Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hva man spiser før og etter trening hvis treningen er en 40 minutters løpetur? Eller er det fortsatt sånn at man burde spise karbo og protein raskt etter turen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

For mer energi til turen og raskere restitusjon så er det lurt ja, men ikke et must.

AnonymBruker
Skrevet

For mer energi til turen og raskere restitusjon så er det lurt ja, men ikke et must.

Takk for svar!

Etter å ha lest en del i KG så har jeg fått med meg at du løper mye, og har en del kunnskap om kost og ernæring. Har du noen råd til en som er 167 høy og veier 65 kilo som vil ned litt i fettprosent/ned til 60 kilo, og ikke vil miste for mye muskelmasse? Er det noe spesielt som er bra å spise før og etter trening? Canligvis spiser jeg mye grønnsaker og bær, yogurt naturell, hjemmelagde knekkebrød med makell i tomat og egg, grilla kylling og kyllinglår. Ja, det går mye i det. Men jeg svinger mellom 63-67 kilo, så noe gjør jeg jo galt. Jogger 40 min 2-4 ganer i uka og går turer 3-4 ganger i uka, og tar noen styrketreningøvelser litt her og der. Typer 10 armhevinger et par ganger om dagen, litt vektløfting osv, altså ikke mye, men litt her og der iløpet av dagen.

Anonymous poster hash: a691b...372

Gjest Runforit
Skrevet

Takk for svar! Etter å ha lest en del i KG så har jeg fått med meg at du løper mye, og har en del kunnskap om kost og ernæring. Har du noen råd til en som er 167 høy og veier 65 kilo som vil ned litt i fettprosent/ned til 60 kilo, og ikke vil miste for mye muskelmasse? Er det noe spesielt som er bra å spise før og etter trening? Canligvis spiser jeg mye grønnsaker og bær, yogurt naturell, hjemmelagde knekkebrød med makell i tomat og egg, grilla kylling og kyllinglår. Ja, det går mye i det. Men jeg svinger mellom 63-67 kilo, så noe gjør jeg jo galt. Jogger 40 min 2-4 ganer i uka og går turer 3-4 ganger i uka, og tar noen styrketreningøvelser litt her og der. Typer 10 armhevinger et par ganger om dagen, litt vektløfting osv, altså ikke mye, men litt her og der iløpet av dagen. Anonymous poster hash: a691b...372

Om du ikke går ned så spiser du nok for vedlikehold av vekta du har. Et lite moderat underskudd vil løsne på dette uten at at du tar helt av og går ned til 1000 kcal om dagen som mange gjør feil.

Du er bare 1.67 høy så du kan fint ligge på 15-1600 kcal de dagene du ikke trener og så må du plusse på de dagene du trener.(Jogger du f.eks 6 km så er det ca. 378 kcal). Da er du fremdeles i nok underskudd til at du går ned i fettprosent, men ikke så mye at du brenner bort muskelmassen din.

Få inn 3 store hovedmåltider som frokost, lunsj og middag. Det lønner seg at det er godt med fett og proteiner til frokost og lunsj for da holder du deg mett lenge og har et med stabilt blodsukker og så ville jeg fokusert på mer karbs som mellommåltid før trening, en balansert middag med f.eks søtpotet som karbokilde, og så en liten og lett kvelds med f.eks skinkeomelett.

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke går ned så spiser du nok for vedlikehold av vekta du har. Et lite moderat underskudd vil løsne på dette uten at at du tar helt av og går ned til 1000 kcal om dagen som mange gjør feil.

Du er bare 1.67 høy så du kan fint ligge på 15-1600 kcal de dagene du ikke trener og så må du plusse på de dagene du trener.(Jogger du f.eks 6 km så er det ca. 378 kcal). Da er du fremdeles i nok underskudd til at du går ned i fettprosent, men ikke så mye at du brenner bort muskelmassen din.

Få inn 3 store hovedmåltider som frokost, lunsj og middag. Det lønner seg at det er godt med fett og proteiner til frokost og lunsj for da holder du deg mett lenge og har et med stabilt blodsukker og så ville jeg fokusert på mer karbs som mellommåltid før trening, en balansert middag med f.eks søtpotet som karbokilde, og så en liten og lett kvelds med f.eks skinkeomelett.

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare :)

Anonymous poster hash: a691b...372

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...