne jeg gjerne tenke meg å bruke på å oppleve litt av Sør-Amerika, da det er det eneste kontinentet jeg ikke har besøkt enda. Jeg vet at fire uker ikke er særlig lenge når man reiser så langt, men jeg er av typen som proriterer å oppleve mest mulig fremfor å tilbringe mye tid på hvert sted, så ser for meg å besøke i hvert fall 2-3 land, helst flere. Mitt spørsmål er derfor om det er noen som har tips til "efektive" reiseruter for å se mest mulig på kort tid? Hvilke steder MÅ jeg få med meg? Og er det land/områder som er tyggere å reise i enn andre (da jeg muligens kommer til å reise alene)?

Noen land/steder jeg kunne tenke meg å oppleve er (i prioritert rekkefølge):

- Brasil

- Galapagos

- Peru (med Machu Picchu)

- Colombia

Men jeg kunne også tenke meg å besøke land i Mellom-Ameria, som Nicaragua, Panama, Cuba, Den Dominikanske Republikk, Haiti, Jamaica..

Er det noen som vet noe om prisnivået på fly der nede, eller kan anbefale noen billige ruter/lavpisselskap?

Anonymous poster hash: 27a65...cd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så spennende at du skal reise rundt i Sør-Amerika! :)

De fire stedene du nevner er langt fra hverandre, og det er mye å se mellom dem. Fly mellom landene der nede er forholdsvis dyrt, og fire uker er dessverre knapt med tid til å oppleve alt du nevner. Del det heller opp i flere turer, slik at du kan ta deg bedre tid og slippe å gå glipp av alt i mellom.

Galapagos/Ecuador og Machu Picchu/Peru er relativt enkelt å kombinere på en 4-ukerstur. Begge deler er ganske dyrt i seg selv, så jeg ville nok rådet deg til å ta bare de to nå på denne turen. Jeg angret skikkelig på at jeg bare var 8 netter på Galapagos - når man først bruker så mye penger og reiser så langt bør man være der lenger. Ikke gjør samme feil som meg.

Jeg har sett ganske mye av Sør-Amerika, og Galapagosøyene er det jeg vil anbefale aller mest. Mine andre favoritter er Påskeøya, Machu Picchu, Iguazufallene og Salar de Uyuni.

Brasil er et enormt land. Er det noe spesielt du vil oppleve i Brasil? Hvis det bare er Brasil i seg selv som lokker, og du har lyst til å reise litt rundt og oppdage hva landet har å by på, er fire uker nok bare i Brasil.

Husk forresten at Antarktis er et kontinent, så med mindre du har vært der vil det fremdeles gjenstå et kontinent når du kommer til Sør-Amerika ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så spennende at du skal reise rundt i Sør-Amerika! :)

De fire stedene du nevner er langt fra hverandre, og det er mye å se mellom dem. Fly mellom landene der nede er forholdsvis dyrt, og fire uker er dessverre knapt med tid til å oppleve alt du nevner. Del det heller opp i flere turer, slik at du kan ta deg bedre tid og slippe å gå glipp av alt i mellom.

Galapagos/Ecuador og Machu Picchu/Peru er relativt enkelt å kombinere på en 4-ukerstur. Begge deler er ganske dyrt i seg selv, så jeg ville nok rådet deg til å ta bare de to nå på denne turen. Jeg angret skikkelig på at jeg bare var 8 netter på Galapagos - når man først bruker så mye penger og reiser så langt bør man være der lenger. Ikke gjør samme feil som meg.

Jeg har sett ganske mye av Sør-Amerika, og Galapagosøyene er det jeg vil anbefale aller mest. Mine andre favoritter er Påskeøya, Machu Picchu, Iguazufallene og Salar de Uyuni.

Brasil er et enormt land. Er det noe spesielt du vil oppleve i Brasil? Hvis det bare er Brasil i seg selv som lokker, og du har lyst til å reise litt rundt og oppdage hva landet har å by på, er fire uker nok bare i Brasil.

Husk forresten at Antarktis er et kontinent, så med mindre du har vært der vil det fremdeles gjenstå et kontinent når du kommer til Sør-Amerika ;)

Takk for svar :) Jeg var forberedt på å bli fortalt at fire uker er for lite til å rekke noe særlig mer enn et par land, men som sagt er jeg av typen som heller prioriterer å få en liten smakebit av flest mulig land, fremfor å bli godt kjent med landet. Det er jo så mange spennende steder å oppleve...De beste feriene jeg har hatt er når jeg har reist rundt fra land til land og tilbrakt toppen 5 dager på ett sted. Jeg begynner raskt å kjede meg dersom jeg tilbringer for mye tid på ett sted, og synes ofte det holder med et par dager i èn by..

I Brasil kunne jeg tenke meg å opleve Rio men ser for meg at det hadde holdt med 2-3 dager der, da jeg uansett ikke greier å slappe av i storbyer og på overfylte strender..I tillegg hadde det vært interessant å oppleve landsbygda, enten i Brasil eller et annet Sør-Amerikansk land.

Påskeøya har jeg glemt helt av, det kunne absolutt vært spennende!!

Antarktis får jeg spare til jeg blir pensjonist og har både tid og penger i fleng ;)

TS

Anonymous poster hash: 27a65...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brasil er flott. Rio er en av de kuleste byene jeg har vært i, så den ville jeg ikke gått glipp av. Det er uansett et av de mer naturlige stedene å fly inn eller ut av. Det er også fint nedover kysten fra Rio, med små landsbyer hvor man lett kan tilbringe et par dager på stranda og strandbarene.

Noe av det mer spektakulære jeg har sett er Fos do Iguazu som ligger på grensen mellom Argentina og Brazil. Virkelig en opplevelse.

Kulturelt er det interessant å se både den avslappede Brazilianske stemningen og hvordan folk bor oppe i fjellene i Peru/Bolivia. Veldig forskjellig, men begge kulturer har mye å by på. Argentina med tango og gode biffer er heller ikke til å forakte.

Hvis jeg skulle planlagt en fireukers tur tror jeg at jeg ville prøve å fly inn til Rio og ut i fra Buenos Aires, eller motsatt. Så kunne man reist litt rundt i brasil før man fløy til Peru og reist opp i fjellene og over til Boliva (La Paz er også veldig stilig) før man avsluttet med litt Argentina og reist hjem fra Buenos Aires.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange spennede land og oppleve, men det er noe helt spesielt med å virkelig opplave et land fra flere hold. Bare i Brasil har du så sykt mye forskjellig natur og kultur at dte kan føles som flere land i et land (jeg endte med å være 2 uker i Rio fordi jeg ble rett og slett forelsket i den byen, så det å ikke være låst til en plan foretrekker hvertfall jeg men skjønner at andre kan oppleve dte annerledes).

Jeg skjønner tanken med å oppleve flere land og det å se mest mulig, men jeg syns hvertfall det å oppleve et land skikkelig slår det å se litt fra mange steder.

men om du skal innom fler ville jeg konsentrert meg om eneten mellom, eller sør- amerika og ikke begge. For å få mest utbytte av stedene og ikke tilbrangt så mye tid på å reise ville jeg tatt fly mellom landene. Machu picchu alene trenger du vel å sette av ca2- 3 dager. Samt at du sikkert vil ha noen dager i selve Peru og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil bare slått meg til ro et sted og blitt skikkelig kjent der.

Anonymous poster hash: 8f8f8...b3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...