AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #1 Skrevet 18. juni 2014 Jeg har en venninne som er gift og har et barn med en mann som har to barn fra et tidligere ekteskap. Det som er spesielt her er at far har to sønner gående i samme klasse. Kort fortalt så traff han sin nåværende kone mens han fremdeles var gift og begge kvinnene ble gravid innenfor samme år. Venninnen min er ufør etter en ulykke tidlig i livet og har lav inntekt. Far har tidligere betalt ca 8000 kr i mnd for begge barna med sin første kone. Noe som har tært på økonomien og familien har omtrent aldri vært på ferie, eller hatt råd til mange utskeielsene. Nå er sønnene begge over 18 og går på videregående. Sønnen fra tidligere har søkt om forlenget bidrag, som ble enda høyere enn bidrag til moren. Det er tydelig at forskjellen mellom disse sønnene blir stor. Sønnen som mottar bidrag fra faren har god råd, kjører egen bil og har selvfølgelig en helt annen inntekt enn den hjemmeværende sønnen. Han går på byen og inviterer med seg broren sin som aldri har råd til å være med.Han som får bidrag bor også hjemme, men da hos moren sin. Foreldrene har jo ingen mulighet til å gi sin sønn som bor hjemme flere tusen kroner i lommepenger. Jeg ble egentlig litt satt ut av hele situasjonen når hun betrodde meg at sønnen hennes følte veldig på dette. Og at forskjellen hadde vært veldig tydelig i mange år, men at den nå selvfølgelig var enda større.. Skal det være slik da? Det fikk meg til å tenke over ting siden jeg selv ikke har vært i en lignende situasjon. Og kom over et annet tilfelle der moren hadde flyttet så langt vekk med barna at reisekostnadene ble høyere enn bidraget, men siden reisekostnader er en privatsak fikk ikke faren trekt noe fra på bidraget til moren. Resultatet ble ar han ikke hadde råd til å se sine egne barn. Jeg blir egentlig litt lei med av å høre og lese slike ting. Det skal jo ikke være slik. Selvfølgelig skal begge foreldrene være med på å betale for barnas oppvekst, men det kan da ikke være slik som ovenfor vel. Anonymous poster hash: 3a487...9c4 Anonymous poster hash: 3a487...9c4
Kontormus Skrevet 18. juni 2014 #2 Skrevet 18. juni 2014 To barn fra før, pluss ett til er tre. Men du snakker om kun to, den eldste og den yngste. (Til tross for at de gikk i samme klasse) Skjønte ikke helt dette her...
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #3 Skrevet 18. juni 2014 To barn fra før, pluss ett til er tre. Men du snakker om kun to, den eldste og den yngste. (Til tross for at de gikk i samme klasse) Skjønte ikke helt dette her... ts. Beklager at det ble uklart. Det er to barn fra tidligere ekteskap som far har betalt bidrag på ja. Grunnen til at det bare ble sønnene som ble nevnt var at den eldste( av de to fra tidligere ekteskap) var voksen, og at de to guttene går i samme klasse, ( altså, far fikk to barn med to kvinner på samme året) Litt innviklet det der :-) Sønnen som bor hjemme hos far, føler at broren hans som han ser daglig på skole har mye bedre råd enn ham fordi far fremdeles er pålagt å betale bidrag ut videregående, og når barnet er over 18, går pengene direkte til barnet. Sønnen som bor hjemme får ikke like mye av foreldrene fordi de ikke har råd til det. Anonymous poster hash: 3a487...9c4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #4 Skrevet 18. juni 2014 Vil tro at inntekten til mor til den "rike" sønnen spiller en stor rolle her. At din venninne har lav inntekt og ikke kan bidra så mye til å forsørge egne barn har ingenting med hans barn fra før av. Det at hun knuller på en gift man og blir gravid mens hans kone er gravid sier det meste...... Anonymous poster hash: 9679b...b12
Kontormus Skrevet 18. juni 2014 #5 Skrevet 18. juni 2014 Nja. Siden bidraget er satt så høyt så skal jo ikke moren til den "rike" ha så høy inntekt. Men er det slik at den rike sønne ikke bor hos sin mor, men bor for seg selv?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #6 Skrevet 18. juni 2014 Vil tro at inntekten til mor til den "rike" sønnen spiller en stor rolle her. At din venninne har lav inntekt og ikke kan bidra så mye til å forsørge egne barn har ingenting med hans barn fra før av. Det at hun knuller på en gift man og blir gravid mens hans kone er gravid sier det meste...... Anonymous poster hash: 9679b...b12 ts Poenget her er vel ikke hva foreldrene har gjort. Barna skal vel ikke dømmes ut i fra det. Anonymous poster hash: 3a487...9c4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #7 Skrevet 18. juni 2014 Nja. Siden bidraget er satt så høyt så skal jo ikke moren til den "rike" ha så høy inntekt. Men er det slik at den rike sønne ikke bor hos sin mor, men bor for seg selv? Ts... han bor hos moren sin. Vil ikke kalle noen av disse rike. Ser at jeg har skrevet at far betalte ca 8000 tusen i bidrag, det var tastefeil. Jeg tror han betalte 7 for begge barna fra første ekteskap, Poenget var at han ble pålagt å betale sønnen sin mer etter fylte 18 og som da sønnen får hele summen av, enn han betalte for sønnen når han var under 18, og da pengene gikk til moren. Og det sier seg selv at når gutten ikke har utgifter og bor hjemme hos moren og han står fritt til å disponere bidraget som han selv vil, har han mye bedre råd enn broren sin som ikke får disse pengene av faren sin, fordi han ikke har råd til å gi sin sønn som han bor med en like stor sum i mnd. Anonymous poster hash: 3a487...9c4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #8 Skrevet 18. juni 2014 Du høres veldig sjalu ut... Er det din sønn som føler seg litt urettferdig behandlet?Anonymous poster hash: c9c77...d33
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #9 Skrevet 18. juni 2014 Du høres veldig sjalu ut... Er det din sønn som føler seg litt urettferdig behandlet?Anonymous poster hash: c9c77...d33 ? Nei, jeg har voksne barn. Ingen bidragsplikt på dem. De har for lengst flyttet hjemmefra. Merkelig at du leste sjalusi ut i fra det jeg skrev. Anonymous poster hash: 3a487...9c4
Kontormus Skrevet 18. juni 2014 #10 Skrevet 18. juni 2014 Er enda litt forvirret. Det er tre barn her, en datter og en sønn som har samme mor? Og én sønn med en annen og disse to guttene er på samme alder? Og sistnevnte bor sammen med foreldrene? Og sønnen fra første kull er den som mottar bidraget direkte til seg? Og hvor mye får han da, siden han er den eneste som mottar bidrag?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #11 Skrevet 18. juni 2014 Hvis faren ikke kjøper noe til den hjemmeboende sønnen i løpet av året. Ikke godis, klær, kinobilletter, mobilregning mm, men i stedet lar sønnen få tilsvarende beløp pr mnd som den sønnen han betaler bidrag til, så tenker jeg at faren er den store vinneren her . Det er nemlig ikke gratis å fø på en tenåringsgutt. Blir fort penger av det. Fortell den misunnelige gutten dette. Anonymous poster hash: c9c77...d33
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #12 Skrevet 18. juni 2014 Er enda litt forvirret. Det er tre barn her, en datter og en sønn som har samme mor? Og én sønn med en annen og disse to guttene er på samme alder? Og sistnevnte bor sammen med foreldrene? Og sønnen fra første kull er den som mottar bidraget direkte til seg? Og hvor mye får han da, siden han er den eneste som mottar bidrag? Ts :-) prøver igjen jeg. To barn fra første ekteskap med samme mor. Den eldste er voksen og får ikke bidrag. Mens far var gift med mor nr 1, gjør han en annen kvinne gravid, som blir sønn nr 2. Far skiller seg fra mor nr 1, og gifter seg senere med mor nr 2 som han har en sønn med. Altså bor sønn nr 2 sammen med far, sønn nr 2 som får bidrag bor hos ex konen/mor nr1. Disse guttene er født det samme året. Jeg vet ikke akkurat hva han får i bidrag. Anonymous poster hash: 3a487...9c4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #13 Skrevet 18. juni 2014 Hvis faren ikke kjøper noe til den hjemmeboende sønnen i løpet av året. Ikke godis, klær, kinobilletter, mobilregning mm, men i stedet lar sønnen få tilsvarende beløp pr mnd som den sønnen han betaler bidrag til, så tenker jeg at faren er den store vinneren her . Det er nemlig ikke gratis å fø på en tenåringsgutt. Blir fort penger av det. Fortell den misunnelige gutten dette.Anonymous poster hash: c9c77...d33 TS Det har du selvfølgelig rett i, men disse tingene tror jeg så vidt jeg vet far gir begge sønnene sine. De bor ikke så langt i fra hverandre ( sønnene går jo på samme skole) Og sønnen som får bidrag er mye hjemme hos faren sin. Anonymous poster hash: 3a487...9c4
Kontormus Skrevet 18. juni 2014 #14 Skrevet 18. juni 2014 Vel, han får jo ikke 7000 i bidrag, for det var jo det han betalte for begge ungene? Men det er jo NAV som sitter på tallene, ellers så kan en jo prøve seg med bidragskalkulatoren og se om en får det til å stemme på noe vis. Tror det ligger inne variabler for barn i egen husstand.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #15 Skrevet 18. juni 2014 Er enda litt forvirret. Det er tre barn her, en datter og en sønn som har samme mor? Og én sønn med en annen og disse to guttene er på samme alder? Og sistnevnte bor sammen med foreldrene? Og sønnen fra første kull er den som mottar bidraget direkte til seg? Og hvor mye får han da, siden han er den eneste som mottar bidrag? Ts :-) prøver igjen jeg. To barn fra første ekteskap med samme mor. Den eldste er voksen og får ikke bidrag. Mens far var gift med mor nr 1, gjør han en annen kvinne gravid, som blir sønn nr 2. Far skiller seg fra mor nr 1, og gifter seg senere med mor nr 2 som han har en sønn med.Altså bor sønn nr 2 sammen med far, sønn nr 1 som får bidrag bor hos ex konen/mor nr1. Disse guttene er født det samme året.Jeg vet ikke akkurat hva han får i bidrag. Anonymous poster hash: 3a487...9c4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #16 Skrevet 18. juni 2014 Og dessuten så får vel sønn nr 1 mye høyere stipend siden foreldrene er skilt. Anonymous poster hash: c9c77...d33
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #17 Skrevet 18. juni 2014 Vel, han får jo ikke 7000 i bidrag, for det var jo det han betalte for begge ungene? Men det er jo NAV som sitter på tallene, ellers så kan en jo prøve seg med bidragskalkulatoren og se om en får det til å stemme på noe vis. Tror det ligger inne variabler for barn i egen husstand. Ts, vet ikke helt hvordan de har kommet frem til disse tallene, fikk bare noen tanker etter å ha snakket med venninnen min i går. Uansett, ser at jeg enda en gang klarte å rote sammen ting her :-) Det er sønn nr 1 som får bidrag, ikke to som jeg svarte deg, derfor postet jeg forrige svar to ganger. sliter med å henge med selv jeg. Glad jeg ikke er oppe i en slik sak selv og har voksne barn. Anonymous poster hash: 3a487...9c4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #18 Skrevet 18. juni 2014 Og dessuten så får vel sønn nr 1 mye høyere stipend siden foreldrene er skilt.Anonymous poster hash: c9c77...d33 Ts, ja tror han får stipend, moren hans har lav inntekt, Men nå skal jeg ikke si for mye for dette vet jeg ikke sikkert, bare antar. Men sønn nr 2 får ikke stipend iallfall. Anonymous poster hash: 3a487...9c4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #19 Skrevet 18. juni 2014 Ts, ja tror han får stipend, moren hans har lav inntekt, Men nå skal jeg ikke si for mye for dette vet jeg ikke sikkert, bare antar. Men sønn nr 2 får ikke stipend iallfall. Anonymous poster hash: 3a487...9c4 Alle får stipend. Anonymous poster hash: c9c77...d33
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #20 Skrevet 18. juni 2014 Alle får stipend.Anonymous poster hash: c9c77...d33 Nei det gjør de ikke. De som bor hjemme får ikke stipend med mindre foreldrene har veldig lav inntekt. Anonymous poster hash: 3a487...9c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå